پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام موسی کاظم (ع)

حوزه/ حجت الاسلام منصوری، خدمت‌رسانی به مردم را بخشی از سیره معصومین(ع) به ویژه امام موسی کاظم(ع) دانست و گفت: امام هفتم در سفارش‌های خود به یکی از صحابه بیان می‌کنند که «اى على! هر كس مؤمنى را شاد سازد، اوّل خداى را و دوم پيامبر را و در مرحله سوم ما را شاد كرده است».

حجت الاسلام عباس منصوری، کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تسلیت شهادت هفتمین امام شیعیان حضرت موسی کاظم(ع)، به بیان سیره عملی این امام همان پرداخت و اظهار داشت: سيره عملي امام كاظم(ع) پر از صحنه‌هایی است كه در هر زمان و عصري، براي بشريت علاوه بر اينكه درس «گذشت»، «صبر و شكيبايي»، «استقامت»، «آزادگي»، «عبوديت و بندگي خدا» و... را می‌دهد چراغ فروزاني است كه در ظلمات و تاریکی‌هایی كه شياطين انس و جن زمینه‌ساز آنها هستند، راهگشا خواهد بود.

وی تصریح کرد: امام هفتم(ع) در دودمان مقدس و تقوی و در بیت رفیع زهد و عبادت پرورش یافته بود که ایمان به خدا و عشق و علاقه به فضائل معنوی و خصائص انسانی از تمام در و دیوار و جوانب زندگی آن می‌بارید و همگان شیفته و دلباخته عبادت و ستایش پروردگار خود بودند.

کارشناس فرهنگی حوزه علمیه خوزستان، با بیان اینکه زیباترین ساعات زندگی امام کاظم(ع) در هنگام خلوت کردن با پروردگار متعال سپری می‌شد، گفت: لذت‌بخش‌ترین اوقات عمر امام کاظم(ع) را نماز و انجام فرایض الهی تشکیل می‌داد؛ به‌طوری‌که او هنگام عبادت با تمام وجود و احساسات و عواطف خود، متوجه کمال مطلق و معبود بی همتا می‌گشت و قطره وجود خود را به اقیانوس بیکران هستی‌بخش جهان می‌پیوست.

حجت الاسلام منصوری، با اشاره به روایتی از ابن حجر هيتمى، افزود: حضرت موسى كاظم وارث علوم و دانش‌های پدر و داراى فضل و كمال او بود؛ وى در پرتو عفو و گذشت و بردبارى فوق‌العاده كه در رفتار با مردمِ نادانِ زمان از خود نشان داد، لقب كاظم يافت و این تا جایی ادامه پیدا کرد در زمانش هیچ‌کس در معارف الهى و دانش و بخشش به پايه او نرسید.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، یکی از درس‌های مهم زندگانی امام کاظم(ع) را مبارزه با ظلم و کفر عنوان و تصریح کرد: این حضرت نسبت به حاكمان غاصب زمانش فرمودند که «هر كس بقاى آنان را دوست داشته باشد از آنان است و هر كس از آنان باشد وارد آتش گردد» و بدین ترتیب خشم و نارضايتى خود از حكومت هارون را بیان کرده و همكارى با آنان را در هر صورت حرام اعلام کرد.

وی با بیان اینکه دولتمردان می‌توانند بسیاری از ویژگی‌های امام کاظم(ع) را سرمشق رفتار سیاسی خویش قرار دهند، اظهار داشت: اگر مسئولان جمهوری اسلامی، سیره عملی معصوم در مواجهه با دشمن را بر می‌گزیدند، امروز دشمن جسورتر و گستاخانه‌تر از سال‌های قبل، با ملت و دولت ایران رفتار نمی‌کرد.

حجت الاسلام منصوری، در پایان خدمت‌رسانی به مردم را بخشی از سیره حضرت معصومین(ع) به ویژه امام موسی کاظم(ع) دانست و تصریح کرد: حضرت در سفارش‌های خود به یکی از صحابه بیان می‌کنند که «اى على! كفّاره و تاوان شما، خوبى كردن به برادران است، اى على! هر كس مؤمنى را شاد سازد، اوّل خداى را و دوم پيامبر را و در مرحله سوم ما را شاد كرده است»؛ پس لازم است مسئولان مقداری از وقت خود را به مطالعه سیره اهل‌بیت(ع) گذاشته و درس خدمت آموزی به مردم را از مکتب اهل‌بیت(ع) آموزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha