جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام واعظ موسوی

حوزه/ استاد حوزه گفت: در کنار فقه و اصول و مابقی علوم، تأسیس رشته ای به نام فلسفه فقه و آموزش آن به طلاب ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که امروز در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، به ارائه گزارشی از کمیسیون فلسفه فقه پرداخت و گفت: این کمیسیون با حضور قریب به 20 تن از اساتید مباحث سطح عالی و خارج حوزه شکل گرفت و با توجه به اینکه اختلاف دیدگاه هایی که وجود داشت، نیازمند برگزاری جلسه دیگری تحت عنوان کمیته فلسفه فقه شد.

وی اظهار داشت: وجود سوالات گوناگون پیرامون کارآمدی فقه در عرصه های فردی، اجتماعی، سیاست، اقتصاد و ... نیاز به تجمیع مباحث فلسفه فقه را دوچندان کرد؛ لذا احساس می شود که در کنار فقه و اصول و مابقی علوم، تأسیس رشته ای به نام فلسفه فقه و آموزش آن به طلاب ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

دبیر کمیسیون فلسفه فقه ابراز داشت: فلسفه فقه از جمله فلسفه های مضاف بوده و مراد از کلمه فقه، همان فقه اصطلاحی است که به معنای علم به احکام شرعیه فرعیه از ادله تفصیلیه می باشد؛ اما فلسفه فقه، به معنای تحقیق عقلانی در باره علم فقه می باشد تا بتوانیم از نظر قلمرو، گستره، مبانی، روش ها و مسائل و نظریه های فقه آن را مورد توصیه و توصیف قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در پایان خاطرنشان ساخت: بر این دانش نوظهور و جوان مسائل متعدد و دامنه دار و مورد نیاز جامعه امروزی همانند بایسته ها و وظایف فقیهان به صورت خاص و دانشمندان به صورت عام یا انتظار جوامع بشری از دین در عرصه های فردی و اجتماعی در چارچوب فقه مورد نظر اهل بیت(ع) می تواند طرح شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha