پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اعتکاف

حوزه/ معصومه ظهیری گفت: اعتکاف فرصتی برای غلبه رحمت و فضل الهی بر ابعاد وجودی انسان است و باید از این فرصت برای تدبر بیشتر در شخصیت امیرالمومنین(ع) که میزان اعمال است، استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، معاون فرهنگی تربیتی جامعه الزهرا(س) در گردهمایی معتکفین جامعه الزهرا(س)با عنوان «اعتکاف؛ بهانه وصل» با اشاره به اعتکاف «فاطمه بنت اسد» در خانه کعبه بیان داشت: خداوند در آیه ۱۲۵ سوره بقره « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى ۖ وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» بیان می دارد که خانه کعبه را برای شما امن قرار دادم و از ابراهیم(ع) خواستم که آن را برای کسانی که میخواهند در آن حضور داشته باشند طاهر کند.

وی افزود: اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان برابر با  دو حج و دو عمره است و رجب که آغاز حضور و ورود به این ماه است برای پالایش و زدودن وجود انسان از گناهان قرار داده شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: اعتکاف برنامه خصوصی هر کس با خود است و بر همه زندگی ما غلبه پیدا می کند و متخلق شدن به اخلاق فاطمی در این عبادت باید نمود پیدا کند.

ظهیری، خلع انسان از عنوان های دنیوی را از فواید اعمال عبادی برشمرد و اظهار داشت: همان طور که در سفرهای زیارتی عنوان شخص حذف می شود و همه با هم عنوان واحد «زائر» پیدا می کنند، در اعتکاف هم هویت هر شخصی حذف می شود و فقط به عنوان یک «معتکف» شناخته می شود.

وی با بیان اینکه اعتکاف مهمانی زمانی و مکانی خدا است اظهار داشت: کارت ورود به جلسه اعتکاف یک کارت صوری است و آنچه مهم است کارت ورودی است که از سوی قلب انسان باید صادر شود و برای حضور در این مراسم آماده گردد.

ظهیری افزود: استغفار یکی از اعمال موکد در ماه رجب است و به عنوان از بین برنده ی علف های هرز در مسیر رشد و کمال انسان است و از این رو حتی برای کسانی که معتقدند هیچ گناهی انجام نداده اند هم مفید است.

استاد جامعه الزهرا(س)خاطر نشان کرد: نامه اعمال ما فردی است و باید ببینیم بین خوبان چه جایگاهی داریم، چرا که اعتکاف محل آشتی و خلوت با خود و دیدن جلوه ی جمال و جلال الهی است.

معاون تربیتی جامعه الزهرا(س)تصریح کرد: شهد گوارای ولایت امیرالمومنین(ع) باید بر وجود ما غلبه کند و همچون طلا هر چه میزان ناخالصی کم باشد، عیار انسانی و تقرب الهی بیشتر می شود.

استاد حوزه تاکید کرد: میزان اعمال، امیرالمومنین(ع) است و بهتر است از مدت سه روز اعتکاف برای مطالعه کتابی هر چند کوچک در ارتباط با ایشان استفاده کرد که در این رابطه می توان از کتاب های «سیری در نهج البلاغه» و «ولاها و ولایت ها» اثر شهید «مرتضی مطهری» بهره گرفت.

خانم ظهیری با تاکید بر ترویج سنت اعتکاف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان داشت: تحصیل در حوزه های علمیه در جهت غلبه خوبی بر سایر امور است و اعتکاف نیز راهی برای غلبه رحمت و فضل الهی بر تمام وجود انسان است.

وی ادامه داد: بسیاری از اعمال اعتکاف در دو روز ابتدایی به جز روزه؛ مستحب است و صرف حضور در مسجد کافی است ولی در روز سوم اعمال و حضور در مسجد واجب می شود.

خانم ظهیری با اشاره به کثرت عبارت «افلا یتفکرون» در قرآن مجید خاطر نشان کرد: طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) که یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است، باید از ایام اعتکاف انرژی مثبت برای اوج گرفتن برای رسیدن به قرب الهی استفاده کرد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha