جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام برنجکار

حوزه/رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم استفاده هنرمندانه حوزویان از قلم و بیان در تبلیغ دین و آموزه های دینی تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت 20 فروردین سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروزه یکی از موثرترین راه های ترویج آموزه های دینی بهره گیری درست از ابزار هنری است.

وی افزود: البته این مساله راه های مختلفی همچون تدریس و سخنرانی ، قلم و نوشتن و ... دارد منتهای مراتب همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هر چیزی با هنر است که ماندگار می شود.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین ادامه داد: خود نوشتن و قلم به دو شکل ممکن است؛ یکی این که قلم در راستای مباحث تئوریک و نظری برای دانشمندان و اهل علم بکار رفته شود و دیگری هم این که قلم در راستای ترویج معارف دین برای جوانان و عموم مردم مورد استفاده قرار گیرد که همه این ها جزو رسالت های کلیدی حوزه است.

وی با بیان این که اساس تشکیل حوزه برای فهم و درک دین و تبلیغ آن است، گفت: با عنایت به این که مخاطب قلم هم فرهیختگان هستند و هم عموم مردم ، لذا تبلیغ دین از این منظر دارای اهمیت ویژه ای است، به این معنا که در راستای تبلیغ و ترویج دین ، قلم و نویسندگی آن هم به شکلی که عموم مردم بفهمند و درک کنند یک ضرورت است.

استاد حوزه افزود: طبعاً لازم است که در این راستا گروهی از طلاب با همت عالی خود در این بخش ها فعال شده و توانمندی هایشان را به منصه ظهور برسانند تا ما بتوانیم به یاری الهی از ابزار قوی قلم و هنر به تبیین و ترویج آموزه های دینی در سطح جامعه بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار با اشاره به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و به خصوص در حوزه های علمیه ابراز داشت: برای ترویج و تبیین ارزش های انقلابی و اسلامی که مد نظر رهبری است، حوزه ها باید انقلابی باشند تا بتوانند با روحیه انقلابی به هدایت مردم بپردازند، چون مردم به حوزه ها و علما نگاه می کنند و طبعاً از این منظر تاثیر می گیرند

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که ارزش های انقلابی همان ارزش های اسلامی در عرصه اجتماع و جامعه است به خصوص این که ما با قلم زیبا و هنری و بیان هنرمندانه و متعهدانه می توانیم عموم مردم را با اصل دین و زیبایی های آن ها بهتر و بیشتر آشنا کنیم.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه یادآور شد: بی شک تاثیر قلم زیبا مثل بیان زیباست، همچنان که معجزه قرآن نیز همان قلم و بیان زیباست و خدا حقایق متعالی را طوری در قرآن بیان می کند که مایه هدایت انسان و جذب آن است

وی با تاکید بر این که امروز هنرمندان ما باید از الگوی دینی و قرآنی یاد بگیرند، گفت: فرهیختگان رسالت مهمی امروز بر عهده دارند که با بیان زیبا و هنری و دقیق می توانند همان کاری را انجام دهند که امثال شهید آوینی ها به دنبالش بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha