پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تولیت حرم امامین عسکریین

حوزه/ شیخ ستار المرشدی تولیت آستان مقدس امامین عسکریین از نزدیکی موعد نصب پنجره های طلایی ضریح مطهر امامین عسکریین (علیهما السلام) خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ‌شیخ ستار المرشدی تولیت آستان مقدس امامین عسکریین که برای زیارت حرم امام حسین (ع) به کربلا سفر کرده از نزدیکی موعد نصب پنجره های طلایی ضریح مطهر امامین عسکریین (علیهما السلام) خبر داد.

وی افزود: کار عمرانی در داخل مرقد امامین عسکریین ادامه دارد و نیاز به وقت بیشتری دارد.

متولی حرم امامین عسکریین گفت: به کربلا آمدم تا در کنار زیارت حرم امام حسین (ع) از تجربیات آستان در زمینه ساخت و تعمیر مرقد امام حسین (ع) بهره مند شوم و در توسعه ساخت و تعمیر آستان مقدس عسکری به کار گیرم.

وی ادامه داد: از خداوند می خواهیم تا ما را در خدمت و عمران این مراقد مقدس با بهترین طراحی ها و معماری ها که در شأن ائمه اطهار (ع) باشد، موفق گرداند.

شایان ذکر است که تعبیر "العسکریین" برای امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) که از امامان دهم و یازدهم شیعیان هستند، به کار می رود. آستان مقدس عسکری دو بار از سوی تروریست های تکفیری تخریب شده است.

 تخریب اول

روز چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام ۱۴۲۷ق (۳ اسفند ۱۳۸۴ش) حدود ساعت ۷ صبح تروریستهای تکفیری وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند.

در نتیجه این بمبگذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.

به دنبال این حادثه در عراق و ایران بازارها تعطیل شده، عزای عمومی اعلام شد و مراجع تقليد و علمای حوزههای علميه ایران و عراق دروس خود را تعطيل كرده و این اقدام تروریستی را محکوم کردند. همچنین مقامات بلندپایه سیاسی ایران و عراق با صدور بیانیههایی این اقدام را محکوم کردند.

برخی از سران و مقامات عالیرتبه کشورهای اسلامی نظیر امیر کویت، رئیس جمهور سوریه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، پادشاه اردن، وزیر خارجه لبنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، وزیر خارجه مصر و ... این اقدام را محکوم کردند.

تخریب دوم

در ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۸ق (۲۳ خرداد ۱۳۸۶ ش) دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریستها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمبگذاری در حرم نمودند. آنان در ساعت ۹ صبح دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد.

حمله داعش

در ۱۶خرداد ۱۳۹۳ش حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم امام هادی و امام عسکری صورت گرفت که با مقاومت مردم، مدافعان حرم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha