جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهر بازی معارفی

حوزه/ شهر بازی معارفی می تواند خلأ معارف در بازی های کودک و نوجوان را پر کند، به همین سبب این شهر بازی قالبی شد برای آموزش معارف و انتقال مفاهیم دینی در قالب بازی و سرگرمی. این بود که دوستان، تمام توان خود را مصروف ارتقای شهر بازی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سال 1382 بود که جمعی از طلاب با انگیزه و دغدغه مند مدرسه علمیه حقانی، آستین همت بالا زدند و با احیای مسجد محمودیه در محله «امام‏زاده حمزه» در قم، «مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان» را تأسیس کردند.

فعالیت های این مجموعه فرهنگی با محوریت «مسجد» و «امام‏زاده» و با هدف جذب، آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان منطقه آذر، طراحی و تلاش شد نوآوری در سبک های آموزشی و تبلیغی مدّ نظر قرار گیرد.

این مجموعه، مبتکر طرحی است که این سال‏ها با نام «شهر بازی معارفی» در برخی نقاط کشور اجرا شده و توانسته است علاوه بر ایجاد اشتغال و خودکفایی در تولید برخی ادوات مورد نیاز در این راه، توجه کشورهای اسلامی دیگر را نیز به خود جلب و از آنها پیشنهاد همکاری دریافت کند.

با احمد بهشتی، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی «مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان» در سوله‏ ای که کارگاه ساخت وسایل « شهر بازی معارفی» در آن مستقر است، قرار گذاشتیم.

به سبب برخی ملاحظات بجا و درست مسئولان مؤسسه، نمی توانیم تصاویر کارگاه را در حین ساخت این وسایل منتشر کنیم و صرفا از تصاویری که پیش از این منتشر شده است، بهره می بریم.

 کلام ناب رهبر: فعالیت های خودجوش را ادامه دهید

فعالیت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان از چه سالی آغاز شد؟شهر بازی معارفی

این موسسه در سال 1382 فعالیت خود را در محله امام زاده حمزه قم آغاز کرد. در ابتدا فضایی نزدیک به 30 متر در مسجد محمودیه محله آذر در اختیار داشتیم که کافی نبود، بنابراین دوستان دست به دست هم دادند و این فضا را به 1000 متر در سال 1395 رساندند.

سال 1385 دوستان، دلنوشته ای به رهبر انقلاب نوشتند و ایشان هم 6 نفر از دوستان را برای یک دیدار خصوصی به حضور پذیرفتند.

رهبر معظم انقلاب در آن دیدار چند نکته مهم بیان کردند که ما به عنوان اسناد بالادستی به آن توجه می کنیم؛ از جمله اینکه به مراکز فرهنگی توصیه کردند افراد، با اخلاص، متدین و با تقوا باشند و همچنان به فعالیت های خودجوش ادامه دهند.

350 هزار بازدید کننده از «شهر بازی معارفی» در سه نوروز

چه شد که به فکر راه اندازی «شهر بازی معارفی» افتادید؟

این افتخاری بود که حضرت معصومه(س) نصیب ما کردند. نوروز 87 تا نوروز 91، دوستان ما نمایشگاهی فرهنگی در امام زاده های استان و ورودی های شهر اجرا می کردند که مورد توجه آستان حضرت معصومه (سلام الله علیها) قرار گرفت و از ما برای اجرای برنامه در نوروز 92 دعوت کردند.

در آن سال «گلستان زندگی» در شبستان نجمه خاتون حرم افتتاح شد که یک کار فرهنگی فاخر بود و در ایام نوروز نزدیک به 100 هزار نفر از آن بازدید کردند.

سال 93 باز هم در حرم بودیم و شهرک معارفی را با شیوه ای کاربردی تر اجرا کردیم که نزدیک به 100 هزار نفر از آن بازدید کردند و مورد توجه زائران و مجاوران قرار گرفت.

نوروز 94 به دعوت امام جمعه بوشهر کار را در کنار ساحل خلیج فارس و در مساحت 7 هزار متر مربع برای چهار گروه خردسال، کودک، نوجوان و جوان انجام دادیم.

20 مجموعه بازی کاملا کاربردی در این کار تعریف شد که 150 هزار نفر از آن دیدن کردند.

«شهر بازی معارفی» مجموعه ای از بازی های قرآنی و دینی

ما متوجه شدیم که شهر بازی معارفی می تواند خلأ معارف در بازی های کودک و نوجوان را پر کند، به همین سبب این شهر بازی قالبی شد برای آموزش معارف و انتقال مفاهیم دینی در قالب بازی و سرگرمی. این بود که دوستان، تمام توان خود را مصروف ارتقای شهر بازی کردند.

از نوروز 94 تا کنون، دوستان بازی های خوبی طراحی کردند که کاربردی و مجموعه ای از قصه‏ های انبیا، مفاهیم شهروندی، مسائل قرآنی و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است که تلفیق شده است.

نزدیک به 120 نفر نیروی اجرایی، کارشناسان فنی و محتوایی که میانگین سنیشان 20 تا 25 سال است روی این شهر بازی کار می کنند.

20 مجموعه بازی طراحی کرده ایمشهر بازی معارفی

20 مجموعه بازی طراحی کرده ایم. نکته مهمی که در طراحی بازی ها به آن توجه شده، عبارت است از: «کاربردی بودن» به این معنا که بازی ها اگر چه در قالب مسابقه اجرا می شود، معارف دینی را هم به مخاطب کودک، خردسال، نوجوان و جوان منتقل می کند.

بازی هایی مانند  گلستان حضرت ابراهیم، نهنگ حضرت یونس و کاروان زیارت برای خردسالان؛ «بازیافت»، «آتش نشان» و «دشمن شناسی»  برای کودکان؛ «راه و بی راه (آشنایی با نامحرمان) »، رمی جمرات، راه رسیدن(آموزش عملی احکام کاربردی) و اتاق عمل برای نوجوانان.

یا بازی کشتی حضرت نوح که در آن، کشتی را کاملا ساخته ایم و حیوانات را بازسازی کرده ایم، بچه ها حیوانات را سوار کشتی می کنند و بعد با سرسره پایین می آیند. همچنین نهنگ حضرت یونس و ...

هدف گذاری بازی ها برای کودکان و خردسالان با جوانان چه تفاوتی دارد؟

برای خردسالان بیشتر حالت بازی و تمثیل است و برای جوانان، مسائل معارفی را گنجانده ایم، به عبارتی دیگر هم هیجان دارد و هم مفاهیم را یاد می گیرند.

جذابیت ها را در هر بخش با مقتضیات سن مخاطب تنظیم کرده ایم و وسایل بخش جوان کاملا کاربردی است.

استقبال از بخش جوان خوب بود؟

هم استقبال و هم تاثیر گذاری، از بخش های دیگر بیشتر بود. همان ارتباط که بین روحانی (کارشناس بازی) با جوان برقرار می شد دستاورد بسیار خوبی است.

طراح بازی ها چه کسی است؟

همین کسانی که بازی ها را می سازند؛ تلفیقی از دوستان دانش آموز، طلبه و دانشجو. روی بازی ها یک سال فکر کرده اند و همان ها بازی ها را وارد مرحله سخت و ساز می کنند.

شهر بازی معارفی پلی برای ارتباط مداوم با مخاطبان

چگونه مخاطب را پای کار نگه می دارید؟ به ویژه اینکه سر و کار او با یک روحانی است.

«شهر بازی معارفی» جرقه ای برای ارتباط ما با عموم مردم شده و هدف ما این است که ارتباط ما با بچه ها دائمی باشد. از این رو بخش های مختلفی مانند مشاوره و آموزش خانواده گنجانده ایم. همچنین این بازی ها هر چند ماه یک بار به روزرسانی می شود تا بچه ها به محل بازی بیایند و با ما ارتباط داشته باشند.

فعالیت طلاب در مجموعه شما چیست؟

به سبب حساسیت ورود محتوای اسلامی به بازی ها، طلاب ما عموما در بحث محتوای بازی ها کار می کنند. بیشتر دوستان محصلان سطح یک حوزه هستند و کارشناسان هم در سطوح بالاتر حوزه مشغولند.

شهری معارفی که با روزه های استیجاری، پایه گذاری شد

هزینه ساخت وسایل بازی را از کجا تأمین می کنید؟

مجموعه، با اخلاص دوستان در حال فعالیت است. از آغاز کار، دوستان از روش های مختلف، هزینه ها را تأمین می کردند؛ مثلا با درآمد کارهای جهادی یا روزه های استیجاری مجموعه را اداره می کردند.

مجموعه های حوزوی هم کمکی کرده اند؟

باید از مرکز خدمات حوزه تشکر کنم که سوله ای در اختیار ما گذاشتند تا بتوانیم کارگاه را در آن به پا کنیم، همچنین از آیت الله اعرافی هم که در این سال ها (به خصوص از زمانی که مدیریت جامعه المصطفی را بر عهده داشتند) به ما کمک کردند.

بازی ابتکاری تولید کردیم ولی دریغ از حمایت دستگاه های مسئول!شهر بازی معارفی

و کمک مجموعه های غیر حوزوی...؟

متأسفانه دستگاه های مسئول در این عرصه، حمایتی از کار ما نکرده اند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تولید بازی های ابتکاری تأکید کردند و مجموعه بازی های ما هم یک کار ابتکاری محسوب می شود چون در هیچ کجا نمونه آن وجود ندارد.

«شهر بازی معارفی» قابلیت جهانی شدن دارد؛ اگر از آن حمایت شود

از آینده طرح «شهر بازی معارفی» بگویید. مردم چه زمانی می توانند از آن استفاده کنند؟

هدف گذاری مجموعه آن است که سال 1398 «شهر بازی معارفی» به صورت آزمایشی در قم راه اندازی شود و این کار نیازمند آن است که مجموعه های مدیریت شهری کمک کنند تا زمین در اختیار مجموعه قرار بگیرد.

البته اگر دستگاه های متولی کمک کنند، می توانیم زودتر از سال 98 شهر بازی را برای استفاده مردم فعال کنیم.

همچنین هر شهری که متقاضی باشد، می توانیم به صورت مقطعی (نوروز، تابستان و...) در خدمتشان باشیم.

از آنجا که چند کشور اسلامی هم درخواست ساخت این مجموعه را به ما داده اند، این بازی ها قابلیت دارند که به سمت و سوی موضوعات تقریبی حرکت کنند.

شهر بازی معارفی را در چه مساحتی تعریف کرده اید؟

برای احداث این شهر بازی 1.5 هکتار زمین لازم داریم که 7 هزار متر آن بازی‎کده و بقیه آن پارکینگ، فضای اداری و... است.

برای شهرهایی که چنین مساحتی در اختیار ندارند چه فکری کرده اید؟

برای هر شهر به اندازه ای که زمین در اختیار داشته باشند، فضا طراحی می کنیم. مثلا در شهری که سه هزار متر مربع زمین در اختیار داشته باشد، می توانیم بخشی از 20 بازی را راه اندازی کنیم که در این صورت هم مکان کوچک تر و هم هزینه کمتری خواهد داشت.

اشتغال زایی برای 50 نفر / تولید دستگاه CNC  فوم 5 محور با همت دانشجویان کشور

با توجه به اینکه وسایل بازی ها در بازار وجود ندارد، کار را چگونه به پیش می برید؟

اول این نکته را بگویم که ما به چند استان سفر کردیم و متوجه شدیم که کسی در این حوزه کار نکرده و مجموعه ما در این زمینه پیشگام است. همین سفرها سبب شد با دانشجویانی از دانشگاه های مختلف از جمله تهران، قم، صنعتی شریف و دیگر دانشگاه های صنعتی آشنا شویم که به ما کمک می کنند.

نکته بسیار مهم در فرایند تولید اسباب بازی ها این است که بخشی از امکاناتی که در این راه لازم داشتیم به دست دانشجویان کشورمان ساخته شد. مثلا ما چهارمین دستگاه CNC فوم 5 محور را توانستیم در کشور خودمان بسازیم و از آن برای ساخت قالب سازی استفاده کنیم.

علاوه بر این، به لطف خدا توانسته ایم در مجموعه‌مان برای 50 نفر شغل ایجاد کنیم.

و سخن آخر؟

جمله ای از شهید میثمی که گفت: « توان ما به میزان امکانات ما نیست؛ توان ما به میزان اتصال ما به خداست.»

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امجد مردو خ پور IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    عرض سلام و خسته نباشيد واقعا دست مريزاد بنده خيلي مشتاقم كه اين طرح رو تو استان خودم اجرا كنم البته مجوز شهر بازي رو گرفتم و زمين گرفتم هنوز استارت نخورده اگر خدا بخواد تغييرش بديم
  • مبشر حسن IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    بچه های تبیان خدا قوت دست مریزاد