جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ پیش کنگره بزرگداشت آیت‎الله العظمی بروجردی ـ آیت‎الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه گفت: زندگانی،‌ روش و منهج فکری و فرهنگی و سیاسی مرحوم بروجردی برای همه طلاب سرمشق و الگو است که باید به این نوع رفتار و زندگی التزام داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‎الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در پیش کنگره بزرگداشت آیت‎الله العظمی بروجردی که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، گفت: یکی از اقدامات بزرگ مرحوم بروجردی که همیشه به آن می بالیدند و به آن ارزش بسیاری می‎گذاشتند، مساله تقریب بین مذاهب بود.

وی افزود: تقریب، پیش از مرحوم بروجردی آغاز شد و بزرگانی چون کاشف الغطا نیز در این راه گام برداشتند؛ مرحوم شیخ محمد تقی قمی، پیش از آیت‎الله بروجردی به مصر رفتند و آیت الله العظمی بروجردی ایشان را تایید کردند؛ ولی به اعتراف علمای الازهر، مرحوم بروجردی، تقریب را شکل واقعی دادند و مجمع تقریب را در قاهره در کمال شگفتی همگان تشکیل دادند.

تولیت مسجد اعظم بیان کرد: 70 نفر در مجمع تقریب عضو بودند که قرار بود در این مجلس مسایل جهان اسلام بحث شود و هر سخنی از سوی هر مکتبی بیان نشود و نمایندگان در این مجمع به بحث بپردازند؛ طنطاوی بیان می‎کرد، چرا پس از مرحوم بروجردی بحث تقریب به خوبی دنبال نشد؟

وی گفت: طنطاوی بیان می‎کرد، مرحوم بروجردی مرجعیت الازهر بین اهل تسنن  را تایید می‎کرد، منظور آن بود که الازهری ها نسبت به اهل بیت(ع) از بسیاری از جهات همچون ما رفتار می‎کنند، زیرا آنها ضریح اهل بیت(ع) را می بوسیدند؛ پس از این جریان، مرجعیت فتوایی به عربستان و وهابیت رفت که باعث این همه مشکل در جهان اسلام شد.

تولیت مسجد اعظم بیان کرد: علامه امینی بیان کرده، در ابتدا با مباحث تقریبی مرحوم بروجردی چندان ارتباطی برقرار نکردم، ولی وقتی به مصر سفر کردم و با علمای مصر نشست و برخاست کردم، متوجه شدم که معنی این کار بزرگ ایشان و فتوای شیخ شلتوت چه جایگاهی داشت.

وی گفت: آیت الله العظمی بروجردی بیان کردند، کار ناتمامی که سید مرتضی علم الهدی می خواست انجام دهد و مذهب شیعه را رسمیت بدهد، ما می خواهیم این کار را در بزرگترین مرجع علمی اهل سنت جابیاندازیم.

آیت الله علوی بروجردی اظهارکرد: مرحوم بروجردی بیان کرده اند، شیعه در دنیای اسلام در اقلیت است، ولی شیعه نیز غیر از برخی از مذاهب اسماعیلی و... است که در گوشه‎ای نشست و عقاید خود را مخفی کنند؛ زیرا شیعه برای همه دنیای الهی حرف اساسی دارد و به همین خاطر باید زبان گویای ما در  تمام دنیا، جایگاه داشته باشد؛ برای این کار باید روابط خود را با مذاهب دیگر تعریف کنیم.

تولیت مسجد اعظم بیان کرد: معظم له بیان می کردند، ما در این رابطه روی حدیث غدیر دست نمی‎گذاریم، ولی آنچه در این مسیر روی آن تاکید داریم، حدیث ثقلین است، چون امام و ولایت از این حدیث منتج می‎شود؛ حدیث ثقلین بین ما و عامه متواتر و قطعی و حجت است که امامت عترت طاهرین را تثبیت می‎کند.

استاد حوزه گفت: در این زمینه سرجای خود ایستاده ‏ایم و عقب نشینی نداریم؛ ایشان دو جلد از کتاب عبقات الانوار میرحامد حسین را با عنوان حدیث غدیر و ثقلین را در 4 جلد چاپ کردند؛ شاگردان ایشان نقل می کردند که ایشان بیان کردند که چه زمانی چون میرحامد حسین در بین ما یافت خواهد شد؟

آیت الله علوی بروجردی اظهارکرد: نکته مهم این است که ایشان فرمودند، اگر کسی به هر دلیل، از این حدیث استناد به امامت نکرد(مثل همه اهل سنت) طبق ادله ای که خودشان دارند که در این حدیث حجیت قول عترت بیان شده است و این حجیت در کنار حجیت کتاب بیان شده است، علمای اهل سنت بر این اساس حتی اگر امامت وولایت ائمه را قبول نداشته باشند حجیت قول عترت را باید بپذیرند.

تولیت مسجد اعظم بیان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نظر داشتند که ما باید با اهل سنت روی همین جایگاه صحبت کنیم؛ آیت الله العظمی صافی که در جریان مکاتبات مرحوم بروجردی بودند نیز روی همین بحث تاکید داشتند که شیخ شلتوت نیز از باب چنین فتاوایی صادر کرد؛ مرجعیت علمی با کسانی مطرح می شود که بحث امامت را به هیچ عنوان نمی پذیرند؛ حتی اگر کسی حجیت قول ائمه را هم قبول نداشتند باید از این باب وارد شویم که به آنها گفته که باید بپذیریم که این بزرگان روات ثقه سنت نبوی هستند.

 وی گفت: در ادامه بیان می شود که این روایات از پدر به پسر در بین ائمه نقل شده است و هر آنچه که ائمه نقل کرده اند به رسول الله منتسب است؛ پس از رحلت پیامبر که کتاب حدیث تا سال 103 هجری منع شد؛ پس از عمر بن عبدالعزیز نیز این ممنوعیت دوباره آغاز شد و اهل سنت پس از 150 سال توانستند کتاب حدیثی بنویسند؛ تنها کسانی که می توانستند این روایات را در بین خود داشته باشند و نقل کنند، قطعا اهل بیت(ع) هستند و قطعا هیچ کسی چون اهل بیت نمی‏ توانست مرجع این روایات و شریعت نبوی باشد.

آیت الله علوی بروجردی اظهارکرد: آیت الله العظمی بروجردی می فرمودند، وقتی 5 نسل روایی در 150 سال از حدیث منع شده باشد، قطعا بیان این روایات باید ذهنی بوده باشد و به همین دلیل این نحو نقل حدیث مشکلات بسیاری ایجاد می‎کند و به همین جهت روایات محدودی از پیامبر رسیده و روایات در دعا و اخلاقیات و تفسیر و احکام در دست اهل سنت نیست، چون در آن زمان کتابت حدیث در عصر پیامبر وائمه(علیهم السلام) انجام نشد.

استاد حوزه تصریح کرد: بنابر نقل بخاری، عترت طاهرین(ع) نقله سنت نبوی هستند و اگر کسی بخواهد همه ادله را باطل اعلام کند، قطعا هیچ راهی جز پذیرش مرجعیت اهل بیت در زمینه سنت نبوی ندارند.

وی گفت: مرحوم برجروی بیان می کردند، اهل بیت اساس وحدت در جهان اسلام هستند و ایشان به همین جهت از واژه تقریب استفاده می کردند نه وحدت.

استاد حوزه یادآورشد: کتاب مجمع البیان مرحوم طبرسی و کتاب مراجعات شرف الدین و مختصر النافع سه کتابی بود که مرحوم بروجردی به شیخ شلتوت هدیه دادند؛ المراجعات کتاب اثبات شیعه است؛ آثار این مراودات آن بود کتاب مجمع البیان با مقدمه شیخ مجید سلیم در مصر منشتر شده است؛ کتاب مراجعات نیز توسط شیخ محمود شلتوت در الازهر مصر نیز چاپ شد که این مساله از برکات تقریب بود.

وی گفت: در زمان مرحوم بروجردی که شیخ محمود شلتوت از نویسندگان قانون مدنی مصر بود وی پیشنهاد داد که در مساله ارث از فقه شیعه استفاده کنید؛ همچنین مبنا بر این شد که رواتی که مشترک بیان شیعه و سنی هستند و یا روات شیعه موثق از نظر اهل سنت نیز جمع آوری و منتشر شود.

این استاد حوزه بیان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مسجد هامبورگ را با هدف بزرگی که در نظر داشتند ساختند و نمایندگان عالمی را به آمریکا و لندن و.... فرستادند چون اعقتادداشتند که ما وظیفه داریم که معالم اهل بیت(ع) را به دنیا عرضه کنیم.

وی گفت: آیت الله میلانی می فرمود، مرحوم بروجردی برای من پیغامی فرستاده اند که شیخ شلتوت این فتاوا را برای من فرستاده اند و این فتوا باید در آستان موزه قدس رضوی با تشریفات ثبت شود که ما نیز برای دریافت این فتوا تشریفاتی ایجاد کردیم؛ ایشان با جمیع جهات، اهتمام خاصی نسبت به عترت طاهرین داشتند.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد:  پس از مرگ عبدالعزیز در عربستان سعودبن عبدالعزیز به پادشاهی رسید؛ وی به تهران آمد وجماعتی را به قم فرستاد و آمادگی دیدار با ایشان را اعلام کرد؛ مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در زمانی که این پیشنهاد مطرح شد، فرمود این ملاقات را نمی پذیرم؛ پس از آن بزرگانی واسطه شدند که این دیدار انجام شود؛ پاسخ مرحوم بروجردی در آن مجلس آن بود که این آقا اگر به قم بیاید به زیارت من میآید نه حضرت معصومه(س) و اگر اصرار شود که برود به خواندن فاتحه بسنده می کند و زیارت نمی کند و این مساله برای من قابل قبول نیست که پادشاهی وارد قم شود و به زیارت حضرت معصومه(س) نرود و من باعث این توهین نمیشوم.

وی گفت: در زمان طراحی مسجد اعظم، مرحوم بروجردی محل دفن خودشان را از ملک شخصی که خریده بودند که در آن زمان یک خانه کوچک بود مشخص کردند و فرمود، این قبر باید همسطح زمین باشد و اینجا را راه روی حرم قرار دهید تا زائرین حضرت معصومه(س) از روی قبر من عبور کنند و خاک کفش این زائرین روی قبر من بنشیند.

استاد حوزه بیان کرد: زندگانی،‌ روش و منهج فکری و فرهنگی و سیاسی مرحوم بروجردی برای همه طلاب سرمشق و الگو است که باید به این نوع رفتار و زندگی التزام داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha