جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/اختتامیه مسابقات قرآن طلاب  حوزه های علمیه جهان اسلام- آیت الله اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که در آغاز راه فعالیت های قرآنی هستیم گفت: روحانیت و حوزه های علیمه و مراکز علمی ما باید این را نقشه راه خود بدانند و در همه زمینه ها به دنبال خلق آثار جدید باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی، عصر امروز سه شنبه در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن طلاب  حوزه های علمیه جهان اسلام در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با تبریک عید سعید مبعث و تقارن آن با برگزاری اولین دوره مسابقات حوزه های علمیه جهان اسلام گفت: سوالی که در خصوص فعالیت های حوزوی نسبت به قرآن وجود دارد آن است که حوزه در دهه های اخیر در ارتباط با قرآن چه برنامه هایی انجام داده است؛ در پاسخ به این سؤال حدود ۲۰ محور از فعالیت های قرآنی حوزه های علمیه را بر می شمارم که بیان این محورها هم گزارشی از حضور و فعالیت ارزشمند حوزه های علمیه در ادای حق و ساحت این کتاب آسمانی است و هم این محورها نقشه راه ورود حوزه های علمیه در عرصه های قرآنی است.

وی با بیان این که این گزارش طلاب را به ادای بیشتر حق قرآن فرا می خواند افزود: به برکت حوزه های علمیه شاهد یک نهضت بازگشت و اهتمام بیشتر نسبت به قرآن در فضای حوزه های علمیه بوده ایم، این نهضت در این بندها و فعالیت ها قابل مشاهده است؛ در حوزه قرائت، تجوید و حفظ قرآن که محور نخستین مسابقات قرآنی طلاب حوزه های علمیه است، شاهد پیشرفت های بسیار ارزنده هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که حوزه با اهتمام در حوزه تربیت قاری و حافظ قرآن قدم های بزرگی برداشت است بیان کرد: در ایران و جهان، دانش آموختگان مراکز دینی به مقوله حفظ و قرائت اهتمام دارند و امروز شاهد این هستیم که صدها حافظ کل و هزاران حافظ جزء در حوزه های علمیه و مراکز دینی وجود دارند و اهتمام به قرائت درست و زیبای قرآن را در حوزه های علمیه شاهد می باشیم.

وی در ادامه یکی دیگر از محورهای فعالیت حوزه هادر زمینه قرآن را در  رشته ها و میان رشته های قرآنی عنوان کرد و گفت:  به شکل چشمگیر و متفاوت از قبل، حوزه های علمیه وارد طراحی و اجرای رشته های متعدد قرآن و علوم قرآنی شده اند. در مدیریت حوزه های علمیه در جامعه المصطفی(ص) العالمیه بیش از ۲۰ رشته و گرایش قرآنی در مقاطع مختلف در حال اجرا است و در برنامه ریزی ها، گرایش ها و رشته های بیشتری پیش بینی شده است.

مدیرحوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ترجمه قرآن و ترجمه تفاسیر قرآن یکی دیگر از این محورهاست، در دهه های گذشته شاهد بوده ایم که تنها ترجمه قرآن به فارسی ۳۰ ترجمه جدید وجود دارد در حالی که در گذشته این تعداد معدود بوده است. امروزه ترجمه های متنوعی از قرآن وجود دارد و تعدادی از این ترجمه های ناب در حوزه های علمیه تولید شده است. ترجمه های تفاسیر قرآن نیز در این محور قرار دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه در حال حاضر قرآن به ۱۰۰ زبان ترجمه شده در حالی که انجیل به بیش از ۱۰۰۰ زبان ترجمه شده است، اذعان کرد: نهضت ترجمه قرآن به زبان های دیگر در حوزه های علمیه را شاهد هستیم، موسساتی تشکیل شده و دانش پژوهانی از حوزه های علمیه قرآن را به زبان های گوناگون ترجمه کرده اند. بنابراین یکی دیگر از محورها، نهضت ترجمه قرآن به فارسی و دیگر زبان ها است.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: پرداختن به تفسیر و برپایی درس تفسیر در سطوح گوناگون از دیگر محورهای فعالیت حوزه های در زمینه قرآن است. هم اکنون در حوزه قم و فقط در فضای حوزه آزاد، بیش از ۲۰۰ درس تفسیر دایر است که این علاوه بر درس های تفسیر در مراکز دیگر است.

وی افزود: تدوین تفسیرهای جامع و دوره های تفسیری جدید، از دیگر محورها هست، بعد از مرحوم علامه طباطبایی که پیشگام تدوین بودند و یک تفسیر نوین و جدید نوشتند، در میان بزرگان تفسیرهای محدود به اجزا و تفسیرهای جامع تهیه شده است. این دامنه گسترده از تولید تفسیرهای فراوان به شکل ترتیبی و موضوعی آن هم در سطوح عالی اساتید و بزرگان حوزه ها یک برگ نوین در اهتمام حوزه ها به مباحث قرآنی است.

آیت الله اعرافی تحقیق و پژوهش های قرآنی را یکی دیگر از محورها عنوان کرد و افزود: حجم وسیعی از تحقیقات و پروژه های قرآنی در جامعه المصطفی (ص) در حوزه های علمیه را شاهد هستیم، ده ها و صدها اثر تحقیقی در باب قرآن در حوزه قرآن نوشته شده است، امروز پایان نامه های قرآنی در همین دو حوزه بیش از ۱۰۰۰ پایان نامه می باشد.

وی مجلات و نشریات قرآنی را از جمله دیگر محورها برشمرد و گفت: مجلاتی که حوزه مجوز گرفته، قریب ۲۰۰ مجله و نشریه است که تعدادی از آنها قرآنی هستند، وجود ده ها مجله و نشریه قرآنی فصلی دیگری از اهتمام به مسائل قرآنی در حوزه ها است.

مدیرحوزه های علمیه در ادامه توجه به حوزه جدید قرآن و علوم و رابطه ای که میان معارف قرآن و علوم و دانش های متنوع است را بخش دیگری از محورها برشمرد و گفت: حوزه قرآن و استشراق، هنرهای قرآنی، خدمات آموزشی، چاپ قرآن، آموزش قرآن و زبان قرآن با شیوه های جدید، برگزاری همایش ها، نشست ها و موزه ها و نمایشگاه های قرآنی و نیز توجه به نظامات قرآنی از دیگر محورهای فعالیت های قرآنی در حوزه ها است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه همه این محورها مهم بوده و هم اینک در آغاز راه هستیم، بیان کرد: روحانیت اسلام و حوزه های علیمه و مراکز علمی ما باید این را نقشه راه خود بدانند و در همه اینها به دنبال خلق آثار جدید باشند.

مدیر  حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نظام سازی از معارف قرآن و تطبیق معارف قرآن با احادیث، فعال تر کردن فقه قرآن و اخلاق قرآن که دنیای وسیعی در آن نهفته است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ باید نگاه ما به قرآن با رویکرد جامع و روش شناسی در ست و  هدایت جویانه باشد. در مراجعه به قرآن باید در صدد این باشیم که جان و جهان را با قرآن بسازیم.

وی همچنین گفت: ما باید با صاحب قرآن و این کتاب بزرگ پیمان ببندیم که حوزه های علمیه راه قرآن را بروند و به قرآن پناه ببرند و برای اینکه معارف قرآنی عالمتاب شود، تلاش مستمر داشته باشند. این پیمان ما و طلاب با قرآن است.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی صحبت های خود عنوان کرد: پیام این مسابقات در این سطح بزرگ و نگاه وسیع این است که ما نیاز داریم امروز و بیش از هر روز به قرآن بازگردیم و پرچم متعالی وحدت الهی و قرآنی را برافرازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha