پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه به بیان توصیه های تبلیغی در ایام نوروز پرداخت و گفت: طلاب عزیز حوزه در هر منطقه ای که در ایام نوروز می روند، دین را با عمل خوب خود تبلیغ کنند.

آیت الله مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین و دبیردوم شورای عالی حوزه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: یکی از وظایف مهم عالمان دینی و فضلای محترم و طلاب عزیز حوزه، "تبلیغ دین و احکام اسلام" است.

وی تصریح کرد: در حدیثی که از رسول اکرم(ص) روایت شده، ایشان سه مرتبه می فرمایند «خداوندا جانشینان من را رحمت کن»؛ از نبی مکرم اسلام پرسش می شود جانشینان شما چه کسانی هستند و ایشان پاسخ می دهند کسانی که احکام دین خدا را فرا می گیرند و آن را به دیگران یاد می دهند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه با بیان اینکه جانشین رسول خدا شدن مقام بسیار رفیعی و والایی است، تصریح کردند: اگر ما می خواهیم در جایگاه عالم دینی و خلیفه رسول الله قرار بگیریم، باید به وظیفه تبلیغ اهتمام جدی داشته باشیم.

*توصیه آیت الله العظمی گلپایگانی به طلاب و مبلغان

آیت الله مقتدایی در ادامه به بیان خاطره ای از توصیه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی به مبلغان اشاره کرد و گفت: این مرجع تقلید در یکی از روزهای پایانی درس که طلاب آماده  هجرت به سوی شهرستان ها برای تبلیغ بودند، تاکید می کردند برای تبلیغ دین فقط به منبر رفتن اکتفا نکنید، بلکه از زمان اعزام، یک مبلغ باشید؛ کار تبلیغی خود را از ماشین و اتوبوسی که در آن هستید، آغاز کنید و فرد کناری خود را با مبانی اسلام، دین و ارزش های اسلامی آشنا کنید.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله گلپایگانی تاکید می کردند در امر تبلیغ فقط به یک زمان و شرایط خاص نباید اکتفا کرد، تصریح کرد: این مرجع تقلید همچنین خطاب به مبلغان می گفتند حتی اگر در ایام تبلیغ، میهمان مردم شُدید، به بیان آداب و رسوم غذاخوردن و میهمانی بپردازید و حتی از فرصت های جزئی نیز برای تبلیغ دین استفاده کنید.

*استفاده از فرصت نوروز برای تبلیغ دین

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه بر لزوم استفاده طلاب از فرصت ایام نوروز برای تبلیغ احکام دین تاکید کرد و گفت: طلاب و فضلای عزیزی که در ایام نوروز به شهرهای خودشان باز می گردند، در فرصت دیدوبازدیدهای نوروزی به تبلیغ دین بپردازند و برای مهمانان و بستگان خود نکات دینی را بیان کنند.

آیت الله مقتدایی افزود: تبلیغ یک وظیفه الهی است و باید از آن در مناسبت های مختلف کمال استفاده را برد.

وی تصریح کرد: توصیه می کنیم برادران عزیزی که مسافرت می روند، در این ایام از وظیفه تبلیغی خود فروگذاری نکنند.

*امر به معروف و نهی از منکری که با تندی و تکبر باشد، تاثیری ندارد

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تاکید آیات و روایات مبنی بر اینکه تبلیغ همراه با تصیحت باشد، گفت: طلاب عزیز توجه داشته باشند نصیحت باید با مهربانی و خوبی و به دور از تندی باشد؛ تبلیغ رسالت الهی باید همراه با مهربانی، دوستی، خوشرویی و محبت باشد تا تاثیرگذار شود.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه بالاترین تاثیر در نصیحت، استفاده از بیان محبت آمیز و مهربانانه است، اظهار داشت: طلاب عزیز در هنگام امر به معروف و نهی از منکر، با محبت، اظهار دوستی و تواضع به این فریضه عمل کنند نه با تندی و تکبر که تاثیری نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در روایات اشاره شده که امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) پیرمردی را مشاهده کردند که وضوی صحیحی نمی گرفت؛ این دو امام بزرگوار که در سن کودکی بودند، برای امر به معروف و نهی از منکر به این پیرمرد گفتند شما قضاوت کن کدام از ما بهتر وضو می گیریم و پیرمرد متوجه اشتباه خود در وضو گرفتن شد.

*بهترین امر به معروف عمل به احکام دین است

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه بهترین امر به معروف عمل به احکام دین است، گفت: در روایات تصریح شده که با عمل خوب خود موجب گرایش و دعوت مردم به دین شوید.

آیت الله مقتدایی بر لزوم انجام اعمال دینی و حفظ جایگاه طلبگی در فرصت های تبلیغی تاکید کرد و گفت: طلاب عزیز حوزه در هر منطقه ای که در ایام نوروز می روند، دین را با عمل خوب خود تبلیغ کنند.

*لزوم اهتمام به اقامه نماز اول وقت

وی با تاکید بر اینکه اهتمام طلاب به نماز اول وقت موجب توجه دیگران به انجام این فریضه می شود، افزود: اقامه نماز در اول وقت بهترین تبلیغ برای این فریضه است؛ اگر طلاب و مبلغان در مهمانی خانوادگی هستند و هنگام اذان می رسد، جلسه را برای دقایقی قطع کنند و به همراه بستگان، نماز را در اول وقت اقامه کنند.

دبیر دوم شورای عالی حوزه افزود: اگر در مهمانی ها کسی غیبت کرد، طلبه ها با بیانی مهربان تذکر دهند برادر عزیز، نورچشم دلم فقط حرف خودمان را بزنیم؛ بدین گونه می توان با دروغ و غیبت مبارزه کرد.

قائم مقام جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: اهتمام و توجه حوزویان به امر تبلیغ مورد رضایت الهی و حضرت بقیه الله اعظم(عج) خواهد بود.

انتهای پیام/313/33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha