جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/اسلام با اقتصاد ربوی و غیر صحیح مخالف است، اسلام در تمام ابعاد قرن ها جامعه را با رفاه، ترقی و تمدن اداره کرده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله نوری همدانی  امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به خطبه 92 نهج البلاغه گفتند: گاهی تشخیص حق از باطل بسیار آسان است اما فتنه این است که حق و باطل با یکدیگر مخلوط می شود و در این جا  بصیرت لازم است تا انسان تشخیص دهد و دچار گمراهی نشود.

ایشان با بیان این که امام خمینی(ره) تاکید داشتند که فتنه زمان ما از فتنه بنی امیه خطرناک تر است، بیان داشتند: در زمان ما فتنه های فراوانی از سوی استکبار وجود دارد که نمونه هایی از آن در عراق، سوریه و بحرین مشاهده می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود به ادعای برخی افراد مبنی بر این که علما نباید در مسائل اقتصادی اظهار نظر کنند، واکنش نشان دادند و تاکید کردند: می گویند فقه به معنای درس خواندن صرف است، ما سخنگو و مترجم اسلام هستیم، اسلام در تمام جهات بیان کامل و جامع دارد.

ایشان اضافه کردند: بانک ها باید از تولیدکنندگان حمایت و با سودهای پایین تسهیلات ارائه کنند و الا با وضع فعلی و با توجه به سودهایی که بانک ها دریافت می کنند تولید آسیب ببیند و رونق پیدا نکند؛ از طرفی مسؤولان باید دغدغه جدی نسبت به معیشت مردم داشته باشند.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت نظارت بر قیمت کالاها و اجناس افزودند: متأسفانه اشراف و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد، در کشورهای دیگر کارشناسان قیمتی معین می کنند و بر آن نظارت می شود اما متأسفانه در کشور قیمت ها در مناطق گوناگون بسیار متفاوت است، تعیین قیمت ها هم باید به نفع مردم باشد؛ چون نظارتی نیست کالاها را روز به روز گران می کنند.

* اسلام با اقتصاد ربوی و غیر صحیح مخالف است

حضرت آیت الله نوری همدانی گفتند: اسلام با اقتصاد ربوی و غیر صحیح مخالف است، اسلام در تمام ابعاد قرن ها جامعه را با رفاه، ترقی و تمدن اداره کرده است، رهبر معظم انقلاب سال گذشته را به اقتصادی مقاومتی نامگذاری کردند اماخواسته ایشان در باب اقتصاد مقاومتی محقق نشد.

معظم له با اشاره به نامگذاری سال جدید از طرف رهبری خاطر نشان ساختند: ایشان امسال را به اقتصادی مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کردند، باید تولید کرد تا ثروت فراوان شود و از طرفی برای جوانان و افراد بیکار اشتغال به وجود آید؛ برای رونق تولید و اشتغال بانک ها و سرمایه داران باید کارهای جهادی انجام دهند.

* مردم از گرانی رنج می برند باید علت را ریشه یابی کرد

حضرت آیت الله نوری همدانی  با اشاره به گرانی اجناس و کالاها گفتند: خوراک؛ پوشاک، خدمات و کالا روز به روز گران تر می شود، باید این مسأله را اصلاح و بررسی کرد که ریشه آن چیست، بیشتر مردم گرفتارهستند؛ این وضع برای اقلیتی با حقوق گزاف و دارای امکانات مشکل نیست اما مردم ما متاسفانه از گرانی رنج می برند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به وضعیت فعلی جهان اسلام گفتند: متاسفانه دشمن با ایجاد تفرقه و اختلاف و ساختن فرق دروغین مثل وهابیت و پرورش تکفیری و سلفی ضربه بزرگی به مسلمانان زد امروز طلاب و دانشمندان جهان اسلام باید با ایجادوحدت و همدلی و پاسخ به شبهات ایجاد شده از سوی دشمن به این مسائل پایان دهند.

ایشان افزودند:  شیعه و سنی وظیفه دارند این گروهایی افراطی را معرفی و از آنان اعلان برائت کنند،  مسلمان باید بدانند که عامل همه این مشکلات استکبار جهانی یعنی آمریکا است،  ما نباید از دشمن درجه یک مسلمان یعنی امریکا غافل باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کردند: آمریکا با ایجاد گروه های تکفیری و کمک به ایادی خود در منطقه و ایجاد جنگ و خونریزی در یمن و بحرین می خواهد حاشیه امن برای صهیونیست درست کند تا بتواند به تجاوز و ظلم و ستم خود ادامه دهد خلاصه وظیفه اول مسلمین وحدت و دشمن شناسی است.  معظم له یادآور شدند:امروز آمریکا بیشترین دشمنی را با ایران دارد، لذا حمله اولیه آنان از جنبه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی به ایران است چون ایران در صف اول استکبار ستیزی و عامل وحدت نیروهای مقاومت منطقه می باشد بر این اساس خوشبيني به آمریکا جاهلانه است و در جریان برجام و تمدید تحریم های اخیر نشان داد که در اوج خباثت است و هیچ پایبندی به قرارداد و توافق ندارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha