پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ امام (ره)و رهبری به ما همواره این مساله را متذکر می شدند که اصل و پایگاه مهم جامعه همین محرومان هستند که با بی ادعایی و کم خرجی ، همیشه پای دین و انقلاب ایستاده اند و نباید از آن ها به عنوان یکی از اساسی ترین مسایل غافل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در همایش "معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی از نگاه اهل بیت(ع)" که در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از کلام امیرالمومنین (ع) به خصوص در عهدنامه مالک اشتر اظهار داشت: آنچه مهم است این که عالمان دینی باید به عرصه نقد و نقادی عملکرد مسئولان بیایند و بر اساس کلام حضرت امیر(ع) به مسئولانی که تجربه بشری را زیر پا می گذارند بگویند که شقی هستند در این صورت.

وی افزود: به عنوان مثال تجربه بشری به ما می گوید، بانکداری فعلی با این همه سودی که برای وام ها گرفته می شود، یک تجربه غلط است و این مساله یک امر مدیریتی و دنیوی است و صرفاً از نگاه دینی به آن نمی پردازیم.

کارشناس علوم دینی خاطرنشان کرد: عالمان دینی باید به این مساله ورود کنند و این طور نباشد که برخی بگویند ، دغدغه عالمان دینی فقط شعائر دینی است ، بلکه تجربیات بشری نیز از نگاه ما مهم است و بر اساس آموزه های دینی، مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود

وی همچنین گفت: داشتن حیا و خویشتن داری در مواجهه با بیت المال و امتیازات خاص ، از دیگر شاخصه های مهم یک مسئول در دولت اسلامی است که به طور خاص در کلام امیرالمومنین (ع) به آن توجه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: وجود طمع و حرص و روحیه مال اندوزی از جمله آسیب ها و آفت های بزرگ یک مسئول و کارگزار نظام اسلامی است و حال آن که سیاستمدار و مسئول صالح و متقی ، از افتادن در این دام ها به شدت حذر می کند.

وی با بیان این که در نگاه امیرالمومنین (ع) عزل و نصب مسئولان مهم تر از اصلاح نماز و روزه مردم است، افزود: در کلام حضرت چهار عامل وجود دارد که باعث نابودی و اضمحلال دولت ها می شود فارغ از این که دولت یا جامعه ، اصلاً اسلامی باشد یا نه.

وی اضافه کرد: کنار گذاشتن امور اصلی ، پرداختن به امور غیر اصیل و غیرواقعی، نصب و بکارگیری انسان های پست و اراذل و نیز کنار نهادن انسان های برتر و شایسته از مدیریت ها و مناصب ، چهار عامل مهمی هستند که از نگاه امام علی(ع) باعث نابوی و اضمحلال دولت ها می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان همچنین در ادامه با اشاره به جایگاه بسیار مهم مساله خدمت به محرومان از نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری گفت: امام و رهبری به ما همواره این مساله را متذکر می شدند که اصل و پایگاه مهم جامعه همین محرومان هستند که با بی ادعایی و کم خرجی ، همیشه پای دین و انقلاب ایستاده اند و نباید از آن ها به عنوان یکی از اساسی ترین مسایل غافل شد.

وی بیان داشت: در مدیریت علوی، همواره شایستگان حقیقی بر مسندها قرار می گیرند اما در مدیریت اُموی ، اراذل به کار گرفته می شوند چون داری ضعف نفسانی هستند و با مدیران و مسئولان بیشتر هماهنگ هستند و حرف شنوی دارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha