پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام  مومنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مومنی با تاکید براینکه بسیاری از افراد جامعه در ارزش های اخلاقی، نسبی گرا شده اند گفت: یکی از رسالت های مهم روحانیت، تبیین عقلانی ارزش های اخلاقی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، پیش از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی اساتید طرح هادیان اخلاق مدارس علمیه اصفهان اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در امر اخلاق، سیر قضاوت های اخلاقی است.

وی با بیان اینکه رشد اخلاق در افراد مستلزم  تحقق سه عنصر است، عنصر اول شناخت، عنصر دوم عاطفی و عنصر آخر رفتاری است  گفت: اگر هر کدام از این سه عنصر  نادیده گرفته شود  نمی توان انتظار تحول اخلاقی  و رشد اخلاقی را در افراد داشت.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: سیر اخلاق دارای سه سطح  اطاعت و تنبیه، تایید و عدم تایید و سطح سوم عقلانیت اخلاقی است، سطح اول به این معنا که  که دلیل انجام فضائل اخلاقی را پاداش و یا تنبیه تعرف می کند و سطح دوم  دلیل انجام اخلاقیات را تایید و یا عدم تایید معرفی کرده و سطح سوم  که از همه مهمتر بوده، عقلانیت را به عنوان دلیل انجام اخلاقیات بیان می کند.

وی ادامه داد: چنانچه نگاهی اجمالی به اخلاقیات موجود در جامعه بیندازیم عمدتا شاهد سطح اول و دوم از سیر اخلاقی بوده و مردم کمتر با پشتوانه عقلی به  انجام اخلاقیات می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی افزود: عمده وجود مشکلات اخلاقی این است که انجام ارزش های اخلاقی در جامعه متاثر از سطوح اول و دوم است و کمتر مبنای عقلانی دارد که نتیجتا با تغییر شرایط مکانی  و زمانی و حتی همراهان این رفتار ما تغییر می کند و چه بسا منتج به انجام رذایل اخلاقی می شود.

وی ادامه داد: نگاه مادی گرایانه به اخلاقیات در حال افزایش است، امروزه به این نوع نگاه در اصطلاح عامیانه، رابین هودی گفته می شود، به نحوی که دراین نوع نگاه دزدی از کسی که رذیله اخلاقی است  برای کمک به دیگران که فضیلت اخلاقی است، انجام می گیرد .

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: در شرایط حاضر کلاس های اخلاق در مدارس علمیه باید به روش های نوین برگزار شود و به نحوی باشد که سبب جذب طلاب حوان شود و بتواند تاثیر گذار باشد، شیوه پرسش و پاسخی یک یاز این راهکارها است.

وی عنوان کرد: برای شکل گیری شخصیت اخلاقی در یک فرد پنج مرحله وجود دارد، نخست آموزش اخلاقیات، سپس پاسخ دهی رفتاری فرد، سوم ارزش گذاری وآشنایی با ارزش های اخلاقی، چهارم  سازماندهی ارزش ها در فرد  و در آخر شکل گیری شخصیت اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی خاطرنشان کرد: ایجاد محیط گفتگو و تعامل در بین طلاب و جوانان، نظم و انضباط، ایجاد شرایط پویایی و مشارکت می تواند در تحقق این مهم موثر باشد.

وی با تاکید براین که باید راهکارهای آموزش و تقویت مسائل اخلاقی در حوزه علمیه مورد بازبینی قرار گیرد و طرح جدیدی تدوین کنیم، گفت: اساتید طرح هادیان اخلاق که اقدامی ابتکاری و نوین در اصفهان است به عنوان بازوان  اجرایی این مهم در مدارس علمیه هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha