پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
معاون تهذیب حوزه های علمیه در همایش طلاب معیل

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: یکی از نیازهای بسیار مهم ما نیاز به امنیت در عرصه های گوناگون است؛ در بحث خانواده هر کدام از زن و شوهر باید در خانه احساس امنیت کنند و این نعمت و این نیاز اساسی به دست نمی آید مگر با صداقت و عمل به آموزه های اهل بیت(ع).

به گزارش خبر نگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی امروز در همایش طلاب معیل که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه در قم برگزار شد به تبیین اهمیت و جایگاه والای خانواده در اسلام پرداخت و گفت: خانواده در اسلام به قدری مهم است که در این عرصه روایات و سفارش های زیادی از ناحیه معصومین(ع) شده  و در آیات قرآن کریم نیز به اهمیت این بنای مهم اشاره شده است.

وی گفت: گاهی یک جمله و یک پیام از سوی معصومین یا بزرگان دینی باعث می شود، مسیر زندگی انسان به سوی خیر و سعادت عوض شود و در مورد خانواده نیز گاهی یک حدیث از ائمه اطهار(ع) باعث جلوگیری از بسیاری از اختلافات می شود.

*اهمیت نیاز به هدایت

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به دعاهای معصومین خاطر نشان ساختند: بسیاری از نیازمندی های روحی و معنوی ما در قالب دعا در قرآن کریم و دعاهای معصومین(ع) وارد شده است  که یکی از معروف ترین این نیازها که روزی دست کم ده بار در نماز های واجب از خدای متعال می خواهیم نیاز هدایت است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: نیاز بعدی ما که بسیار مهم است نیاز به امنیت در عرصه های گوناگون است؛ در بحث خانواده هر کدام از زن و شوهر باید در خانه احساس امنیت کنند و این نعمت و این نیاز اساسی به دست نمی آید مگر با صداقت و عمل به آموزه های اهل بیت(ع).

*عدم توجه به امنیت روانی همسر در خانواده آسیب زاست

وی گفت: مرد باید در خانه احساس امنیت کند به این صورت که بداند غمخوار و مونس همیشگی و حقیقی او همسر اوست و اگر این نیاز مهم به خوبی از سوی هرکدام از زن و شوهر تامین نشود بسیار می تواند آسیب زا باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه تاکید کرد: دعا کردن یعنی تعیین مسیر و جهت تلاش، یعنی به خدای متعال عرض کردن که خدایا ما را در این مسیر قرار بده و باید به دعاهای وارده از ناحیه معصومین از این زاویه نگاه کنیم.

وی افزود: این که درقرآن کریم آمده، خدایا همسر و فرزندان ما را "قره العین" قرار بده به این معناست که هرکدام از زن و مرد باید از خدای متعال همسری را بخواهند که وقتی او را دیدند اشک شوق جاری شود چرا که قره العین به معنای اشکی است که از روی خوشحالی و شوق و همانند مادری  که بعد از سال ها فرزند خود را می بیند و اشک شوق می ریزد می باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه در پایان به ذکر پاره ای از روایت در مورد اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام و مکتب اهل بیت(ع)  اشاره کرد و گفت: در روایتی آمده است که اگر مردی با روی گشاده و زبان خوش وارد خانه شود ثواب عمره مفرده در نامه اعمال او ثبت می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha