پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 412236
۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
علمای سلفی مصر

حوزه/ این روزها مساله بزرگداشت روز یتیم به موضوعی برای اظهار نظر علمای مصر تبدیل شده و علمای سلفی این کشور این بار هم با بزرگداشت روز یتیم مخالفت کرده و آن را بدعت دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، این روزها مساله بزرگداشت روز یتیم به موضوعی برای اظهار نظر علمای مصر تبدیل شده و علمای سلفی این کشور همچون گذشته که با بزرگداشت روزهای مختلفی مانند روز مادر مخالفت می کردند، این بار هم با بزرگداشت روز یتیم مخالفت کرده و آن را بدعت دانستند.

علمای سلفی در این راستا با صدور فتواهای متعدد بزرگداشت روز یتیم مصادف با اولین جمعه ماه آوریل هر سال را حرام و بدعت دانستند و افزودند: پیامبر اسلام چنین روزی را برای بزرگداشت یتیم تعیین نکرده و از این رو بزرگداشت چنین روزی بدعت است و از سوی دیگر علمای الازهر اعلام کردند بزرگداشت روز یتیم اشکالی ندارد و اقدامی شایسته است، زیرا اهتمام به یتیمان و توجه به آنان بخشی از تعالیم اسلام و پیامبر(ص) است.

شیخ سامی عبدالحمید از علمای سلفی مصر ضمن تحریم بزرگداشت روز عید یتیم اعلام کرد: پیامبر اسلام(ص) با اینکه یتیم بود و در این حال رشد کرد، روزی را به عنوان روز یتیم تعیین نکرد و صحابه و تابعین و علما نیز چنین روزی را تعیین نکردند و شرع مقدس تنها چیزی که در مورد یتیمان از ما می خواهد این است که با آنها خوشرفتار باشیم.

وی افزود: تمام این سنت ها و عادت ها غربی است و ربطی به اسلام ندارد و ما اگر بخواهیم راه را برای این اعیاد بی مضمون باز کنیم، باید از این پس عید فقیر و مریض و بدهکاران و زنان مطلقه و بیوه و قربانیان خشونت خانوادگی و اعیاد دیگری نیز داشته باشیم.

البته سلفی های مصر پیش از این نیز به صدور چنین فتواهایی شهرت داشته اند و بزرگداشت روز مادر و روز یتیم و غیره را حرام اعلام کرده اند.

شیخ احمد البهی از مبلغان الازهر در واکنش به این فتواها گفت: سلفی ها چیزی از اصول دین نمی دانند تا بخواهند درباره فروع دین نظر بدهند و ما به عنوان یک جامعه مسلمان می توانیم برخی امور مفید و انسانی را از غرب هم بیاموزیم به شرطی که تعارضی با دین ما نداشته باشد.

وی افزود: روز یتیم فقط بهانه ای است برای اینکه ما به یاد این مناسبت انسانی باشیم و ربطی هم به نماز و روزه و اعیاد شرعی هم ندارد تا کسی بخواهد آن را بدعت یا حرام بداند و صرف مشخص کردن روزی برای بزرگداشت یتیمان اشکالی ندارد.

دکتر عبدالهادی القصبی رئیس کمیته همبستگی اجتماعی پارلمان نیز ضمن انتقاد از فتوای سلفی ها مبنی بر تحریم روز عید یتیم گفت: اسلام ما را به اهتمام به یتیمان و یاری آنها تشویق کرده و مشخص کردن یک روز برای یتیمان یکی از نشانه های توجه به یتیم است و از این رو تحرین بزرگداشت این روز کار درستی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha