سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل، استفاده از فرصت‌های اعتکاف را راه برون رفت از جهالت و گمراهی دانست و گفت: اگر می‌خواهید بابی از ابواب الهی بر روی شما باز شود و پرده‌های نادیدنی را ببینید، باید خود را از جهالت و گمراهی رها کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید رحیم توکل، عضو مجلس خبرگان رهبری، در جمع معتکفین مسجد فاطمه‌الزهرا(س) کوی سعدی اهواز، به بیان نکاتی اخلاقی در زمینه آداب بندگی پرداخت و با بیان اینکه تهذیب نفس، علت خلقت عالم تکوین و تشریع است، اظهار داشت: جهان هستی به دو عالم تکوین و تشریع تقسیم می‌شود که عالم تکوین همین آسمان‌ها و کهکشان‌ها بوده و عالم تشریع نیز عالم ارسال انبیا و انزال کتب است که به صراحت قرآن، هم عالم تشریع و هم عالم تکوین برای تهذیب نفس آمده تا انسان خدا را اولاً بشناسد و دوما ادب را در محضر پروردگار عالمیان مراعات کند.

وی با اشاره به آخرین آیه سوره طلاق «اللَهُ الَذِی خَلَقَ سَبعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الأرضِ مِثلَهُنَ یَتَنَزَلُ الأمرُ بَینَهُنَ لِتَعلَمُوا أَنَ اللَهَ عَلَى کُلِ شَیءٍ قَدِیرٌ وَأَنَ اللَهَ قَد أَحَاطَ بِکُلِ شَیءٍ عِلمًا»، گفت: خداوند آسمان‌ها و زمین‌های هفتگانه را «لِتَعلَمُوا» آفرید اما اگر این کلمه در آخر آیه می‌آمد، مشخص می‌شد که غایت و هدف عالم تکوین «مقام علم» است اما خداوند این عالم را آفرید تا انسان به بصیرت رسند و از جهالت خارج شوند؛ پس آخر آیه را «وَأَنَ اللَهَ قَد أَحَاطَ بِکُلِ شَیءٍ عِلمًا» آورد تا بدانیم خدا به همه چیز عالم است و هر کجا باشیم در محضر خدا هستیم.

*حریم محضر خدا را رعایت کنیم

استاد اخلاق حوزه، تصریح کرد: عالم تکوین به ما می‌گوید مراقب باشیم چون عالم محضر خداست و باید حریم محضر خدا را رعایت کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل، با بیان اینکه عالم دنیای ما، «عالم حجاب» است، گفت: در این دنیا چیزهایی وجود دارد که قابل دیدن، شنیدن و حتی بوییدن نیستند؛ چراکه اساس این دنیا مادی بوده و حجاب‌هایی مانع دیدن، شنیدن و بوییدن انسان می‌شود! که این حجاب‌ها، همان ظلمت و گمراهی است.

*استفاده از فرصت‌های اعتکاف برای دیدن نادیدنی ها

عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه اذعان داشت: اگر می‌خواهید بابی از ابواب الهی بر روی شما باز شود و پرده‌های نادیدنی را ببینید، باید خود را از جهالت و گمراهی وا رهانید و یکی از راه‌های آن، استفاده از فرصت‌های اعتکاف و ایام البیض است.

وی با بیان اینکه یکی از معانی خروج از حجاب ظلمت و ورود به وادی نور، خروج از حجابی است که خودمان ایجاد کرده‌ایم، گفت: هر چه بیشتر در دنیا فرو رویم، این حجاب بزرگ‌تر و سنگین‌تر می‌شود؛ حال آن که ما خلق شده‌ایم تا از این حجاب‌ها خارج شویم و به کشف و شهود دست پیدا کنیم.

*توبه بهترین راه خروج از ظلمات

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل، توبه را بهترین راه خروج از ظلمات دانست و تصریح کرد: تمام ظلمات معلول گناهان هستند و  تا علت باقی است، معلول نیز از بین نمی‌رود، پس تا گناه وجود دارد، ظلمت و تعفن گناه در جان گنه‌کار وجود دارد و اگر شخصی می‌خواهد موانع را برطرف کند باید مانع اصلی یعنی گناه را برطرف کند تا وجودش از ظلمات پاک شود.

استاد اخلاق حوزه، در پایان، با بیان اینکه خداوند توبه‌کنندگان را دوست دارد، اظهار داشت: توبه بهترین راه برطرف کردن گناه بوده و اگر کسی خالصانه به درگاه ربوبی خدا توبه کند، مانع اصلی هدایت یعنی گناه، از بین رفته و انسان طاهر و پاک می‌شود؛ به همین دلیل «إِنَ اللَهَ یُحِبُ التَوَابِینَ» خدا توبه‌کنندگان را دوست دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha