جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان این هفته در خطبه نماز جمعه، بیانیه میشل عون رئیس جمهور لبنان را در نشست سران عرب ستودند و گفتند: سخنان عون بخشی از کرامت اعراب را بازگردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان در خطبه های این هفته بیانیه میشل عون رئیس جمهور لبنان را در نشست سران عرب ستودند و گفتند: سخنان عون بخشی از کرامت اعراب را بازگردند. آنان تاکید کردند: مقاومت در برابر اشغالگر صهیونیستی، امری مشروع و ضرورتی ملی است همچنان که مبارزه با تروریسم تکفیری یک وظیفه ملی است.

آیت الله نابلسی: تنها نقطه امید در نشست سران، سخنان عون بود

آیت الله نابلسی در خطبه نماز جمعه گفت: سران عرب که در اردن جمع شده بودند، متوجه نشدند که خطر بزرگی در نزدیکی آن هاست و آن ریشه تمام این تنش ها و درگیری های خونین در جهان عرب است.

وی افزود: تمام بحران های امنیتی که در سال گذشته به اوج خود رسید و در عراق، سوریه، یمن و لیبی جنگ را بوجود آورد، ریشه آن به رژیم اسرائیل و  حامیان غربی آن و در رأس آن آمریکا برمی گردد.

آیت الله نابلسی تصریح کرد: تنها نقطه امیدی که در نشست سران عرب دیده شد، سخنرانی میشل عون رئیس جمهور لبنان بود. او بود که از سران عرب خواست تا بر کشتی نجات سوار شوند و گمان نکنند که می توانند به دور از طوفان حوادث در سلامت بمانند. عون با آنان با زبان وجدان، عقل، مصلحت و برادری صحبت کرد و بعد از این که آن ها را به راه درست راهنمایی کرد برایشان دلیل آورد اما به نظر می رسید چیزی که بیشتر آن ها را مشغول کرده بود مهمان نوازی اردن بود نه آن کشتی که می خواست آنان را به ساحل امن ببرد.

سید فضل الله: موعظه دل ها را زنده و غفلت را از بین می برد

حجت الاسلام سید علی فضل الله در خطبه های نماز جمعه در مسجد امامین حسنین (ع) گفت: شما و خودم را به موعظه ای که امام هادی (ع) با آن متوکل خلیفه عباسی را موعظه کردند و این شعر را سرودند، توصیه می کنم:

باتوا على قلل الأجبال تحرسهم *** غلب الرجال فما أغنتهـم القلل

واستنزلوا بعد عز من معاقلهم *** وأودعوا حفرا يا بئس ما نزلوا

ترجمه:

بر فراز قله‌های کوه‌هایی که آنان را نگاهبانی می‌کرد، خفتند و مغلوب شدند و قله‌ها آن‌ها را سودی نرساند.

پس از دوره‌ای از عزّت و سرفرازی از دژهایشان پایین کشیده شدند و در گودالی مسکن گرفتند؛ ای وای که در چه جای بدی فرود آمدند!

سیدعلی فضل الله ادامه داد: ما به اینگونه موعظه ای نیازمندیم تا ضعف ما را در مقابل قدرت الهی و در برابر مرگ یاد آور شود؛ به گونه ای که هیچ کس نمی تواند برای دیگری نفع داشته باشد و همه ی امور در آن روز به دست خداست. باید دل هایمان نرم باشد تا سخت نشود، خودمان را بشناسیم تا طغیان نکنیم و تکبر نورزیم، وقتی دنیا حقیقتش را نشان داد مجذوب آن نشویم.

* موعظه کار خود را می کنند اگرچه برخی زود فراموش می‌کنند

وی افزود: موعظه دل ها را زنده می کند و انسان را از غفلت وا می رهاند و از خواب زمستانی بیدار می کند. موعظه امام هادی(ع) حتی بر متوکل که در ظلم و ستم، طغیان و تکبر مشهور بود، تاثیر گذاشت به گونه ای که با موعظه امام (ع) آنچنان گریه کرد که اشک هایش محاسنش خیس کرد. لذا موعظه ها کار خود را می کنند اگرچه برخی زود فراموش می کنند و به حالت اول خود برمی گردند. اما ما نباید در موعظ کردن خود و دیگران کوتاهی بورزیم.

خطیب جمعه مسجد حسنین در خصوص نشست سران عرب گفت: نشست سران عرب در میان اوضاع در هم پیچیده منطقه و بحرانی که کشورهای عربی را در بر گرفت و وحدت و موجودیت حکومت اعراب را تهدید کرد، برگزار شد. امیدوار بودیم که این نشست چالش های موجود را بررسی کند و برای حل مشکلات تصمیم بگیرد یا حداقل زمینه را برای رسیدن به راه حل مطلوب فراهم کند، اما تنها به مسائل مختلف اشاره ای کرد یا اینکه برای آن ابراز امیدواری کرد.

حجت الاسلام فضل الله تصریح کرد: ما معتقدیم که کشورهای عربی این قدرت را دارند که اگر بخواهند مشکلات کنونی را حل کنند و شعله جنگ ها را خاموش سازند اما اگر به وظیفه خود عمل نکنند، بحران های این جهان گسترش خواهد یافت و به کشور های دیگر اجازه خواهد داد که در امور داخلی دخالت کنند که از این کشتار و خونریزی، هم آنان و هم رژیم صهیونیستی سود می برد. ما امیدوار بودیم که سران عرب به ندای وجدان که رئیس جمهور با آن سران را خطاب قرار داد و از آنان خواست تا به وظیفه خود عمل کنند و جنگ های نظامی، رسانه ای و دیپلماسی را متوقف کنند، پاسخ دهند.

* تا زمانی که جهان عرب به نقش و مسئولیت خود عمل نکند، سوریه، یمن و فلسطین بازیچه ای در دست کشور های بزرگ خواهند بود

وی ادامه داد: تا زمانی که جهان عرب به نقش و مسئولیت خود عمل نکند، سوریه، یمن، بحرین، فلسطین، قدس و الاقصی در چند پاره گی و از هم گسستگی خواهد ماند و بازیچه ای در دست کشور های بزرگ که تصمیم اول و آخر را می گیرند، خواهند بود و این نشست ها هم صوری و بی نتیجه می ماند و موجب تضعیف و سرشکستگی می شود.

فضل الله در خصوص "روز زمین" گفت: ما بر اهمیت این روز در فلسطین و خارج آن تاکید می کنیم تا مسئله فلسطین در حافظه و وجدان مردم زنده بماند و حق ملت فلسطین ضایع نشود.

شیخ قبلان: عون به اعراب متذکر شد که دشمن آنان اسرائیل است

شیخ احمد قبلان در خطبه نماز جمعه، سخنان میشل عون رئیس جمهور لبنان را در نشست سران عرب ستود و گفت: سخنان عون این نکته را به سران عرب متذکر شد که دشمن واقعی آنان اسرائیل است و آنان را به آشتی، همبستگی و مبارزه با تهدیدات و چالش ها فراخواند.

وی افزود: لبنان همیشه حامی مسائل عربی بوده و هیچ کشور عربی همچون لبنان به مسئولیت های خود متعهد نبود، به خصوص در مسئله فلسطین و حوادث سوریه که با تمام توان وارد شد و تمام هزینه ها را به جان خرید؛ این درحالی است که کشورهای عربی به تجارت و همدستی روی آوردند و همچنان زمینه ساز پروژه های آمریکایی اسرائیلی که منطقه را تهدید می کند و سرنوشت امت را به بازی می گیرد، هستند.

شیخ حبلی: مقاومت در برابر تروریسم تکفیری یک وظیفه ملی است

شیخ صهیب حبلی هم سخنان میشل عون را در نشست سران عرب ستود و گفت: بیانیه عون مقداری از کرامت از دست رفته اعراب را بازگرداند. او تنها رئیس جمهور عرب بود که بر توجه به فلسطین و مسئله آن و حق اعراب در بازپس گیری و آزاد سازی سرزمین خود، تاکید کرد.

وی افزود: مقاومت در برابر اشغالگر صهیونیستی، امری مشروع و ضرورتی ملی است همچنان که مبارزه با تروریسم تکفیری یک وظیفه ملی است و این بهترین پاسخ به سیاستمداران کوچکی است که تلاش می کنند تا نقش و موضع لبنان را از طریق نامه های کذایی به ریاست نشست سران عرب مخدوش کنند. این نامه که فقط دیدگاه صاحبان آن را بیان می کند، بر باد رفت و برنامه های نویسندگان آن را با شکست مواجه کرد.

شیخ حبلی از سوی دیگر به زنده نگه داشتن "روز زمین" در شهر صیدای لبنان اشاره کرد و گفت: شهر صیدا برای همیشه وفادار به مسئله فلسطین، قدس و الاقصی و حق بازگشت به خاک فلسطین از دریا تا رودخانه خواهد بود.

وی از تمامی مردم لبنان خواست تا نسبت به مسئله فلسطین متعهد و ملتزم باشند و در درگیری هایی که حق بازگشت و بازپس گیری فلسطین را به آنان نمی دهد، مردم فلسطین را رها نکنند؛ چراکه تمام آنچه در منطقه در جریان است، هدفش یک چیز است و آن پایان دادن به مسئله فلسطین است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha