شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌‌الاسلام حسن خیری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت نگاه و رویکرد فرهنگی را لازمه برپایی کرسی های آزاداندیشی در مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب بر برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها اظهار داشت: تاکید معظم له از یک سو و موضوع دانش بومی و علوم انسانی اسلامی از سوی دیگر اقتضای این را دارد که زمینه تولید دانش در این مقولات فراهم شده و همگی در مسیر تحقق نهضت تولید علم کوشا باشیم.

وی همچنین افزود: البته در طول سال های اخیر گام های خوبی در این باره برداشته شده اما با این وجود و در نظر گرفتن مسیری که هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل باقی مانده ، به نظر می رسد که تقویت روحیه خودباوری در محافل علمی و میان نخبگان دغدغه مندِ حوزه و دانشگاه امری ضروری به شمار می رود.

کرسی آزاداندیشی؛ پیش نیاز تولید علم بومی و اسلامی

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این که ما برای تحقق نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری می بایست به جای اقتباس و بازخوانی و ترجمه متون و اندیشه های دیگران در صدد نقد و تولید دانش بومی خودمان باشیم که البته لازمه این کار آن است که فضای فرهنگیِ مجامع علمی، پیش از هر چیز مستعد و آماده چنین وضعیتی باشد.

وی یادآور شد: مادامی که به دنبال نوآوری علمی و نقد و بررسی علمی نباشیم و به داشته های موجود به عنوان یک امر مقدس و غیرقابل خدشه نگاه کنیم، شاهد تحول مطلوب نخواهیم بود به این خاطر که اساساً با این رویکرد و نگرش ، نهضت علمی شکل نمی گیرد که بعد بخواهیم از دل آن، علم اسلامی و بومی را تولید کنیم.

وی افزود: از سویی لازم است به این نکته هم توجه داشته باشیم که برگزاری کرسی های آزاداندیشی خودش هدف نیست بلکه بستری برای تولید دانش بومی است چه آن که بر این مبنا افرادی که صاحب نظر هستند در فضایی که نباید مورد هجمه و تخریب و تکفیر قرار بگیرند به ارایه نظر و نقد خویش می پردازند.

توجه به ایده های نو و خلاق؛ لازمه رشد و توسعه جامعه

حجت الاسلام و المسلمین خیری همچنین ادامه داد: این مساله از آن رو حایز اهمیت است که بدانیم جوامعی که به پیشرفت رسیده و به توسعه پایدار دست یافته اند در بدو امر به اندیشه های نو و ایده های خلاق و نقد و نظر جدی، مجال عرض اندام داده اند؛ البته طبیعی است که گاه چند حرف نادرست و نظر اشتباه هم شاید داده شود اما به مرور، سره از ناسره تشخیص داده خواهد شد و برآیند کلی کار منجر به رشد و پیشرفت علمی جامعه می شود.

وی با اشاره به این که مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که متاسفانه آن گونه که باید و شاید نتوانسته ایم زمینه تحقق کرسی های آزاداندیشی را به معنای حقیقی کلمه فراهم کنیم، گفت: برگزاری کرسی آزاداندیشی بدان خاطر است که ما با این ابزار بتوانیم به نوعی در جامعه فضاسازی برای تولید علم بومی و اسلامی داشته باشیم به خصوص در زمینه علوم انسانی که محور و اساس رشد جوامع می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: البته منظور از نقد و نظر در مجامع علمی متفاوت از آن چیزی است که گاهی متاسفانه ما در فضای سیاسی به عنوان نقد مخرب و پرخاشگری می بینیم.

صرف برگزاری نشست علمی برای تولید دانش کافی نیست!

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: آن چه ضرورت دارد این که ما باید شاخصه های دانشی را تعریف کرده و فضای تخصصی در آن مجال را برای نقد فراهم کنیم و تا زمانی که به این ها نرسیم به صرف برگزاری کرسی و نشست راه به جایی نمی بریم و شاهد اثرگذاری لازم که منجر به تولید علم شود، نخواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت: مقام معظم رهبری همواره بر این مساله تاکید داشته اند که فضا به گونه ای فراهم شود که صاحب نظران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه به ارایه نظرات خویش پرداخته و در فضایی علمی و آرام و در عین حال باز از جهت فکری، آرا و دیدگاه ها نقد جدی شده و با پختگی لازم به جامعه عرضه شود؛ به خصوص این که ما در دنیای کنونی با ابزار رسانه و فضای مجازی نیاز داریم که ظرفیت های عظیم علمی و فرهنگی تشیع و انقلاب اسلامی به دنیا نشان دهیم و برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی می تواند تا حدودی بستر این کار را فراهم سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha