پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ اختتامیه اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در فرهنگ و دینداری مردم اثرگذار است، گفت: اگر مدیریت معنوی و تبلیغ دینی را وظیفه حوزه می دانیم در قبال آن باید حساس باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران که با موضوع «بررسی نقش حوزه های علمیه خواهران در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، در واکنش به اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: حوزه های علمیه نهاد مستقلی بوده و خواهد بود؛ اما با همه انگیزه و علاقه ای که ایشان به بحث حوزه ها دارند، بدترین نوع اعتبارات در بخش های حوزه ای در سال 1396 بود و این مسئله را بیشتر باز نمی کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی گسترش مرزهای آگاهی قشر بانوان به معارف الهی بوده است، اظهار داشت: امروز شاهد فعالیت صدها مدرسه و هسته علمی در حوزه های خواهران هستیم و اینکه هزاران خواهر و بانوی گرامی دانش آموخته یا در حال تحصیل در این نهاد هستند، از افتخارات نظام اسلامی و حوزه علمیه به شمار می آید.

وی با بیان اینکه امروز دستگاه های مذهبی مسیحیت و بسیاری از ادیان دیگر براساس الهیات جدید مسیحیت معتقدند دین ذاتا غیراجتماعی و غیرسیاسی است، تصریح کرد: در متن اندیشه اسلامی، کسی که قرآن را مطالعه کند و روایات را ببیند، جایی برای جدایی از عرصه اجتماع و سیاست اصلا مشاهده نمی کند اما گاهی به بهانه ها و شیوه های مختلف، نگاه های انزوای دین را بعضا شاهد بودیم و هستیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: براساس دیدگاه انقلاب اسلامی که برگرفته از دین است، حوزه علمیه به عنوان نهادی دینی، فکری، معرفتی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است؛ البته این بدین معنا نیست که ناسنجیده در هر عرصه ای ورود کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ورود حوزه در مسائل اجتماعی و فرهنگی عام دو فلسفه دارد، اظهار داشت: در ابواب روایات، کتب روایی و منابع دینی، حساسیت یک انسان مسلمان در برابر آلام و رنج های دیگران مورد تاکید قرار گرفته است.

*تلاش برای کاهش آلام بشری بر پیشانی معرفت دینی حوزه نقش بسته است

وی با اشاره به اینکه تلاش برای کاهش آلام و رنج های بشری بر پیشانی معرفت دینی ما نقش بسته است، گفت: روحانی حوزه، انسانی است که در برابر رنج و مرارت دیگران آرام نیست و برای سعادت و آرامش زندگی دیگران در تلاش است.

آیت الله اعرافی افزود: فلسفه دوم ورود حوزه در مسائل اجتماعی و فرهنگی بر این مبناست که زندگی طبیعی بشر، رنج ها و آسیب ها با معنویت انسان ها گره خورده است؛ اگر در قبال دین مردم مسئولیت داریم، این دین به زندگی طبیعی بشر گره خورده و در دین داری مردم اثرگذار است. 

*آسیب های اجتماعی در فرهنگ و دین داری مردم اثرگذار است

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در فرهنگ و دین داری مردم اثرگذار است، گفت: اگر مدیریت معنوی و تبلیغ دینی را وظیفه حوزه می دانیم در قبال آن باید حساس باشیم.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه بشر امروز مواجه با چالش های بزرگ است، تصریح کرد: حوزه های علمیه در یک تراز فراتر از کشور باید به این چالش ها بیاندیشد و نسخه عملی و فقاهتی برای آن داشته باشد. 

مدیر حوزه های علمیه افزود: تمدن نوین غربی برگ درخشان و دستاوردهایی داشته و نباید نسبت به این مسئله بی انصافی و آن را نفی کرد اما این تمدن دربردارنده سلسله ناکامی های عمیق و زخم های کهنه است.

آیت الله اعرافی در ادامه به تبیین مهم ترین چالش های بین المللی تمدن جدید غرب پرداخت و گفت: "فاصله شمال به جنوب"، "فاصله کشورها" و "تفاوت رنج آور کشورها در زندگی" یکی از مهم ترین عناوین چالش های بین المللی تمدن جدید غرب است.

*یادآوری منظره گرسنگی در آفریقا گریه آور است

رئیس جامعه المصطفی افزود: بنده مکرر در کشورهای آفریقایی رفتم و مشاهده کردم جمیعتی بزرگ همراه با حیوانات در کوهی از زباله دنبال لقمه نانی هستند و هرگاه این منظره های آفریقا را بخاطر می آورم، اشک از چشمانم جاری می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در نقطه مقابل این مسئله، کسانی هستند که سرمایه های بزرگ را در آمریکا و کشورهای دیگر به مصارف پوچ می رسانند؛ بنده مشاهده کردم در کشورهای اروپایی که چگونه از بهترین لباس ها و غذاها اسراف می شود.

مدیر حوزه های علمیه افزود: گرسنگی و سوء تغذیه، حاشیه نشینی، بیکاری، اعتیاد، تروریسم، محیط زیست، خلا معنویت و خانواده، جنگ و اشغال از مصادیق مهم ترین چالش های بین المللی تمدن جدید غرب هستند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه آمریکا در هفتاد سال گذشته بیش از صدجنگ و تجربه ده ها اشغال داشته است، ابراز داشت: آنها برای انرژی هسته ای سالم یک کشور فشار می آورند در حالی که چند روز قبل، چند پروژه بزرگ تحقیقاتی و فناوری برای تولید نسل جدید سلاح های اتمی بکار گرفته شد.

*جنجال های اخیر در سوریه هیچ وجهی ندارد

وی با اشاره به جنجال رسانه های غربی در خصوص سوریه، تصریح کرد: جنجال های اخیر در سوریه هیچ وجهی ندارد؛ تمام سلاح های شیمیای سوریه تمام شد اما آنها باز به همین بهانه حمله موشکی کردند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه دروازه های قم برای تحلیل و بررسی وضع بین المللی گشوده است، اظهار داشت: بنده در دیداری به سفیر فرانسه و استرالیا گفتم ما آماده مباحثه علمی هستیم و آنها گفتند ما نیز این مسئله را دنبال می کنیم اما روشن است که دنبال نمی کنند!

*نظام آموزشی مولد جنگ و ترور زیر سایه قدرت های غربی است

آیت الله اعرافی تصریح کرد: بنده در هر دو دیدار به این سفرا گفتم کتاب های تحصیلی و تدریسی مراکز آموزشی عربستان مبنای ترور، خشونت، جنگ و نزاع مذهبی و بی نظمی جهان است؛ اگر قبول ندارید، دانشمندان خود را بفرستید تا کتاب های حوزه ما و مراکز آموزشی عربستان را بررسی کنند؛ نظام آموزشی مولد این جنگ ها زیر سایه قدرت های غربی است و اگر یک روز پشتیبانی خود را از همین قدرت ها بردارید، قادر به ادامه حیات در کشورهای خود نیستند.

وی در پایان با بیان اینکه معالجه آسیب های اجتماعی وظیفه همگانی است، گفت: اولا اسلام ما را مامور به آلام و رنج های بشر کرده است؛ ثانیا دین و فرهنگ و نظام اسلامی با این ها گره خورده و بر این اساس، وظیفه حوزه های علمیه است که در راستای معالجه آسیب های اجتماعی فعالانه عمل کند و علاوه بر آن به تولید اندیشه ناظر به قلمروهای جدید بپردازد.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha