پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 413220
۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
مراسم اعتکاف در هامبورگ

حوزه / مسجد جامع امام علی علیه السلام هامبورگ، پذیرای خیل کثیری از خلوت نشینان انس الهی بود که برای شرکت در سیزدهمین دوره برگزاری مراسم معنوی اعتکاف رنج سفر را بر خود هموار نموده بودند. در مراسم اعتکاف امسال مسلمانان با ملیت های گوناگون و از کشورهای مختلف اروپایی حضور داشتند...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، از میان هیاهوی دروغها، از میان تنهایی که غوغا می کند در درونم، از هزار و یک پیچ و خم سوالهای بی جواب و از دورترین راه، با تن و روحی خسته آمده ام به خانه ات تا قلبم را در اختیارت قرار دهم. روحم را نورانی کنم در خانه ات و درونم را تطهیر کنم در آبی لحظه های با تو بودن. آمده ام تا آرام بگیرم با یاد تو. هموار کنم جاده های بی کسی ام را با تنها پناهم که تو هستی. دریاب مرا که دل دریایی ام بی تو مرداب است.

استقبال چشمگیر جوانان از کشورهای مختلف اروپایی

مسجد جامع امام علی علیه السلام هامبورگ، همزمان با فرارسیدن ایام البیض 13، 14 و 15 ماه مبارک رجب برابر با11 و 12و 13 آپریل 2017، پذیرای خیل­ کثیری از خلوت نشینان انس الهی بود که برای شرکت در سیزدهمین دوره برگزاری مراسم معنوی اعتکاف رنج سفر را بر خود هموار نموده بودند. در مراسم اعتکاف امسال مسلمانان با ملیت های گوناگون و از کشورهای مختلف اروپایی از جمله: هلند، بلژیک، سوئد، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، اتریش، فنلاند، پرتقال، دانمارک، سوئیس و نیز شهرهای مختلف آلمان حضور داشتند که استقبال جوانان بیش از هر چیز چشمگیر بود.

در مراسم اعتکاف امسال 350 نفر ثبت نام کرده بودند که به علّت محدودیت فضای اعتکاف از بین آنها 150 نفر به قید قرعه برای شرکت در این مراسم انتخاب شدند.

مركز اسلامي هامبورگ در اين ايام برای معتكفين برنامه های متنوّعی را تدارک دیده بود كه از آن جمله مي توان به جلسات سخنرانی، بیان احکام، پرسش و پاسخ به سؤالات، تشکیل حلقه های معرفت دینی به زبان های مختلف، تلاوت ترتیل قرآن در دو نوبت صبح و عصر، مداحی، برگزاری مراسم ویژه شب وفات حضرت زینب (س) و نیز برگزاری اعمال امّ داود، اشاره نمود.

سخنرانی امام جمعه هامبورگ در جمع معتکفینسخنرانی امام جمعه هامبورگ در جمع معتکفین

در شامگاه اوّلین روز اعتکاف حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت. وی از اعتکاف به عنوان فرصتی برای ایجاد تحوّل درونی و رشد معنوی انسان یاد نمود و افزود: بسیار خوشحال و خرسندیم از اینکه شاهد حضور پرشور و معنادار مهمانانِ معتکف در مرکز اسلامی هامبورگ هستیم. خصوصا اینکه امسال نیز همچون سال های پیش حضور جوانان پسر و دختر از کشورهای مختلف اروپایی بسیار پررنگ است و این گویای این مهم است که جوانان مؤمن و ولایی، به دنبال کسب معنویت حقیقی و محکم کردن پیوند خود با ملکوت عالم هستند.

وی گفت: معتکفین باید بدانند که اعتکاف فرصت بسیار مناسبی برای خود شناسی و خداشناسی است. اعتکاف زمینه را برای ایجاد حال و هوای خاص معنوی در انسان فراهم می سازد و این تغییر و تحول روحی به خاطر اثر وضعی این عبادت با مجموعه شرایط آن از جمله حضور در مسجد به عنوان مکانی مقدس برای انس و رابطه با خدای متعال می باشد. بی شک اگر این عمل عبادی چهل روز به طول انجامد، یک پدیده غیرقابل وصف در انسان پدید می آورد. امّا مهم آن است که قلب را به صاحب اصلی اش بسپاریم که در این صورت خدا خود می داند که این قلب را چگونه متحول و دگرگون سازد؛ چراکه او محبوب و انیس قلب ها و آرزوی نهایی اهل معرفت و عرفان است.

رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا اظهار داشت: مرحوم مقدس اردبیلی، آن فقیه وارسته و عارف واصل، درباره اعتکاف می گوید: کسی نباید گمان کند که اعتکاف یک عبادت مقدّمی برای دیگر عبادتهاست. اگرچه بعضی از اعمال مانند وضو و غسل مقدمه عبادات دیگر همچون نماز و طواف خانه خدا هستند؛ اما اعتکاف چنین نیست. زیرا با توجّه به اعمال و آداب خاصی که برای اعتکاف ذکر شده است، بدون شک اعتکاف یک عبادت مستقل است. همینکه انسان در حال روزه و با طهارت، سه روز متوالی در مسجد بیتوته نماید و با اراده و اختیار خود برای جلب رضایت الهی بسیاری از امور مباح را بر خود حرام سازد و نه تنها از عطر و بوی خوش و بلکه حتی از بحث و مجادله در امور دنیوی خودداری نماید، بیان کننده عبادت مستقل بودن اعتکاف است.

وی ادامه داد: درباره اهمیت اعتکاف از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که: کسی که از روی ایمان و محاسبه امر آخرت، معتکف بشود گناهان گذشته اش بخشیده می شود و همچون کودکی می باشد که تازه به دنیا آمده است. به عبارت دیگر اعتکاف قدرت بخشش همه گناهان گذشته را داراست، البته در صورتی که انسان خود را به خدای محبوبش بسپارد و در صدد اطاعت فرمانش باشد.

رییس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه در بخش دیگری از سخنان خویش اعتکاف را مجموعه ای از عبادات با اثرات خاص دانست و اظهار داشت: اعتکاف آثار و برکات فراوانی را چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به دنبال خواهد داشت و باعث رشد معنوی و افزایش حس مسؤولیت پذیری در انسان می شود؛ زیرا اعتکاف در حقیقت مجموعه ای به هم تنیده از عبادات است، عباداتی چون نماز و روزه، تهجّد و شب زنده داری، حضور در خانه خدا و دعای دسته جمعی، صبر و استقامت و تلاش برای افزایش ایمان و معنویت از طریق ولایت پذیری و ... که هر یک دارای اثر خاصّ خود است.

وی به خطبه فدکیه اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت فاطمسخنرانی امام جمعه هامبورگ در جمع معتکفینه زهراء سلام الله علیها در خطبه فدکیه خود به برخی از آثار این عبادات اشاره کرده و فرموده است: جَعَلَ اللهُ الإيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَالصَّلاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الكِبْرِ، والصِّيامَ تَثْبيتاً للإِخْلاصِ، وَطاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَإمامَتَنا أماناً مِنَ الْفُرْقَةِ، وَالصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اسْتِيجابِ الأْجْرِ، فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إلا وَأنْتُمْ مُسْلِمُونَ وَ أطيعُوا اللهَ فيما أمَرَكُمْ بِهِ وَنَهاكُمْ عَنْهُ، فَإنَّه إنَّما يَخْشَى الله مِنْ عِبادِهِ العُلِماءُ.

خداوند متعال ایمان را موجب پاکی شما از شرک؛ نماز را موجب تنزیه و پاکی شما از آلودگی تکبر، روزه را موجب پایداری اخلاص، اطاعت ما را باعث نظم و آسایش ملت، رهبری و پیشوایی ما را موجب امان از جدایی و تفرقه، صبر و پایداری را کمکی بر استحقاق و شایستگی پاداش، پس "از خداوند بدان گونه که شایسته است پرهیز داشته باشید و تقوا پیشه کنید و جز در حال مسلمانی از دنیا نروید." و خدا را در آنچه که شما را بدان امر می کند و آنچه که نهی می کند فرمان برداری کنید. زیرا "تنها بندگان دانا از خداوند خوف و ترس دارند."

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: حضور در مسجد به قصد تقرّب و نزدیکی به خدای بزرگ، باعث به وجود آمدن رابطه ای قوی بین خداوند متعال و انسان می شود که زندگی انسان را معنا می بخشد و به معنویت آن می افزاید. باید دانست که کاستی ها در زندگی ما زیاد است و اعتکاف برای رفع کاستی ها در عبادات و اعمال عبادی خواهد بود؛ زیرا بسیاری از امور عبادی ما، از توجه و اخلاص لازم برخوردار نمی باشد و لذا این نوع عبادات می تواند جبران بخشی از این کاستی ها را راشته باشد.

وی گفت: اعتکاف به معنی توقف در یک مکان مقدس و معنوی است، مختص به آیین اسلام نیست بلکه در سایر ادیان نیز به نوعی این توقف معنوی به عنوان ابزاری برای تجربه یک لذت معنوی مورد توجّه بوده است. اعتکاف در حقیقت، تقویتِ منِ عالی و توجّه به حقیقت وجود آدمی است. همان حقیقتی که شخصیت انسان را به خود انسان نشان می دهد و در تعدیل خود طبیعی به انسان کمک می کند.

امام جمعه هامبورگ بیان داشت: فرصت بی بدیل اعتکاف این امکان را برای جوانان فراهم می کند تا ضمن پرداختن به عبادات فردی و جمعی، قدری به تفکر بنشینند، با خدای خود خلوت کنند، به ارزیابی خود بپردازند و با شرکت در بحث های دینی و مذهبی و مسائل اجتماعی، وظیفه خود را بهتر بشناسند. آنچه در این بین بسیار مهم است حفظ دستاوردهای معنوی اعتکاف است که باید مورد توجه معتکفین باشد.

شکل گیری حلقه های معرفت و پاسخ به سوالات دینی

شایان ذکر است در طول مراسم اعتکاف حجّت السلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی، حجّت الاسلام حیدری امام مسجد حضرت بلال(ره)، حجّت الاسلام انصاری، مسئول امور فرهنگی مرکز و حجّت الاسلام موسوی معاون مرکز اسلامی به ایراد سخنرانی و تشکیل حلقه های معرفت پرداختند.

همچنین فضلای ارجمند حجج اسلام آقایان نظام الدین حائری شیرازی از کارشناسان بومی مقیم اتریش، سید محسن آل بتول معاون آکادمی اسلامی، شیخ محمّد محسن و نیز سرکار خانم جهانگیری ضمن حضور در حلقه های کسب معرفت به سؤالات مخاطبین خود پاسخ دادند.

مراسم اعمال ام داود

در عصر روز پاياني اعتکاف، مراسم پرفیض و با شکوه اعمال امّ داود برگزار گردید. این برنامه از ساعت 14:30 آغاز گردید و در پایان شرکت کتتدگان با شور و حال خاصی دعای ام داود را همنوا با حجت الاسلام والمسلمین رمضانی زمزمه نمودند. این حس و حال معنوی در لحظات پایانی برنامه به اوج خود رسید و چنان در فضای مسجد جامع امام علی (ع) پیچید که قابل وصف نبود. بی شک دستاورد معنوی این برنامه برای معتکفین تا مدّت­ها باقی خواهد ماند و آنان را برای درک ماه مبارک رمضان و شب های قدر آماده خواهد نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha