پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سرکار خانم علاسوند

حوزه/ عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بر لزوم به روز کردن مطالعات نسبت به آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: حوزه نمی تواند نسبت به ناهنجاری های اجتماعی بی تفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فریبا علاسوند پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران که با موضوع «بررسی نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از موضوعاتی که به عنوان آسیب اجتماعی شناخته می شوند، به عنوان مسائل اجتماعی هستند اما این مسائل به حدی رسیده اند که ابعاد مشکل زا در جامعه ایجاد کرده اند.

وی افزود: مثلا طلاق آسیب اجتماعی نیست اما این مسئله اجتماعی در کنار خودش آسیب زا خواهد بود و ظرفیت ایجاد انحراف اخلاقی را دارد.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: بخش زیادی از کارشناسان اجتماعی مسئله ای مثل طلاق را که امروز به ازای هر چهار ازدواج رسیده است را آسیب اجتماعی نمی دانند بلکه معلول تغییر و تحولات انسان به خصوص زنان می دانند که باید پیش بینی می شده است.

علاسوند افزود: اگر فهم جامعه کارشناسی آکادمیک این نباشد که طلاق مسئله نیست و فهم کارشناسان دینی این باشد که طلاق مسئله است، طبیعتا ایجاد همکاری ها برای حل یک بحران به سهولت نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اجلاس مشترکی میان جامعه آکادمیک کشور و جامعه دینی باید برگزار شود تا رویکرد ها و دیدگاه ها بررسی شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به زنان مرتبط است، گفت: پدیده اعتیاد به طور مستقیم و غیرمستقیم زنان مرتبط است و بیشترین آسیب عاطفی را زنان به عنوان همسر و مادر از مسئله اعتیاد می بینند.

علاسوند افزود: پدیده تن فروشی و بیماری های ناشی از فقر، ابعاد  ویژه دارند و اعتیاد مشکلاتی را در خانواده بوجود می آورد که از جنس دیگری خواهد بود.

وی تصریح کرد: مادران معتاد و فقیر چون از نگه داشتن فرزند خود عاجز است، نوزادان خود را می فروشند و اخیرا پدیده خرید و فروش نوزاد در برخی بیمارستان ها رایج شده است.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران بر لزوم توجه به مسئله حاشیه نشینی تاکید و در ادامه تصریح کرد: یکی از آسیب های ناشی از شبکه های اجتماعی، پدیده خیانت زوجین است که سیر صعودی داشته است.

علاسوند بر لزوم به روز کردن مطالعات نسبت به آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: حوزه نمی تواند نسبت به ناهنجاری های اجتماعی بی تفاوت باشد.

وی افزود: گاهی آنقدر به امر آموزش و پژوهش اهمیت می دهیم که اهداف اصلی و رسالت حوزه فراموش می شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه یکی از مهم ترین اهداف حوزه علمیه نقش آفرینی در بحث آسیب های اجتماعی است، گفت: حوزه های علمیه خواهران وظایف مهمی در این زمینه دارد زیرا بخش اعظم آسیب های اجتماعی مرتبط با زنان است.

علاسوند تصریح کرد: در دولت گذشته مصوبه ای در زمینه آموزش هشت ساعته دانش خانواده در ادارات دولتی از سوی مجلس صورت گرفت که تاکنون عملیاتی نشده و حوزه علمیه می تواند مطالبه گر تحقق این مسئله باشد.  

وی با بیان اینکه مشاوره ها بحث بسیار مهمی است، گفت: در طی دوسال اخیر که بحث آسیب های اجتماعی 5 گانه مطرح شد، 75 هزار پرونده طلاق مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت و از مجموع بررسی های انجام شده و مهم ترین مشکلاتی که منجر به طلاق شده، "فقدان رفتار گفت وگو محور در خانواده ها" و "فقدان مهارت های زندگی و آموزش های پیش از ازدواج" است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: با فعال کردن مراکز مشاوره در ده استان، طلاق از هفده تا سی درصد با کاهش مواجه شد، یکی از گروه هایی که در مراکز مشاوره تخصصی می تواند نقش آفرینی کند حوزه های علمیه خواهران است.

وی تصریح کرد: آموزش پیش از ازدواج و مشاوره های تخصصی دو ظرفیت مهمی هستند که فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران می توانند نقش آفرینی کنند. 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: ما طلاب در بحث انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش نقش آفرینی نداریم و باید بستری برای استفاده از ظرفیت حوزه و طلاب در این زمین شکل بگیرد. 

علاسوند تصریح کرد: بنده به سند تحول آموزش و پرورش خوش بین نیستم و فکر می کنم هنوز هم می شود به صورت ستادی وارد گفت وگو شد؛ باید از آموزش و پرورش مطالبه کنیم چرا حاصل دوازده سال درس بینش دینی و قرآنی، تربیت برخی دانش آموزان هنجارگریز می شود.

وی افزود: صرف ورود منابع انسانی حوزه به عنوان مربیان دینی و عربی در آموزش و پرورش ناکافی است و در زمینه تربیت دینی نیازمند برنامه ریزی و خلاقیت هستیم؛ باید سیستم آموزش و پرورش رفتار خودش را نسبت به این دروس تغییر دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: خانواده ها برای زیست شناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک اهمیت می دهند اما حاضر نیستند مربی قرآن و دینی برای تربیت فرزند بگیرند؛ حوزه باید دوره های آموزشی ویژه تربیت دانش آموزان بگذارد و امروز با وجود این همه طلبه، دست ما خالی است.

علاسوند افزود: متاسفانه به شدت فرم زده هستیم و فقط ساختار و تشکیلات ایجاد می کنیم اما هیچ دامنه تاثیرگذاری ندارند.

وی تصریح کرد: بدنه حوزه و نیروهای طلاب هم باید تاثیرگذار باشند و نباید فکر کنیم چون درس دینی خواندیم پس در هر نوع کار فرهنگی و آموزشی موفق هستیم و این یک مسئله اشتباه است که شاید ناشی از غرور آخوندی باشد؛ صرفا اگر کسی طلبه است نمی تواند هرمشاوره ای بدهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: سطح دانش و آگاهی طلاب باید افزایش پیدا کند و این مسائل باید به طور تخصصی آموخته شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha