پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مهدی فقیه

حوزه/ تماشاچی بداند فرهنگ ایرانی و اسلامی سرشار از زیبایی‌هاست و نباید آن را فراموش کند. درضمن این نکته را می‌بایست به یاد داشته باشیم بسیاری از اتفاقات خوب که در نوروز باب شده به مدد فرهنگ اسلامی بوده که در کشور ما رواج پیدا کرده است.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»درباره جایگاه فرهنگ نوروز در تولیدات نمایشی  سینما و تلویزیون گفت: نوروز زیباترین جشنی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. این مطلب را برای دلبستگی‌هایی خودم بیان نمی‌کنم، بلکه اگر با انصاف به این جشن بنگرید متوجه خواهید شد طبیعت نیز همراه ما، نوروز را جشن می‌گیرد. در بهار درختان شکوفه می‌دهند و سبزها جوانه می‌زنند. این زیبایی تنها در نوروز وجود دارد، والا در سال نو دیگر کشورها چنین زیبایی دیده نمی‌شود. برای مثال سال نو میلادی در اوج سرماست، به نحویکه از شدت سرما کسی جرئت بیرون آمدن از خانه را ندارد چه رسد به اینکه بخواهد در طبیعت جشن خود را برگزار کند.

وی افزود: البته زیبایی نوروز تنها به زمان حال خلاصه نشده، بلکه قرنهاست که در ایران جشن گرفته می‌شود. در همین راستا باید مطلبی را بیان کنم. نوروز از طریق سلمان فارسی به پیامبر  اکرم (ص) معرفی می‌شود و در نقل‌های مختلف آمده که رسول خدا از این سنت به عنوان آیینی پسندیده نام برده‌اند و تاکید داشته‌اند که می بایست این آیین گرامی داشته شود. برای همین به مدیران سینما و تلویزیون پیشنهاد می‌کنم شرایط را به گونه‌ای رقم زنند که مردم جدا از زیبایی‌های ظاهری با ذات نوروز بیشتر آشنا شوند.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان (ع)» ادامه داد:  مطلب فوق بیش از همه به تلویزیون مربوط می‌شود به‌ویژه، برنامه‌هایی که در زمان تحویل شدن سال از تلویزیون پخش می‌شود. در این برنامه‌ها باید به گونه‌ای فضاسازی کرد که تماشاچی بداند فرهنگ ایرانی و اسلامی سرشار از زیبایی‌هاست و نباید آن را فراموش کند. درضمن این نکته را می‌بایست به یاد داشته باشیم بسیاری از اتفاقات خوب که در نوروز باب شده به مدد فرهنگ اسلامی بوده که در کشور ما رواج پیدا کرده است.

فقیه با بیان این‌که بایکوت کردن برخی از سنت‌ها به معنی نابود کردن آنها نیست، گفت: اینکه فکر کنیم بی‌توجهی به برخی از سنت‌ها باعث می شود، مردم آنها را فراموش کنند، اشتباه محض است.

وی در پاسخ به آنهایی که سعی می‌کنند سنت‌های ایرانی را به فرهنگ طاغوت مرتبط کنند، تاکید کرد: این‌که بخواهیم با طاغوتی خواندن مناسبت‌های ایرانی آنها را به فراموشی سپاریم، امری ناپسند است، هرچند این روش آنها تا به حال جواب نیز نداده است، اما یک سوال از این قبیل افراد دارم؛ آیا زمانی که پیامبر(ص) تمامی عربستان را به اختیار خود در آورد دستور داد تمامی سنت‌های گذشته از بین برده شود؟ به هیچ وجه اینگونه نبود، بلکه پیامبر خدا حتی برخی از آنها را محترم شمرد و آنها را با شکلی تازه، مجدداً اجرا کرد. برای مثال به سنت طواف به دور خانه خدا اشاره می‌کنم که قبل از اسلام نیز وجود داشت و پس از حاکم شدن اسلام هم ادامه پیدا کرد با این تفاوت که در گذشته طواف به دور بت‌خانه بود، اما امروز مردم به دور خانه خدا طواف می‌کنند.

این پیشکسوت بازیگری ادامه داد: در همین رابطه می‌خواهم به رفتار امام (ره) پیرامون عید نوروز اشاره داشته باشم. وی در اولین نوروز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دعای یا مقلب القلوب را خواند. این گفته وی نشان داد که این سنت باستانی مورد تایید وی بود. برای همین هر سال همانند حضرت آقا که همیشه پیام نوروزی می‌دهند این سنت را محترم شمردند و برای مردم دعای خیر کردند. برای همین به جای این‌که بیایم و هویت ایرانی خود را نادیده بگیریم سعی کنیم به ارزش‌هایمان بیشتر بها دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بی‌توجهی ما به فرهنگ ملی نه تنها برای ما دست آوردی به همراه ندارد، بلکه به نوعی سبب رواج سنت‌های غربی در کشورمان نیز می‌شود، چون دیگر همانند 20 یا 30 سال قبل نیست که اگر ما نخواهیم در این حوزه برنامه‌سازی کنیم، محصول دیگری در اختیار مردم نباشد، امروز مردم این امکان را دارند که  برنامه‌های مختلف را از ماهواره تماشا کنند، بنابراین انفعال ما تنها باعث رواج سنت‌های بیگانه خواهدشد. همانند رواج جشن‌های سال نو میلادی که از سوی برخی ایرانیان، جشن گرفته می‌شود!

وی در پایان گفت: برنامه سازی برای نوروز در سینما و تلویزیون تنها به این معنا نیست که ما سفره هفت سین نشان هیم، بلکه تزریق شادی و امید به مردمريال خود نوعی پاس داشتن فرهنگ نوروز است که باید  به آن دقت بیشتری کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha