پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در دیدار با جمعی از روسا و اساتید دانشگاه های کشور اندونزی

حوزه/ یکی از راه هایی که می تواند در مقابل جریان تکفیری بایستد، حضور علمای کشورهای مختلف در ایران و دیگر کشورهای مسلمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در دیدار با جمعی از روسا و اساتید دانشگاه های کشور اندونزی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزارشد گفت: قاطبه جهان اسلام از میان اهل سنت و شیعیان عمدتا درک و مفاهمه خوبی از هم دارند و در اعصار و قرون مختلف در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی تجربه کرده اند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه افزود: در این میان مهمترین چیزی که این سالها به این وحدت و برادری و به کل جهان اسلام ضربه زده، افراط گرایی بوده است؛ وهابیت به عنوان گروهی که با افراط گری های خود جهان اسلام را دچار تفرقه کرده، امروزه نقش مهمی در تولید خشونت، ارعاب و اسلام هراسی دارد.

وی تصریح کرد: در میان شیعیان نیز گروه هایی وجود دارند با افراط گرایی به این تفرقه دامن می زنند؛ این دو گروه قطعا با افراط گرایی خود کل جهان اسلام را دچار مشکل کرده و می کنند؛ این درحالی است که اکثر مسلمانان با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی داشته و بدون چالش در کنار هم زندگی می کنند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: نکته جالب آن که، وهابیت با نقشه های فتنه انگیز آمریکا و اسرائیل فعالیت می کند و آمریکایی ها آنها را حمایت کردند و در این سوی نیز انگلیس تشیع افراطی حمایت می کند.

وی گفت: از نکات جالب این ماجرا آن است، زمانی که علمای واقعی و معتدل شیعه می خواهند در این کشورها فعالیت علمی و تبلیغی اعتدالی و حقیقی داشته باشند، یا اجازه پخش از ماهواره ها را به این شبکه ها نمی دهند و یا اجازه کار را به این گروه ها نمی دهند؛ ولی گروه های افراطی به راحتی فعالیت دارند و به همین خاطر، امروز شاهد اهل سنت آمریکایی و تشیع لندنی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهارکرد: یکی از راه هایی که می تواند در مقابل جریان تکفیر بایستد، افزایش ارتباط میان علمای حوزه در ایران و بالعکس است.

وی گفت: اگر علمای معتدل شیعه و سنی به وظیفه خود عمل کنند دیگر جایی برای این گروه های افراطی باقی نمی ماند؛ علمای واقعی اهل سنت همیشه با این تفکرات مقابله می کنند و در میان شیعیان نیز مراجع عظام تقلید که فصل و الخطاب تشیع هستند، همیشه در مقابل افراط گرایی و توهین به صحابه پیامبر(ص) و به مقدسات اسلامی ایستاده اند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه اظهارکرد: رهبران و پیروان جریان های تکفیری و افراطی، هیچ جایگاهی در میان امت اسلامی ندارند؛ افراط گرایان شیعی نیز هیچ جایگاهی در میان ملت ها و امت ها ندارند، زیرا اگر قرار بود این گروه قاطبه شیعیان را تشکیل دهد، حداقل باید این گروه در ایران جایگاه خاصی داشت در حالی که ایران اسلامی همیشه با این افکار به مخالفت و مقابله پرداخته است.

وی گفت: نکته اسف بار این است اسراییلی که فلسطین قلب جهان اسلام و بیت المقدس را اشغال کرده  و با حمایت آمریکا تهدید جدی برای همه جهان اسلام است، از ناحیه گروه های تکفیری به عنوان مدعیان اسلام هیچ تهدیدی را لمس نمی کند، ولی متاسفانه این نقشه تفرقه آمیزانه باعث شد، امروزه مسلمانان اینگونه همدیگر را از بین ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه با اشاره به جایگاه حوزه در عرصه دین پژوهی و تبلیغ و ارایه دستاوردها وخروجی های آن، اظهارکرد: حوزه های علمیه امروز به مرکز بزرگ تولید علوم اسلامی در جهان اسلام مبدل شده و مراکز و موسسات تحقیقاتی و فرهنگی متعددی در قم به تولید علم در شاخه های مختلف می پرازند.

وی افزود: امروزه اساتید و فرهیختگان و پژوهشگران بسیاری در حوزه های علمیه فعالیت دارند که قطعا ایجاد ارتباط علمی با مراکز مختلف دینی در جهان، می تواند نقش مهمی در توسعه علوم اسلامی و همچنین مفاهمه مشترک علمی، تبلیغی و فرهنگی داشته باشد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه  بیان کرد: در این زمینه می بایست با افزایش تعامل میان ایران و علمای سایر نقاط جهان به ویژه اندونزی تبادلات علمی و فرهنگی را گسترش داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha