پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی گفت: همکاری و ارتباط و دیدار میان دوستان یک اقدام مطلوب است از این رو باید میان موسسات دینی و بارگاههای مقدس ارتباط گسترده ای باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی، در دیدار نمایندگان عتبات مقدس ایران و عراق شرکت کننده در سومین اجلاسیه نمایندگان اعتاب مقدس جهان  اسلام در قم گفت: اصل همکاری و ارتباط و دیدار میان دوستان یک اقدام مطلوب است. میان موسسات دینی و بارگاههای مقدس باید ارتباط گسترده ای باشد.

وی افزود: صدام ملعون در دوران حکومت دیکتاتوری خود بر گسترش اختلاف میان امت اسلامی بر اساس نژاد و مذهب پرداخت ولی هم اکنون به فضل الهی این مشکل با فعالیت افراد مخلص حل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با اشاره به اهمیت و جایگاه مدیریت تصریح کرد: متاسفانه دشمنان چنین جلوه می دهند که ما توانایی مدیریت صحیح و پیشبرد امور را نداریم. تفاوت ما با ماهاتیر محمد چیست که مالزی را از یک دولت ضعیف و مستضعف به یک دولت غنی و علمی مبدل سازد؟

وی تأکید کرد که سنگاپور به عنوان یک کشور آسیایی نیز به چنین پیشرفتی رسیده است که تکنولوژی ها ابتدا در این کشور ساخته شده و سپس به آمریکا می رود.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: ما کادرهای انسانی قوی داریم و کمبودی در این زمینه احساس نمی شود، اما متاسفانه ما تنها خودمان را می بینیم و به دیگران بی اعتنا هستیم و اختلاف در تفکر و مذهب را بهانه قرار داده ایم.

وی بر لزوم کنار گذاشتن اختلافات و جذب حداکثری تأکید کرد و اظهار داشت: اختلاف نظر و دیدگاه یک مساله طبیعی به شمار می آید. چندی پیش با علمای اهل تسنن دیدار داشتم و به آنها گفتم که بین ما اختلاف وجود دارد اما اشتراکات بسیاری بین ما وجود دارد که می توانیم بر اساس آنها فعالیت و همکاری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با اشاره به اینکه اختلاف مذهبی در جوامع اسلامی سابقه ای نداشته است، گفت:  در عراق اختلاف شیعه و سنی وجود نداشت و در کربلا یک عالم سنی در این شهر به سخنرانی می پرداخت و علمای شیعه در منطقه سنی نشین الاعظمیه برای اهل تسنن سخنرانی می کردند.

وی وهابیت را عامل اختلاف و جنگ مذهبی توصیف کرد و افزود: عشایر بزرگ عراق برخی شیعه و برخی سنی هستند اما وهابی های تکفیری این شرارت را به وجود آوردند. ما اختلافی با اهل تسنن نداریم بلکه با کسانی که ما را تکفیر می کند اختلاف داریم.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی وظیفه مسئولان تولیت های مقدس را سنگین خواند و تأکید کرد: مدیریت دینی یک وظیفه مقدس به شمار می آید. البته نتایج این نشست به سرعت قابل ملاحظه نیست بلکه در آینده شاهد پروژه های بزرگ در این زمینه خواهیم بود.

وی از اهمیت مشورت و جایگاه ضعیف آن در جوامع اسلامی یاد کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد که چنین پروژه های ادامه یافته و نتایج گسترده ای به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha