جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جامعة المصطفی العالمیة

حوزه/ بیست و سومین اجلاس سالانه اساتید جامعه المصطفی العالمیه، صبح امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در ابتدای این اجلاس که با شعار «اساتید و احیاء سنت های حوزوی» برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین قنبری، معاون آموزش المصطفی، به سخنرانی پرداخت.
وی با گرامی داشت یاد شهید مطهری و روز معلم و تبریک این روز، تحقق تمامی دستاوردهای جامعه المصطفی در عرصه آموزشی را حاصل مجاهدت های اساتید المصطفی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین  قنبری با تقدیر از دست اندرکاران بخش های صفی و ستادی جامعه المصطفی در حوزه آموزش و با اشاره به انتخاب شعار اساتید و احیای سنت های حوزوی برای این دوره از همایش، خاطرنشان کرد: المصطفی دارای اصالت حوزوی است و همواره بر آن تاکید دارد. پاسداشت این ماهیت حوزوی و احیای سنت های حوزوی، بر عهده همه المصطفائیان و به ویژه اساتید است که در ارتباط مستقیم با طلاب هستند.
وی با اشاره به استفاده دانشگاه های معتبر جهان از برخی سنت های ارزشمند حوزه های علمیه، ابراز داشت: انتخاب استاد از سوی طلبه از سنت های اصیل حوزوی است که در جامعه المصطفی نیز دنبال می شود و راه کارهایی برای احیای آن اتخاذ شده است.
معاون آموزش المصطفی، هدایت تحصیلی طلبه توسط استاد را یکی دیگر از سنت های ارزشمند حوزه دانست وافزود: دانش پژوه حوزه باید با فلسفه و تاریخ علوم حوزوی برای درک آهمیت آن آشنا گردد. یکی دیگر از عرصه ها، یاری رساندن به طلاب برای انتخاب رشته تخصصی متناسب با هر طلبه است.
وی، ارتقای روش شناسی اندیشه دینی و اندیشه ورز نمودن طلاب را یکی دیگر از وظایف اساتید دانست و ابراز داشت: اگر ما جهانی می اندیشیم و عمل می نماییم، باید با اقتضائات زمان و مکان آشنا باشیم و طلاب خود را نیز به آنها آشنا نماییم.
حجت الاسلام والمسلمین قنبری، پیش مطالعه را یکی از سنت های حوزوی در کنار مباحثه دانست و ابراز داشت: در سنت های حوزوی، پیش مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین حضور در محضر اساتید از جایگاه بی نظیری برخوردار است که هرگز سایر وسائل ارتباطی نمی تواند جایگزین نفس استاد گردد.
وی، تقریرنویسی، روش شناسی مطالعه، مباحثه گروهی، انس با قرآن در فرایند آموزشی، استفاده از مباحث فراگرفته شده در عرصه تبلیغ، اهتمام به درس اخلاق، تاکید بر ذی طلبگی و تعمم در وقت مناسب، تمرکز بیشتر به تعلیم و تعلم و دنیاگریزی و قناعت ورزی را از دیگر سنت های ارزشمند و اصیل حوزوی دانست که باید مورد توجه همه حوزویان و المصطفائیان باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قنبری، در بخش بعدی به ارائه گزارشی آموزشی از جامعه المصطفی در سال 1395 پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از پنج هزار طلبه جدید به المصطفی افزوده شد که 1200 نفر از آنان مربوط به اجرای طرح ساماندهی طلاب غیررسمی بوده است.
معاون آموزش المصطفی در پایان با اشاره به صدور مجوز صد رشته تحصیلی در سال گذشته که چهارده رشته آن به دوره دکتری اختصاص داشته است، اذعان داشت: در سال 95، بیش از دوهزار دانشنامه و مدرک تحصیلی به طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی ارائه شده است. همچنین هم اکنون چهارهزار استاد در مدارس داخل و خارج از کشور مشغول به فعالیت علمی و آموزشی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha