جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ رحیم پور ازغدی گفت: شهید صدر قائل به نظریه اجتهاد فعال و نظام ساز هستند که موجب ایجاد فهم کامل از دین برای عموم جامعه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شامگاه یک شنبه، در همایش بزرگداشت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر، در موسسه شهدای انقلاب سرچشمه تهران، اظهار کرد: شهید صدر از جمله افرادی است که با تکریم نظام های مختلف سیاسی، اقتصادی و...، در شکل گیری شاکله نظام جمهوری اسلامی نقش اساسی داشت، اما متاسفانه شخصیت و اثار ایشان در مراکز علمی ما به طور کامل شناخته شده نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که شهید صدر در حوزه های مختلف فقهی و حقوقی با هدف حل مشکلات اسلام و جامعه اسلامی قدم های بزرگی برداشته اند، ابراز داشت: از جمله اندیشه های ایشان نسبت به نقش مراکز علمی در پیشرفت اسلام؛ ارائه دیدگاه عالی و ابزاری به کلیه علوم و فنون حوزه و دانشگاه است، طبق این دیدگاه تنها علومی مفید هستند که موجب حل مشکلات جامعه اسلامی و پیشبرد هدف های آن باشند، در غیر این صورت این علوم اگر مضر نباشند، نافع نخواهند بود.

وی با اشاره به دیدگاه شهید صدر در رابطه با اجتهاد، بیان کرد: در دیدگاه ایشان اجتهاد دو نوع است، اجتهاد هدف دار و فعال و اجتهاد سرگردان و منفعل، اجتهاد هدف دار و فعال منحصر در تعداد خاصی از آیات و رویایات فقهی نیست، بلکه حتی شامل تجربیات مجتهد نسبت به واقعیت های جامعه نیز می شود و اجتهاد منفعل، یعنی فرار از مشکلات ایجاد شده در سطح جامعه اسلامی که فقط برای زمان ضرورت به کار می آید و نه در زمان تشکیل حکومت اسلامی.

 رحیم پور ازغدی ابراز کرد: تفاوت اساسی شهید صدر با سایر علمای اسلامی در همین مسئله اجتهاد فعال و نظام ساز است که فهم کاملی از اسلام را برای عموم جامعه به ارمغان می آورد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha