جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان

حوزه/ عضو شورای فقهی بانک مرکزی اظهارکرد: بیشتر مشکلات این کار به قانون بر می گردد اگر در قانون ابزارهای درستی پیش بینی نکنیم مشکلات و آسیب ها خیلی بیشتر می شود. قانون باید متناسب با شرایط ابزار را نیز قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین موسویان پیش از ظهر امروز در «کمیته بازنگری و نهایی سازی طرح بانکداری بدون ربا بر اساس موازین فقهی» که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد گفت:10 سال پیش در دانشگاه امام صادق(ع) تحقیقی از بنده خواسته شد، وضعیت بانکداری بدون ربای ایران را بررسی کنم؛ برخی از اساتید حوزه جمع شده  و این تحقیق را به دانشگاه ارایه کردیم.

وی افزود: در ابتدای دولت نهم قرار شد این مطالعه تکمیل و بازسازی و به روز رسانی شود که با گسترش جلسات برای سازمان برنامه و بودجه آن زمان این کار انجام شد که در قالب یک کتاب بحث بازنگری کانون عملیات بانکی تولید شد؛ سپس این خواسته در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انجام شد که مقرر شد کار به روزتری را انجام دهیم که در این پژوهشگاه با کمک از اساتید و تجربه سایر کشورهای اسلامی کتابی تحت عنوان طرح تحول نظام بانکی منتشر شد.

نظریه پرداز حوزه بانکداری اسلامی بیان کرد: در مجلس پیشین حجت‎الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم و دکتر بحرینی به این جمع بندی رسیدند که قانون عملیات بانکی بدون ربا بررسی شود؛ آن کارگروهی که در مجلس برای این منظور شکل گرفت به اصلاح ساختار عملیات بانکی و مباحث شرعی و معاملات بانکی دست زد.

وی افزود: از اسفند 92با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این کار را دنبال کردیم؛ یک جمع مفصلی که گردآمد و مطالبی آماده میشد که ناظر به قانون شناسی بود و روی تک تک آسیب ها مطالعه می شد و مطالعه عمیقی انجام شد، الگوهای بانکداری بدون ربا در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی وجوددارد را مطالعه کردیم؛ 20 بانک اسلامی نمونه از کشورهای مختلف به عنوان یک پشتوانه علمی در این تحقیق بررسی می ‏شود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان کرد: اوایل سال 94 و پس از ویرایش اولیه کار که به مجلس ارایه شد و با رای نمایندگان یک فوریت این طرح تصویب و به کمسیون اقتصادی رفت؛ پس از آن کارهای قوی در نهادها و موسسات مختلف انجام شد.

وی گفت: مرکز پژوهش های مجلس در تهران جلسات متعدد فنی روی این کار انجام داد و از کارشناسان بانکی و اساتید دانشگاهها در این طرح استفاده شد؛ برگزاری 60 جلسه در مرکز پژوهش‎تحقیقات مجلس برگزار کردیم و در برخی موضوعات جلسات متعدد خاص برگزار شد که شاید نزدیک به 10 جلسه در این خصوص برگزار شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین موسویان اظهارکرد: پس از آن 10 ویرایش از این کار بدست آمد؛ این کار برای اینکه چکش کاری دقیق شود در مراکز مختلف دانشگاهی و بانکی و پژوهشگاهی ارایه شد؛ دانشگاه‏‎های متعددی این کار را انجام دادند؛ پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، مرکز پژوهشهای مجلس، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، شهید بهشتی، مفید، خوارزمی موسسه امام خمینی(ره)، انجمن اقتصاد اسلامی حوزه و انجمن اقتصاد ایران برگزار شد و در همه جلسات به هم تاکید و توصیه  استاد مصباحی مقدم و بحرینی این بود که جواب ندهید، بگذارید اشکالات طرح را بگیرند چون هدف ما این است که خلاهای طرح را شناسایی و تکمیل کنیم.

وی گفت: در اواخر مجلس قبل با امضای نمایندگان به مجلس تحویل شد، ولی به خاطر محدودیت زمانی فرصت نشد. کار روی ویرایش طرح ارایه شد که آخرین ویرایش طرح در مجلس جدید با امضای بیش از 200 نماینده مجلس یک فوریت داده شد و به کمیسیون رفت. به دلیل حساسیت کار اجازه خواستیم که ویرایش کار را مجددا بررسی کنیم که در اواخر سال گذشته چندین جلسه فشرده در این خصوص بررسی شد و مواد نیز به شکل جدولی بررسی شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین موسویان اظهارکرد: بیشتر مشکلات این کار به قانون بر می گردد، اگر در قانون ابزارهای درستی پیش بینی نکنیم مشکلات و آسیب ها خیلی بیشتر می شود. قانون باید متناسب با شرایط ابزار را نیز قرار دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha