پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جامعه شیعیان اثنی عشری میدلسکس

حوزه/ جامعه شیعیان اثنی‌ عشری میدلسکس در لندن واقع شده و این مرکز اکنون بیشتر به نام «محفل علی» شناخته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، جامعه شیعیان اثنی‌ عشری میدلسکس در لندن واقع شده و این مرکز اکنون بیشتر به نام «محفل علی» شناخته شده است. میدلسکس یک شهرک تاریخی در جنوب شرقی انگلستان است که اکنون به بخشی از لندن بزرگ پیوسته است. این گروه که 30 سال از تاسیس آن می‌گذرد همچنین یک مرکز امور خیریه به ثبت رسیده تحت بنیاد باتلرز ولز دارند.

دلایل راه اندازی مرکز میدلسکس

حوادث در شرق آفریقا بسیاری از خانواده ها را مجبور به ترک کشور خود و اقامت در انگلستان کرد و این منطقه در اوایل دهه هفتاد شاهد ورود تعداد زیادی از مردم به انگلستان بود. بسیاری از دانشجویان مسلمان شرق آفریقا نیز کم و بیش به طور دائم یا موقت در انگلیس ماندند. با بزرگتر شدن اجتماعات آنان نیاز به یک مکان دائمی برای شیعیان مهاجر بیش از پیش احساس می‌شد و جامعه شیعیان اثنی عشری میدلسکس این مسئله را تا حد زیادی برطرف ساخت.

تاریخچه تاسیس

این مرکز در سال 1980 و برای نخستین بار توسط شماری از دانشجویان شیعه که اواسط دهه شصت از آفریقای شرقی به انگلستان آمده بودند تشکیل شد. خیلی زود این دانشجویان موفق شدند با دیگر دانشجویان شیعه از کشورهای مختلف پاکستان، هند، ایران، عراق و کشورهای خلیج ارتباط برقرار کنند. پیش از این یک جامعه پاکستانی در این منطقه وجود داشته و دانشجویان مشتاقانه در فعالیت‌های سازمان‌های دیگر اسلامی از جمله «اداره جعفریه» مشارکت کردند. سپس دانشجویان شیعه در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها یک سازمان با نام انجمن جوانان مسلمان تشکیل دادند. این فعالیت‌ها منجر به ایجاد رابطه نزدیکی میان دانشجویان شیعه و اجتماعاتی از سرتاسر جهان شد. انجمن کوچک شیعیان خوجه از شرق آفریقا سازمانی به نام اتحادیه آفریقای شرقی داشتند اما آن‌ها برای فعالیت‌های مذهبی با انجمن جوانان مسلمان یا اداره جعفری همراه می‌شدند.

به تدریج تعداد شیعیان در میدلسکس افزایش یافته که برای مثال به طور دائمی مراسم‌های افطار ماههای رمضان، مجالس ختم و عزاداری ائمه و جشن‌ها را در خانه‌های شخصی و بعدها در سالن‌های اجاره شده دور هم برگزار می‌کردند. به تدریج بیش از 100 خانواده شیعه در 2-3 مایلی مرکز کنونی به زندگی پرداخته و اجتماعات آنان بیش از قبل پرشور بود. به تدریج فعالیت‌های شیعیان تکامل یافته و جامعه شیعیان اثنی عشری میدلسکس 30 سال پیش شکل گرفت.

پس از یک روند طولانی مسلمانان موفق به اجاره دوازده ماهه مدرسه غربی هارو شدند و از آن پس فعالیت‌های مرکز چندین برابر شد.

با گذشت یک سال بالاخره بنیانگذاران مرکز توانستند ساختمان را خریداری کرده و فعالیت‌هایشان را گسترش دهند.

 

فعالیت‌های مرکز شعیان اثنی عشری میدلسکس

نمازهای روزانه، سخنرانی جمعه و برنامه دعای شب‌های پنجشنبه

خواندن قرآن روزانه، برنامه کودکان و افطار در طول ماه رمضان

مجالس عزاداری و جشن ائمه معصومین به زبان انگلیسی و مراسم محرم

مدرسه صبح روز یکشنبه کودکان زیر یک سازمان مستقل، مدرسه حسینی

باشگاه ورزشی هفتگی در مرکز اوقات فراغت

جلسه ورزشی برای کودکان در تعطیلات آخر هفته

کلاس‌های درسی برای جوانان، کلاس‌های تفسیر هفتگی

فعالیت‌ها و مسافرت‌های جوانان به طور منظم

سمینارهای گاه به گاه و برنامه‌های دیگر

غسل و امکانات کفن و دفن

سفرهای جوانان به طور منظم و توابع

برنامه‌های آینده

شیعیان این مرکز قصد دارند در 10 سال آینده یک ساختمان چند منظوره را در ملک کنونی بسازند. اهداف ایجاد این ساختمان جدید به شرح زیر عنوان شده‌اند:

کتابخانه و مرکز اطلاعات برای مسلمانان جویای منابع اسلامی

تامین دسترسی به اینترنت برای اعضاء

اتاق‌های سمینار و سالن‌های سخنرانی

کلاس‌های مربیگری آموزشی

کافه، رستوران و مرکز ورزشی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha