پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خواهران

حوزه/ ما انسان ها باید آنچه را که در دل داریم و به زبان می آوریم، یکسان باشد و این همان است که در علم اخلاق به آن «صدق» می گویند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، علی اکبر جعفر علی، عصر امروز در جلسه اخلاقی که با حضور اساتید و کادر مدارس علمیه جامعة النور، ریحانه اصفهان و فاطمیه درچه برگزار شد، به مسأله صدق و کذب پرداخت و اظهار کرد: در قرآن کریم و روایات دامنه صدق و کذب بسیار وسیع است.

وی با بیان اینکه این موضوع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، گفت: ما انسان ها باید آنچه را که در دل داریم و به زبان می آوریم، یکسان باشد و این همان است که در علم اخلاق به آن «صدق» می گویند.  

این محقق حوزوی در ادامه بیان کرد: صدق و کذب هر کدام دارای سه مرتبه است، اول در مقام نیت و اعتقاد، دوم در مقام زبان  و سوم در مقام عمل که هر یک اهمیت ویژه ای دارد، اما مهمترین مرحله، مقام نیت و اعتقاد است که کذب در این مرحله شرک محسوب می شود و نقطه مقابل توحید است، توحید، توکل و اخلاص همه در صدق نهفته است.

جعفرعلی با اشاره به آیه 106 سوره یوسف عنوان کرد: اغلب مردم شرک خفی دارند؛ ایمان دارند اما صادق نیستند.

وی در پایان به سه نکته اصلی اشاره کرد: نخست آنکه وقتی حکمت با اخلاق آمیخته شود مفید و کارساز است، دوم آن که اولین قدم برای سلوک، ترک دروغ است و دروغ باعث سلب توفیق نماز شب می شود. سوم این که به آن چه می دانیم عمل کنیم یا حداقل در مسیر عمل قرار بگیریم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha