جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار - مشهد

حوزه/ «عبقات الانوار فی مناقب الائمة الاطهار علیهم الاسلام» یکی از شاهکارهای علمی علامه میر حامد حسین(ره) است، که در ردّ کتاب ضد شیعی «تحفه اثنی عشریه» اثر شاه عبدالعزیز دهلوی نگاشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی تبار، امروز در دومین پیش همایش بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی(ره) صاحب «عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار علیهم السلام»، در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، پیرامون شخصیت علمی علامه میرحامدحسین(ره)، گفت: علامه فرزند مفتی محمدقلی نیشابوری هندی، از بزرگ ترین متکلمان و عالمان برجسته شیعه می باشد.

مدیر بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی افزود: علامه،  علم کلام و عقاید را نزد پدرش در شهر لکهنوی هند گذراند و فقه و اصول و سایر علوم حوزوی را نیر نزد دیگر علمای آن منطقه آموخته است.

وی درباره کتاب عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار علیهم الاسلام گفت: یکی از شاهکارهای علمی علامه بوده است، که در رد باب هفتم کتاب ضد شیعی «تحفه اثنی عشریه» اثر شاه عبدالعزیز دهلوی نگاشته شده است .

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار درباره اهداف برگزاری این پیش نشست گفت: معرفی شخصیت علامه، الگوسازی شخصیت میرحامد حسین برای نسل جوان، محققان و دانشمندان شیعه و همچنین معرفی کتاب عبقات الانوار به عنوان یک موسوعه بزرگ امامتی و مهمترین اثر علامه از جمله اهداف این نشست بوده است.

کتابشناسی عقبات الانوار و تأثیر آن بر میراث شیعه

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسفندیاری، نیز در این نشست پیرامون کتابشناسی عقبات الانوار و تأثیر آن بر میراث شیعه، گفت: در جریان شناسی این کتاب، اشاره ای به عوامل تفرقه شدید در جامعه اسلامی قرن 12 تا 14 دارد، همچنین به مدارس کلامی شبه قاره و موج ضدشیعی مدرسه دهلی پرداخته است .

وی افزود: این اثر به علل نگارش کتاب ضد شیعی «تحفه اثنی عشریه» اثر شاه عبدالعزیز دهلوی و تأثیرات آن بر جامعه اسلامی آن می پردازد و دلایل ماندگاری تاثیرات تحفه بعد از تدوین حجم وسیع ردیه ها و اهمیت ردیه نویسی بر تحفه در مدرسه لکهنو را بیان می کند.

این محقق حوزوی درباره کتاب عبقات الانوار گفت: عبقات الانوار نسبت سایر ردود نگاشته شده بر تحفه و همچنین سایر کتب امامتی، دارای امتیازاتی است، حتی برسایر تالیفات علامه برتری دارد.

وی در ادامه به یکی از ضرورت های علمی در این زمینه  اشاره کرد و افزود: کارهای متنی و قالبی بر عبقات، باید امروزی سازی و عمومی سازی شود.

حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری در ادامه به ارائه گزارشی از مباحث مطرح شده در عبقات و مهمترین عناصر بازدارندگی این اثر ارزشمند در برابر شبهات کتاب ضد شیعی «تحفه اثنی عشریه»، افزود: باید به سیرمحتوای عبقات و امتیازات فنی علامه در بحث مناظره و نسبت نفحات الازهار آیت الله میلانی با عبقات الانوار مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی در پایان به تاثیر عبقات الانوار به میراث شیعه اشاره کرد و افزود: رویکرد اجتهادی علامه در تبیین مسائل امامتی، بازتاب آن در منهج، آشنایی امامت پژوهان با عبقات، در بهره مندی ایشان از سایر آثار امامتی از جمله عوامل تاثیرگذار این کتاب بوده است.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha