پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دادگاه مجارستان، ممنوعیت ساخت مساجد و حجاب را لغو کرد

حوزه/ دادگاه قانون اساسی مجارستان ممنوعیت بحث برانگیز ساخت مساجد و حجاب را که توسط شهردار افراط‌گرای روستای اسوتالم، در مرزهای مجارستان تحمیل شده بود لغو کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از rt، دادگاه قانون اساسی مجارستان ممنوعیت بحث برانگیز ساخت مساجد و همچنین منع داشتن حجاب و پوشش اسلامی زنان مسلمان که توسط شهردار افراط‌گرای روستای  اسوتالم، در مرزهای جنوبی مجارستان تحمیل شده بود را لغو کرد.

اقدامات اسلام‌ستیزانه‌ای که توسط لازو توروکایی، شهردار این روستای مرزی در مجارستان از حزب افراطی جوبیک تحمیل شده بود به موجب زیرپا گذاشتن قوانین و حقوق بنیادین اساسی، در دادگاه عالی این کشور به چالش کشیده شده‌اند و مردود اعلام شدند.
قاضی این دادگاه همچنین ممنوعیت اذان‌گویی در مساجد عمومی را لغو کرده است.
دادگاه عالی مجارستان روز چهارشنبه اعلام کرد: این محدودیت‌ها در راستای محدودسازی مستقیم آزادی عقیده و مذهب، همچنین آزادی بیان هستند. 
روستای اسوتام، که در 3 کیلومتری مرز مجارستان با صربستان واقع شده، در دو سال اخیر محل ورود پناهندگانی بوده که قصد گریز از مناطق جنگی و رفتن به آلمان و سوئد را داشته‌اند. در سال 2015 شهردار این روستا یک ویدئوی هولناک برای ترساندن پناهجویان منتشر کرده بود که در آن نیروهای ارتشی با موتورسیکلت‌ها و تجهیزات نظامی سنگین به جنگ با مهاجران بی‌پناه می‌رفتند.
وی بعدها مدعی شد که ممنوعیت‌های گذاشته شده در ساختن مسجد، حجاب زنان و دیگر محدودیت‌ها در رابطه با فعالیت‌های اسلامی به منظور دفاع از سنت‌های مسیحی جامعه و جلوگیری از ورود پناهندگان است.
این درحالی است که دولت مجارستان تاکنون حصارهایی در مرزهای خود با صربستان و کرواسی ایجاد کرده است تا جلوی ورود پناهجویان را به مرزهای خود بگیرد، اقدامی که به شدت مورد انتقاد بین‌المللی قرار گرده و در دادگاه عدالت اروپا نیز به چالش کشیده شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha