جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی  رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه،

حوزه/تربیت اصیل حوزوی این است که اساس برای طلاب و خانواده های آنان، مسأله اسلام، و زهد و تقوا و همان جهاتي که علماي پيشین بر آن اهتمام داشتند باشد، و اگر هم رفاهی وجود نداشت، و مشکلات معیشتی به وجود آمد، با قناعت، و الگوگیری از علما و فقهاء سلف، بر این مشکلات، صبر کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله صافی گلپایگانی امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی  رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، با تقدیر و تشکّر از خدمات این مرکز، گفتند: خدماتی که شما عزیزان به روحانیون و خانواده های آنان ارائه می دهید، بسیار ارزشمند است، و ان شاءالله مرضیّ حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد.

این مرجع تقلید در ادامه، با تشریح اوضاع معیشتی طلاب و علمای سلف، و بیان سختی هایی که متحمل شدند، بیان کردند: اصلاً در نظر علمای سلف و بزرگان ما، مسأله توجه به مادیات و رفاه، به این شکل مطرح نبوده است. تربیت اصیل حوزوی این است که اساس برای طلاب و خانواده های آنان، مسأله اسلام، و زهد و تقوا و همان جهاتي که علماي پيشین بر آن اهتمام داشتند باشد، و اگر هم رفاهی وجود نداشت، و مشکلات معیشتی به وجود آمد، با قناعت، و الگوگیری از علما و فقهاء سلف، بر این مشکلات، صبر کنند.

ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود، با بیان خاطراتی از وضعیت زندگانی علمای گذشته، و شرایط سخت معیشتی آنها، افزودند: علما و بزرگان ما مردماني بودند که اين مسائل، واقعا در نظرشان مهم نبود. شما حالات زندگی آن بزرگواران را مطالعه کنيد. ببینید چگونه با آن شرایط سخت معیشت، کارهای مهمّ و بزرگی انجام دادند که توانستند عظمت اسلام و دين را حفظ کنند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: مرحوم ميرزاي شيرازي که با مرحوم جدّ امّي حقیر، در اصفهان، هم حجره و هم درس بودند، والده ما نقل مي کردند: زماني بود که زندگي آن دو بزرگوار به سختی می گذشت. با هم قرار گذاشتند که بنشينيم و فقه بنويسيم چرا که نوشتن فقه، اسباب وسعت رزق مي شود. بعد از گذشت چند روز، ديده بودند، شخص متموّل متدیّنی به آنجا آمده بود، و حجره ها و امور طلاب را بررسي مي کرد. وقتی آن آقا به حجره مرحوم میرزا و جدّ امی ما می رسد و وضعیت آنها را می بیند، از مرحوم میرزا تقاضا می کند عبای کهنه و مندرسش را با عبای آن آقا عوض کند که مرحوم میرزا می فرمایند که همین عبای ما خوب است، ولی در آخر با اصرارهای فراوان شخص، آن عبا را به مرحوم میرزا هدیه می دهد، و بعد، آیت الله میرزای شیرازی، آن عبا را می فروشند، و دو عبا: یکی برای خود و یکی برای جد امی ما، تهیه می کنند و با بقیه مبلغ، روزهایی از زندگی شان را می گذرانند.

حضرت آیت الله صافی ادامه دادند: یا مثلاً مرحوم آیت الله العظمی آقای حجّت زندگی بسیار ساده و زاهدانه ای داشتند، و با اینکه وجوه زیادی به ایشان می رسید حتی وضعیت منزل ایشان مناسب نبود و یادم هست یک طرف دیوار منزل ایشان که خراب شده بود همین طور باقی مانده بود. غرض اینکه بزرگان ما در نهايت قناعت زندگی می کردند، و به آن افتخار می نمودند، و سختی های اقتصادی باعث نمی شد که آنها از مواضع دینی که داشتند کوتاه بیایند.

معظم له در بخش دیگری از توصیه های خود، با توجه به شرایط گذشته طلاب و اوضاع معیشتی فعلی، گفتند: خدماتی که شما انجام داده اید و می دهید لازم است و باید بیشتر از گذشته انجام گیرد.
با مقایسه آن شرایط سخت و رفاه نسبی کنونی، برای ما طلاب هم دیگر عذری باقی نمی ماند که باید درس بخوانیم و درس بدهیم و تبلیغ برویم، و در یک کلام، در مسیر رضایت حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء گام برداریم.

حضرت آیت الله صافی در پایان این دیدار، با تقدیر مجدّد از فعالیت های انجام شده این مرکز گفتند: ان شاء الله در مسیر حمایت از طلاب و خانواده های محترم آنان، روز به روز موفّق تر باشید، و اقداماتی که انجام می دهید همه مورد رضایت خداوند متعال قرار بگیرد.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین ربانی، مسئول مرکز خدمات حوزه علمیه، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این مرکز ارائه داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha