پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این که اسلام یک دین سیاسی است، تأکید کرد: آموزه های سیاسی باید در متون آموزشی حوزه گنجانده شود و طلبه با نگاه سیاسی رشد و پرورش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در دیدار با طلاب، اساتید و مسئولین مدارس علمیه فیض آباد و تنی چند از مسئولان این منطقه، رسالت حوزه علمیه را همراه با اخلاق توصیف کرد و با اشاره به آیه «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ...» (آل عمران/ 159)، گفت: دعوت به دین بدون تکیه بر اصول اخلاقی، خلاف سنت پیامبر است و بدون اخلاق، فضیلت ها و معنویت نمی توان کسی را به دین جذب کرد.

وی قرآن و اخلاق را دو معجزه جاویدان پیامبر اکرم (ص) دانست و افزود: تلفیق این دو معجزه علمی و رفتاری قیامت و رستاخیزی در دنیا بر پا و آئین اسلام را جاویدان و ماندگار کرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: تقویت اخلاق اجتماعی باید از طریق حوزه علمیه پیگیری شود و اساتید حوزوی در این زمینه می توانند منشأ اثر باشند.

علم دینی؛ پشتوانه حرکت های تحولی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این که تحول دو بعد درونی و بیرونی دارد و تا تحول در درون اتفاق نیفتد، نمی توان انتظار تحول بیرونی را داشت، تصریح کرد: ایجاد تحول در حوزه علمیه نیاز به مدیریت جهادی مسئولان و تحصیل مطلوب و رعایت تقوا از سوی طلاب دارد.

وی با تأکید بر این که حرکت های انقلابی، تحولی و ماندگار احتیاج به پشتوانه هایی محکم دارد، گفت: خوب درس خواندن و ملّا شدن طلاب یکی از پشتوانه های حرکت های انقلابی حوزه علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، علم دینی را پشتوانه حرکت های تحولی معرفی و اظهار کرد: چنین علمی ابتدا انسان را به حرکت در مسیر تحول ترغیب می کند و باعث می شود انسان با جهت گیری پیامبرگونه وارد جامعه شده و آن را به سمت تعالی ببرد.

علوم حوزوی چگونه تحول آفرین می شوند؟

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به دعای «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ»، گفت: علم نافع علمی است که انسان ساز، زندگی بخش و تحول آفرین باشد و روح انسان را خدایی کند.

وی با تأکید بر این که علوم حوزوی نباید محصور در حوزه های علمیه باشد، ابراز کرد: اسلام در هیچ یک از ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مادی و معنوی و در هیچ بُعدی از ابعاد وجودی انسان و هیچ شأنی از شئون زندگی بشر سکوت نکرده و حرف هایی برای گفتن دارد.

ضرورت ورود آموزه های سیاسی در متون آموزشی حوزه

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: متون آموزشی حوزه باید تحولی، روزآمد و کارآمد باشد و حداقل هایی از مسائل فردی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و شیوه انتقال آن به جامعه را به طلبه آموزش دهد تا  بتواند به بهترین شکل به جامعه خدمت رسانی کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این که اسلام یک دین سیاسی است، تأکید کرد: آموزه های سیاسی باید در متون آموزشی حوزه گنجانده شود و طلبه با نگاه سیاسی رشد و پرورش یابد

طلاب استعدادسنجی شوند

وی با تأکید بر اهمیت ورود معیارهای انگیزشی در مراحل جذب طلاب به حوزه های علمیه، گفت: استعدادسنجی، شناسایی انگیزه های شخصی و تبیین صحیح مسیر فعالیت در حوزه علمیه برای طلاب جدید الورود بسیار حیاتی و مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان انگیزه و معنویت را اموری قابل تقویت و ارتقاء دانست و افزود: طلبه باید در کنار تحصیل و ملّا شدن، ابعاد انگیزشی و معنوی خود را بالا ببرد تا بتواند نقشی در تحول داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به آیه «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» (عنکبوت/ 69)، عنوان کرد: حرکت در مسیر احسان به مردم، علاوه بر اثرگذاری بر جامعه، موجب ارتقاء معنوی و شخصیتی فرد شده و از این طریق می توان با سرعت بیشتری در مسیر تحول گام برداشت.

تاکید بر دانش افزایی اساتید

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به ضرورت دانش افزایی اساتید، اظهار امیدواری کرد: به زودی زمینه ها و زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی اساتید فراهم  شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha