پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 412847
۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
دیدار مدیر حوزه خراسان با آیت الله صالحی

حوزه/ مرحوم آیت الله سید میرزاحسن صالحی با بیش از نیم قرن تدریس در حوز ه علمیه خراسان شاگردان بزرگی را تربیت کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مرحوم آیت الله سید میرزا حسن صالحی از مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد بود که بیش از 50 سال در این حوزه به تدریس متون مختلف پرداخت و به سبب تدریس زیاد متون مختلف حوزوی به «صالحی مدرس» معروف شد.

استاد صالحی در سال 1306 شمسی در روستای رخنه از توابع فریمان در نزدیکی مشهد مقدس چشم به جهان گشود. پدرش آیت الله سید عیسی صالحی از علمای برجسته فریمان و فارغ التحصیل حوزه علمیه مشهد بود و سال ها نزد فقهای بزرگی همچون حاج آقا حسین قمی شاگردی کرده و به درجه اجتهاد رسیده بود؛ استاد صالحی نزد چنین پدری پرورش یافت۰

مرحوم آیت الله صالحی در 17 سالگی به مشهد رفت و دروس حوزوی را آغاز کرد و جامع المقدمات را نزد حجج اسلام شیخ محمد موحدی و شیخ محمد خزاعی به اتمام رساند و در سال 1324 شمسی از محضر ادیب نیشابوری درس گرفت و حدود دو سال متون ادبیات را آموخت۰

آن مرحوم دروس لمعه و قوانین را نزد آیت الله حاج میرزا احمد مدرس یزدی و سطوح عالیه فقه و اصول و نیز مکاسب، رسائل و کفایه را در محضر آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی فرا گرفت و بخشی از کفایه را نزد آیت الله حاج میرزا حسین فقیه سبزواری تعلیم دید و پس از تکمیل سطوح عالی در درس خارج اساتید مشهد شرکت کرد۰

استاد صالحی در سال 1333 شمسی در درس خارج آیت الله حاج شیخ هاشم قزوینی حاضر شد و با آمدن آیت الله العظمی میلانی به مشهد، در درس ایشان شرکت کرد و از جمله شاگردان فاضل و ممتاز آن استاد معظم شد و به درجه اجتهاد رسید.

مرحوم آیت الله صالحی از دروس معقول نیز غفلت نورزید و از همان آغاز تحصیل این دروس را نزد اساتید حوزه علمیه مشهد همچون ادیب نیشابوری، آیت الله حاج شیخ محمدرضا خدایی دامغانی و آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی فراگرفت.

از آنجا که از هوش و استعداد فراوانی برخوردار بود، همزمان با تحصیل، تدریس را شروع کرد و سال های بسیار در سطوح عالی حوزه به تدریس فقه و اصول پرداخت و سپس در مقطع خارج به تربیت طلاب اهتمام ورزید.

استاد صالحی بیشتر زمان عمر بابرکت خود را به تحصیل و تدریس صرف کرد و بیش از نیم قرن در امر مقدس تدریس فعالیت داشت و به همین علت در سال 1385 شمسی در قالب همایش نکوداشتی با عنوان «مدرس صالح» از این استاد برجسته تقدیر شد.

مرحوم آیت الله صالحی بامداد روز دوشنبه 21 فروردین 1396 شمسی به علت کهولت سن و پس از تحمل یک دوره بیماری، در مشهد دار فانی را وداع گفت و امروز همزمان با سالروز ولادت امیرمومنان(ع)، پس از تشییع باشکوه، در جوار مضجع منور امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۵

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha