جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میلاد حضرت زهرا(س)

عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: حقیقتاً بهترین شاخصه های تربیت کودک در سیره نورانی حضرت زهرا(س) مشهود است و باید در سبک زندگی امروز ما مورد توجه قرار گیرد.

حمزه عبدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»ضمن تبریک سالروز ولادت ام ابیها حضرت زهرا(س) اظهار داشت: حضرت فاطمه (س) چه به عنوان زن و همسر و چه به عنوان مادر ، بهترین الگو برای همه بانوان در طول تاریخ بشریت به شمار می روند که هر برگی از اوراق زندگانی ایشان بهترین سرمشق برای همه پویندگان راه سعادت و نیکنامی است.

*نکات تربیتی زندگی حضرت زهرا(س)

وی افزود: نوع رفتار صدیقه کبری(س) در دوران کوتاه زندگی خود با فرزندانش در امر تربیت و حتی لالایی خواندن برای بچه ها ، دارای نکات بسیار مهم تربیتی و اخلاقی است که به خصوص مادرهای جامعه باید به آن توجه جدی داشته باشند.

عضو انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: این که امروزه در علم جدید تنبیه کودک را نفی می کنند در آموزه های مذهبی ما این مساله همواره مورد اهتمام بوده است به خصوص در سیره اهل بیت(ع) که به این مساله توجه جدی داشته اند.

وی افزود: در رابطه با روانشناسی مدرن ما با دریافت و قبول آن چه که با شاخصه های دینی و اخلاقی ما ناسازگاری ندارد، هیچ مشکلی نداریم چرا که این ها پس از سال ها کار علمی و پژوهشی به اثبات رسیده اند.

*تبیین درست روایات تربیتی برای مردم

عبدی خاطرنشان کرد: با این حال ما در آموزه های دینی خود نکات بسیار مهم و کاربردی داریم که نباید از آن ها غافل شویم به عنوان مثال همین روایت مشهور که نوع مواجهه با کودکان و نوجوانان را شامل سه بخش 7 ساله کرده اند مبنی بر این که هفت سال اول بچه ها باید آزاد باشند، هفت سال بعد باید تحت ادب و آموزش قرار بگیرند و 7 سال سوم از آن ها باید به عنوان همکار و وزیر خانواده یاد شود.

وی گفت: آنچه مهم است این که ما بیاییم و با بیان درست و جذاب این روایات را برای مردم تبیین کنیم و بگوییم که این ها گنجینه ماست و با مباحث علمی امروز نیز هیچ ناسازگاری ندارد بلکه فراتر از آن ها و بسیار دقیق تر است.

این روانشناس حوزوی ادامه داد: این که در روایات ما تاکید شده وقتی با کودک صحبت می کنید باید به زبان کودکی سخن بگویید که همین روایت شاید ظاهر ساده ای داشته باشد اما وقتی در داخل آن می روید عمق زیادی مشاهده می شود.

وی گفت: حضرت زهرا(س) در مواجهه با فرزندان خردسال خویش سعی می کرد که فضای شادی برای بچه ها ایجاد نمایند و این در حالی است که گاه احساس می شود برخی خانواده های مذهبی حتی درباره کودکان خود خیلی در این باره احتیاط می کنند

وی اضافه کرد: گاهی در موارد مشاوره می بینیم که خانواده ها نمی توانند با فرزندان خود ارتباط لازم را به ویژه از حیث بازی و نشاط و ارتباط صمیمانه از جنس کودکی برقرار کنند و این در حالی است که گاه متوجه نیستند نگاه و رویکرد بزرگسالانه در ارتباط با بچه ها اصلا درست نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha