پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مجید مظفری

حوزه/ سینما و تلویزیون می توانند به عنوان بازوی دیپلماسی عمومی کشور، نظام مقدس اسلامی ایران را چه در عرصه داخلی و چه خارجی، حمایت کرده و با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله نمایند.

مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با انتقاد از سیاه‌نمایی‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز ترویج خیانت به عنوان فرهنگ ایرانی گفت: دوربین‌‌های هنر هفتم جغرافیای فرهنگی ایران را نشناخته‌اند.

وی گفت: فیلم های طنز با محوریت مسائل اجتماعی، از آن دست کارهایی است که برای شادی مردم تولید می شود. این تولیدات می خواهند با انرژی که در جامعه تزریق می کنند، هم برای فرهنگ و مردم امید به همراه داشته و نوعی در آمد اقتصادی نیز داشته باشند.

وی افزود: ممکن است عده ای این سئوال در ذهنشان پیش بیاید فیلم‌هایی که عنوان طنز را یدک می کشند، کارهای جدی و قابل توجهی نیستند، من با این نگاه مخالف هستم، چون برخی مواقع حرف هایی که در قالب طنز زده می شود، در کارهای جدی نمونه آن بیان نمی گردد. هر چند این نقد هم وارد هست که عمده کارهایی طنز ارزش های اخلاقی یا کلامی را زیر سئوال می برند.

*تلفیق طنز و هنجارها برای رشد جامعه

مظفری یادآور شد: فیلم های طنز برای اینکه بتواند مخاطب جذب کنند، نیازمند برخی تصویرسازی ها هستند، اگر به هدف و پیام بیاندیشیم، متوجه می شویم می توان در قالب طنز اهداف متعالی دینی و ارزش های والای انسانی را گنجاند، به طوری که در عین شادی بخشی برای مخاطب، در بردارنده حوزه های اخلاقی نیز باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال ، چرا در سینمای ایران، کمتر فیلم هایی مانند «جنگ نفت‌کشها» تولید می شود؟ گفت: برای تولید آثاری نظیر «جنگ نفت‌کشها» سرمایه دولتی لازم است خواسته ای که در آن زمان رخ می داد، زیرا درباره چرایی تولید نشدن چنین کارهایی در زمان حال نمی توانم اظهار نظر درستی کنم، اما همین اندازه می دانم در سینما می بایست چنین فیلم هایی وجود داشته باشد.

مظفری در بخش دیگری از گفت و گوی خود تاکید کرد: عدم تولید فیلم‌هایی نظیر «جنگ نفت کشها» باعث می شود جوانان امروز از برخی رویدادهای تاریخی دفاع مقدس ناآگاه باشند، چون نمی دانند در کشورمان چه ظرفیت و توانایی‌هایی داشته و داریم، درصورتی‌که اگر در این زمینه کارهای مناسب تولید شود، حتی می توانیم در جهت دستیابی به شعارهای سال هم قدم برداریم.

*محدود شدن تولیدات امروزی به شهرها

وی در جواب سوال دیگری مبنی بر اینکه در فیلم های دهه شصت، بیشتر به روی خانواده تاکید می شد و کمتر فیلم هایی که در آن سیاهی و تلخی مد نظر بود، روی پرده می رفت؟ توضیح داد: دلیل این تغییر رویه در موضوع فیلم ها را این می دانم که دوربین های ما بیشتر به داخل شهرها آمده و کمتر از جغرافیای تمامی کشورمان اثری تولید می شود، همین عامل باعث گردیده تا کارگردان ها به موضوعاتی که از دغدغه های اصلی زندگی شهری است، توجه کنند لذا کمتر سراغ مسائل اجتماعی که با جامعه ایرانی سروکار دارد، می روند.

*توجه به شعارامسال در سینما ضروری است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال از سوی مقام معطم رهبری با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده؛ لذا پیام ایشان باید در سینما نیز مد نظر قرار گیرد، چون وقتی رهبری به موضوعی اشاره می کنند، منظورشان تنها یک بخش نیست، بلکه تاکید دارند در همه سطوح باید در راستای شعار سال حرکت کرد. با این توضیح، وقتی می خواهیم به بحث اقتصاد مقاومتی در سینما بپردازیم، در قدم اول باید جلوی برخی اسراف ها و خرج های بی اثر گرفته شود تا در سایه این امر تولید رونق گرفته و بخش وسیعی تری در سینما اشتغال داشته باشند.

وی همچنین به بحث سبک زندگی ایرانی – اسلامی هم اشاره کرد و گفت: با فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی، برخی موضوعات به راحتی در جامعه رواج داده می شود، بنابراین با ساخته شدن یک  سریال که در آن به داشته های فرهنگی توجه می شود، می تواند برای جوانان امروزی انگیزه ای باشد تا بیشتر به ظرفیت های دینی و ملی خود توجه کنند. این خواسته در گذشته توسط برخی از کارگردان ها رخ می داد، اما در حال حاضر کمتر فیلم‌سازی را می بینیم که در تمامی کارهایش، چنین توجهاتی مبذول شده باشد.

*هنر هفتم سرباز کاخ سفید است

مظفری در پایان افزود: داشتن سینمای قوی، می تواند بر اقتدار ما بیفزاید، اگر به سینمای جهان به خصوص هالیوود دقت کنیم، می بینید هنر هفتم سرباز کاخ سفید است و تا حدود زیادی نیز توانسته یاری دهنده سیاست گذاران آمریکا باشد، اما متاسفانه در کشور ما همیشه موضوعات فرهنگی نیاز بعدی محسوب می شود و معمولاً به اشکال مختلف همیشه با هجمه های فرهنگی آنها مواجه هستیم؛ لذا باید سینمای ما هم به عنوان بازوی تبلیغاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، وارد عمل شده و جلوی تهاجم فرهنگی دشمن را بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha