پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حرم امام رضا(ع)

حوزه/ رئیس اداره امور کفشداران آستان قدس رضوی از فعالیت حدود ۵۰ هزار خادم و خادم­یار خبر داد و گفت: حدود ۵۵۰۰ نفر از این تعداد در قالب خدمه و سایر افراد به عنوان خادمیار در حرم حضرت ثامن الحجج علیه­ السلام توفیق خدمت دارند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، احمد میرزاده در نشست آموزشی خادم­یاران حرم مطهر رضوی که در مرکز نمایشگاه­ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس تعاریف موجود در آستان قدس رضوی، خدمه شامل پنج عنوان خادم، فراش، دربان، کفش­دار و حافظ می­ شوند.

وی با اشاره به خدمت حدود 50 هزار خادم و خادم­یار در حرم مطهر رضوی، گفت: تمامی کسانی که در حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند، در ابتدا خادم­یار بوده و پس از پنج سال فعالیت و براساس ارزیابی های صورت گرفته بر اساس ظرفیت­های اعلام شده به خدمه ارتقاء خواهند یافت.

رئیس اداره امور کفشداران آستان قدس رضوی گفت: در راستای زائرمحوری شرایطی برای استراحت زائران حضرت رضا علیه السلام در حرم مطهر رضوی پیش­بینی شده است. یکی از مسائل اصلی که در حرم رضوی وجود دارد، حفظ قداست این آستان مقدس است، اما باید چاره‌ای هم برای برطرف شدن این مهم در نظر گرفته می‌شد که با برنامه­ ریزی­های صورت گرفته دو فضا برای استراحت زائران در شب در نظر گرفته شد.

میرزاده با اشاره به اینکه زائران حضرت رضا(ع) از ساعت23 تا 4 بامداد می‌توانند به مکان‌های اختصاص داده شده برای استراحت مراجعه کنند، تصریح کرد: رواق شیخ حرعاملی برای بانوان و رواق شیخ طوسی برای استراحت آقایان در نظر گرفته شده است، نکته مهمی که وجود دارد این است که زائران به جزء این فضاها در دیگر مکان­ها امکان استراحت را نخواهند داشت.

رئیس اداره امور کفش‌داران آستان قدس رضوی بیان کرد: افرادی که در پست‌هایی همچون انتظامات تشیع و مراسم خطبه عقد فعالیت می‌کنند، حق مطالبه هیچ گونه وجهی را ندارند، فقط در صورتی که بانی آن مراسم بخواهد، می‌تواند به عنوان هدیه هزینه‌ای را پرداخت کند.

میرزاده گفت: حسب دستورالعمل صادره ورود میت تنها از خیابان نواب صفوی به حرم مطهر رضوی امکان­پذیر است و فقط با هماهنگی صورت گرفته امکان تشیع شهدا از دیگر ورودی‌های حرم رضوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس طرح توسعه حرم مطهر رضوی، تمامی پارکینگ­ ها و زیرگذرهای حرم رضوی تغییر کاربری می­ شوند که این مهم نیازمند ایجاد شارستان­های اطراف حرم رضوی است و زیرگذرهای موجود در چشم­ انداز بلند مدت به فضای  عبادی و زیارتی تبدیل خواهند شد.

رئیس اداره امور کفشداران آستان قدس رضوی عنوان کرد: خدام و خادم­یاران رضوی حق دریافت هیچ گونه وجه تحت عنوان هبه(هدیه)، نذورات و ... را ندارند و اگر فردی قصد داشته باشد که هزینه‌ای را برای نذورات پرداخت کند، باید به دفتر نذورات راهنمایی شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha