جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حضرت زهرا(س)

حوزه/ استاد جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی کامل انسانی برای بشریت اعم از مرد و زن هستند، تصریح کرد: اسلام با معرفی ائمه اطهار(ع) به عنوان الگوهای عملی، به مکتب کامل تربیتی تبدیل شده است.

دکتر طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س)، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم مکتب اسلام، نزول قرآن کریم از سوی خداوند است که به عنوان نسخه کتبی، توسط پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) برای سعادت انسان‌ها نازل شده است، همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مکتب اسلام، ارائه الگوی عملی است که مکتب اسلام را به مکتب کامل تربیتی تبدیل کرده است.

ائمه معصومین(ع)، الگوهای عملی و تام مکتب اسلام هستند

وی اظهار داشت: انسان به صورت ذاتی، عشق به کمال مطلق دارد و همین عامل سبب شده که الگوطلب و الگوپذیر باشد، از طرف دیگر، کوتاه‌ترین و موثرترین روش در تربیت، ارائه نمونه و تربیت عملی است که خداوند برهمین اساس، ائمه معصومین(ع) را به عنوان نمونه‌های عملی مکتب اسلام در اختیار پیروان خود قرار داده است.

استاد جامعه‌الزهرا(س) در ادامه به یکی از شبهاتی که از سوی برخی افراد بیان می‌شود، اشاره کرد و افزود: برخی این سوال را مطرح می‌کنند که ائمه اطهار و اهل بیت(ع) معصوم هستند، پس ما چگونه می‌توانیم از آنها الگوبرداری کنیم.

ماهروزاده تصریح کرد: در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از غرایز ذاتی انسان این است که به دنبال الگوی تام و کامل است و اگر الگوهای ما نقصی داشتند، ما نمی‌توانستیم آنان را الگو قرار دهیم، بنابراین الگوی تام و تمام می‌تواند اسوه‌ای برای پیروان باشد تا به تناسب ظرفیت‌های خود، الگوپذیری کنند.

وی ادامه داد: ائمه معصومین (ع) الگوهای تام هستند و هر فردی به میزان ظرفیت خود از این بزرگواران الگوپذیری می‌کند، بنابراین این مسئله که اهل بیت(ع) معصوم هستند و نمی توانند برای ما الگو باشند، تصور اشتباهی است.

حضرت زهرا(س)، الگوی کامل انسانی برای بشریت هستند

استاد دانشگاه با بیان اینکه ما حضرت زهرا (س) را به عنوان الگوی کامل انسانی برای بشریت اعم از مرد و زن می‌شناسیم، تصریح کرد: ما در ساحت‌های مختلف تربیتی می‌توانیم از حضرت فاطمه(س) الگوپذیری داشته باشیم که برخی از الگوپذیری‌ها خاص زنان و برخی مشترک میان زنان و مردان است.

ماهروزاده با اشاره به الگوگیری در ابعاد مختلف، از حضرت زهرا(س) یادآور شد: ما می‌توانیم در زمینه‌های فردی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، عبادی و غیره از حضرت زهرا(س) الگوگیری کنیم.

شخصیت حضرت زهرا(س) در وجود فرزندان ایشان متبلور شده است

استاد جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به ویژگی‌های خاص حضرت فاطمه(س)، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) برای دختران ما الگویی نمونه است؛ لقب «امّ أبیها» ویژگی آن حضرت بود که به معنای نهایت لطف، رحمت و توجه دختر به پدر است.

وی ادامه داد: در رابطه با همسری، حضرت زهرا(س) نسبت به حضرت علی(علیه السلام) همراهی کامل را دارند، به طوری که امام علی(علیه السلام) در بسیاری از موارد در خانه نبودند و حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان نقش داشتند؛ حضرت علی(علیه السلام) در توصیف حضرت زهرا (سلام الله علیها) به پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «نِعمَ العَونُ عَلی طاعَةِ اللهِ؛بهترین یار برای اطاعت و عبودیت پروردگار... ».

دکتر ماهروز اده اضافه کرد: مادر بیشترین و تأثیرگذارترین فرد بر فرزندان است، مادر می‌تواند فرزندانی تربیت کند که در مسیر هدف الهی قرارگیرند و حضرت فاطمه(س) اسوه بی‌مثال الهی در این زمینه است.

وی تصریح کرد: امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم(س) حاصل تربیت حضرت زهرا(س) هستند و شخصیت حضرت زهرا(س) در وجود فرزندان متبلور شده است.

حضرت زهرا(س) الگوی والدین برای تربیت اجتماعی کودکان هستند

استاد جامعه‌الزهرا(س) بیان داشت: یکی از جلوه‌های الگویی در سیره حضرت زهرا(س) تربیت اجتماعی است، چنانچه روایت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) درباره حضرت فاطمه(س) بهترین گواه است که فرمودند: «من در کنار مادرم نشسته بودم، مادر مشغول عبادت بودند و برای همه همسایه‌ها دعا کردند، امام حسن(علیه‌السلام) سوال کردند: «مادر چرا برای همسایه‌ها دعا می‌کنید»، حضرت زهرا(س) در پاسخ فرمودند: «فرزندم نخست همسایه سپس خانه».

ماهروزاده ادامه داد: حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان خویش، نوع‌دوستی را آموزش می‌دهند که نوعی تربیت اجتماعی است و می‌تواند الگویی برای مادران و پدران امروز برای تربیت کودکان باشد.

حضور حضرت زهرا(س) در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی

وی در ادامه به شرایط امروز جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: زن امروزی می‌خواهد شاغل باشد و در صحنه‌های اجتماع حضور داشته باشد و ممکن است این سوال برای او پیش آید که در این شرایط چگونه می‌تواند از حضرت زهرا(س) تبعیت کند که در این باره باید به سیره حضرت زهرا(س) توجه ویژه داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور حضرت زهرا(س) در صحنه‌های اجتماعی، افزود: اگر به سیره حضرت زهرا(س) توجه کنیم، زمانی که نیازی به حضور در جامعه نمی‌بینند، به خانه‌داری، فرزندداری و همسرداری مشغول می‌شوند و زمانی که نیاز باشد، در اجتماع حضور می‌یابند، همان زهرایی که می‌فرماید: «برای زن بهتر آن است که نه او هیچ مردی را ببیند و نه هیچ مردی او را»، آن‌گاه که مصالح کلی جامعه اسلامی را در خطر می‌بیند، به سوی مسجد می‌شتابد و در حضور جمع کثیری از مردان مهاجر و انصار، غاصبان خلافت را به محاکمه می‌کشاند؛ چنین صحنه‌هایی از سیره رفتاری آن حضرت، تأییدگر این حقیقت است که فرموده پیش‌گفته ایشان یک امر رجحانی است که در شرایط ایده‌آل مصداق می‌یابد.

وی ادامه داد: تحلیل سیاسی حضرت زهرا(س) آنچنان بالا بود که برای دفاع از حق ولایت حضرت علی(علیه السلام) و نه برای دفاع از حق همسر در اجتماع حاضر می‌شوند و مردم آن روز، حضرت زهرا(س) را به عنوان یک فرد تحلیل‌گر قبول دارند.

ماهروزاده تصریح کرد: همه مردم در مقابل خطبه‌های حضرت فاطمه(س) سکوت کردند و کسی ایشان را انکار نکرد؛ آن حضرت به گونه‌ای خطبه خواندند که همه را به یاد پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) انداختند.

وی تأکید کرد: در روایات آمده است که صدای حضرت زهرا(س) در زمان خواندن خطبه، چنان مردانه و رسا بود که هیچ احساس زنانگی در آن وجود نداشت و در هیچ جایی از تاریخ نیامده است که مردم به زن بودن حضرت اعتراض کنند و اگر ذره‌ای زنانگی در آن سخنان وجود داشت، سیره‌نویسان گوش تاریخ را پر کرده بودند.

انسان ها ذاتا به دنبال الگویی تام و کامل هستند

استاد جامعه‌الزهرا(س) بیان داشت: اگر حقیقتا زن‌ها با حضور در جامعه جنسیت را از خود بگیرند و از گفتار، رفتار و کردار زنانه به دور باشند و به عنوان یک انسان حضور پیدا کنند، حضور آنان در اجتماع ضروری است و اگر نیایند، ممکن است که باز خواست شوند که چرا نیامدند، زیرا می‌توانستند کاری انجام دهند.

وی به حضور سیاسی زنان در زمان انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان که ندای «مرگ بر شاه» توسط زنان بلند می‌شد، چنان طنین‌انداز، قدرتمند و شجاعانه بود که کسی معترض حضور زن در اجتماع نبود.

رشد جامعه اسلامی در گرو شناخت سیره معصومان(ع) است

دکترماهروزاده با بیان این که پارة وجود رسول خدا(س) کامل‌ترین اسوه و الگوی حیا، عفت، عفاف و حجاب است، تصریح کرد: هیچ سخن و حرکتی از ائمه اطهار(ع) در زمینه‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی بدون حکمت نیست.

وی تأکید کرد: رشد جامعه اسلامی در گرو شناخت سیره معصومان(ع) است و از میان معصومان(ع) آن که زندگی پربرکتش به خصوص برای زنان مسلمان همچون خورشیدی نورافشانی می کند، وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) است که آشنایی با زندگی آن حضرت، بسیار برای ما راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha