جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جواد علیه السلام

حوزه/ حجت‌الاسلام امیری با اشاره به وقوع مناظره‌های متعدد بین علمای عباسی و امام جواد(ع)، اظهار داشت: با توجه به اینکه امام(علیه‌السلام) در خردسالی به امامت رسید، عباسیان فکر می‌کردند او از نظر علمی ناتوان است. ولی پیروزی امام در مناظره که با پاسخ‌های قاطع و روشنگر همراه بود، هر گونه شک و تردید را در مورد پیشوایی او و نیز اصل امامت از بین برد.

حجت‌الاسلام محمدسعید امیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تبریک ماه رجب و سالروز ولادت امام جواد(علیه‌السلام)، اظهار داشت: رجب؛ ماه استغفار، نیایش، بندگی و ماه ریزش رحمت الهی است. و شایسته است مؤمنین از این فرصت برای خودسازی و تهذیب نفس استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به ولادت امام جواد(علیه السلام)، به تبیین مقام علمی حضرت پرداخت و خطاب به جوانان گفت: آن حضرت(ع) در مقام رهبری امت اسلام، به عنوان الگوی دانشمندان جوان چنان در عرصه علم و دانش درخشید که دوست و دشمن را به شگفتی واداشت. مناظرات، پاسخ به شبهات عصر و خطابه‌های ایشان، گواه روشنی بر این مدعا است.

محقق حوزوی افزود: امام محمد تقی(علیه السلام) خود نیز گاهی به علم و دانشی که خداوند اعطا کرده بود، اشاره کرده و می‌فرمود «منم محمد فرزند رضا! منم جواد! منم دانا به نسب‌های مردم در صُلب ها، من داناترین کس هستم که رازهای ظاهری و باطنی شما را می‌دانم و از آنچه که به سویش روانه هستید آگاهم! این علمی است که خداوند متعال قبل از آفرینش تمامی مخلوقات جهان به ما خانواده عنایت کرده است. این دانش سرشار تا پایان جهان و بعد از فانی شدن آسمان‌ها و زمین نیز باقی خواهد ماند. اگر غلبه اهل باطل و حکومت ناحق گمراهان و هجوم اهل شک و تردید نبود، هر آینه سخنی می‌گفتم که همه اهل جهان از گذشتگان و آیندگان ناباورانه انگشت حیرت به دهان می‌گرفتند».

این کارشناس دینی با اشاره به اهمیت علم آموزی از منظر امام محمد تقی(ع)، تصریح کرد: از دیدگاه امام جواد(علیه السلام) شایسته است که یک جوان مسلمان به علم و دانش اهمیت دهد و آن را به عنوان مونس و یار مناسب برای خود برگزیند. دوستان خود را بر اساس بینش و دانش انتخاب کند و شخصیت اجتماعی خود را به وسیله‌ی علم مشخص سازد. چرا که علم و دانش، سرچشمه تمام کمالات و ریشه همه پیشرفت‌ها است.

حجت‌الاسلام امیری در پایان با اشاره به وقوع مناظره‌های متعدد بین علمای عباسی و امام محمدتقی(ع)، انجام چنین مناظره‌هایی را که پیروزی امام(ع) را در پی داشت، حامل دو پیام مهم دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه امام جواد(علیه‌السلام) در خردسالی به امامت رسید، عباسیان فکر می‌کردند او از نظر علمی ناتوان است! بنا بر این با ترتیب چنین مناظراتی سعی می‌کردند شخصیت حضرت را خرد، و او را تمسخر کنند. ولی پیروزی امام در مناظره‌ها که با پاسخ‌های قاطع و روشنگر همراه بود، هر گونه شک و تردید را در مورد پیشوایی او و نیز اصل امامت از بین برد.

وی افزود: این مناظره‌ها خط بطلانی بر بسیاری از احادیث جعلی کشید. احادیثی که به دستور حاکمان غاصب و برای تثبیت حکومت غصبی آنان توسط عده‌ای انسان خود فروخته جعل شده و موجب انحراف در امت اسلامی بود.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha