پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
برگزاری نشست علمی «رفتار طلاب در خانواده؛ اعتلایی یا آسیب زا» در مازندران

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با موضوع «رفتار طلاب در خانواده؛ اعتلایی یا آسیب زا» با حضور طلاب خواهر، در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم فلاح از طلاب پژوهشگر حوزه علمیه مازندران در نشست علمی با موضوع «رفتار طلاب در خانواده؛ اعتلایی یا آسیب زا» که در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) شهرستان ساری برگزار شد، به عنوان نظریه پرداز این بحث علمی، اظهار داشت: خانواده یک نهاد مهم و اساسی است که تربیت و رشد افراد جامعه را ر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی نهاد روحانیت پیشگام دعوت به دین و اخلاق و وارث پیام مبعث حضرت رسول(ص) است؛ طلاب بیش از دیگر افراد وظیفه عمل به دین و اخلاق دینی را داشته و به عنوان الگو و نماد رفتار دینی در جامعه مطرح هستند.

این محقق دینی افزود: طلبه باید براساس روایت امام صادق (ع) که فرمودند :«کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم»  با رفتار و اخلاق خود، مسائل دینی را در میان مردم بخصوص افراد خانواده مطرح کرده و موجب رشد و اعتلای خانواده شده و با مطالعه در زندگی بسیاری از علما و روحانیت، رفتارهای شایسته ایشان را در محیط خانواده پیاده نماید.

وی با اشاره به اینکه رفتار درست و اخلاق مدار با ارزش تر و اثرگذازتر از ده ها جلسه سخنرانی است، تصریح کرد: اگر هر طلبه ای به سفارش امام علی (ع)، تقوا و نظم را در زندگی مد نظر داشته و در جزئیات زندگی مراقبت کند موجب اعتلای خود و در پی آن خانواده و جامعه خواهد شد.

در ادامه این نشست علمی، خانم مؤمنی به عنوان ناقد این نشست، اظهار داشت: علم بدون عمل حجاب اکبر برای افراد است و موجب گمراهی می­ شود و این دو همانند بال یک پرنده هستند که در کنار هم باعث رشد و پیشرفت می شوند و چون طلاب منتسب به ائمه معصومین(ع) هستند کوچکترین کار ناشایست آنان، بزرگ جلوه می کند

همچنین خانم نیکخواه استاد داور این کرسی آزاد اندیشی اعلام کرد: بنده واقعی کسی است که بداند از کجا آمده و قرار است در دنیا چه کاری انجام داده و آینده او چگونه خواهد بود، لذا باید همیشه این نکته را در نظر داشته باشد که برای رسیدن به رضایت الهی فرصت زیادی وجود ندارد.

وی بیان کرد: طلاب منادی دین و عَلَم امام عصر(عج) را به دست گرفته و مسئولیت سنگین و حساسی بر عهده دارند و هر رفتار خطای طلبه ضربه ای بر پیکر اسلام وارد می نماید، لذا باید با تهذیب اخلاقی، اثر گذاری مفید و شایسته را در جامعه داشته باشد..

 استاد حوزه علمیه خواهران مازندران ادامه داد: افراد جامعه از قشر روحانیت که ادامه دهندگان راه پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) هستند، اخلاص، توجه به خدا، دینداری، صبوری در سختیها، هوشیاری وبسیاری از مسائل اخلاقی – دینداری، متوقع بوده و ایشان را سرمشق خود در زندگی قرار می دهند. همچنان که خداوند در آیه 21 سوره احزاب خطاب به پیامبر(ص) وآیات34-28 همان سوره خطاب به همسران پیامبر(ص)، متذکر می شود که ایشان الگوی جامعه هستند .

وی اظهار کرد: متاسفانه علی رغم وجود طلاب مهذب، آسیب های زیادی در رفتار برخی از ایشان در خانواده و جامعه وجود دارد. یکی از آسیب ها، کمرنگ شدن بحث تهذیب اخلاق در حوزه ها وپرداختن صرف به مباحث علمی است. چرا که با نبود انگیزه های الهی، صبر و گذشت و دیگر مسائل اخلاقی در خانواده ها رنگ می بازد. همچنین مشغله های کاری فراوان جهت کسب درآمد بیشتر به دلیل چشم و همچشمی ها در برخی از خانواده های طلاب در رفتار ایشان موثر واقع شده و آسیب­ های جدی در پی خواهد داشت.

خانم نیکخواه در پایان گفت: طلاب چون حدیث و سنت پیامبر(ص) را تبلیغ می کنند، مورد رحمت خدا قرار می گیرند. لذا لازم است خود را متخلق به اخلاق حسنه و شایسته کنند تا جامعه از وجودشان بهره مند گردد.

انتهاي پيام313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha