جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کرسی نظریه پردازی

حوزه/ در جلسه شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بر لزوم توجه بیشتر به حوزه علوم عقلی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، در جلسه 92 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به ریاست استاد علی اکبر رشاد که به ارائه گزارش عملکرد شوراهای تخصصی در سال 1395 اختصاص داشت، گزارش تهیه شده در دبیرخانه هیئت پیرامون این موضوع ارائه شد.

استاد رشاد، رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: این گزارش به نوعی ارزیابی عملکرد هیئت حمایت در سال گذشته و نشان‌دهنده میزان توفیق ما در حرکت به سمت هدف است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که باید بر اساس گزارش عملکردها، برآورد دقیقی از توانایی‌ها و نقاط قوت به دست آید، بر لزوم اجرایی شدن تصمیمات تاکید کرد و افزود: باید با توجه به محدودیت‌ها، برنامه‌های قابل اجرا تدوین شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: باید مجلات علمی و پژوهشی نیز مورد رصد و بررسی قرار گیرند تا مقالات مندرج در این مجلات که قابلیت ارائه به صورت نظریه را داشته باشد، استخراج و مورد بررسی قرار گیرد.

حجت ‌الاسلام‌ و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره نیز در این جلسه باتأکید بر لزوم توجه بیشتر به حوزه علوم عقلی، گفت: به نظر می‌رسد شورای تخصصی علوم عقلی می‌تواند با اعضای هیئت علمی رشته‌های مربوطه در دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و... ارتباطات بیشتری برقرار کند.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره افزود: باید همه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به ارائه نظریه در کرسی‌ها تشویق و ترغیب شوند.

در ادامه جلسه، اعضای شورای علمی راهبردی همچنین بر لزوم تسهیل حضور دانشجویان نخبه مقطع دکترا در کرسی‌های ترویجی، گسترش دامنه شمول شوراهای تخصصی به بدنه جامعه علمی کشور، تنوع و تکثر در موضوعات، تخصصی بودن بسیاری از مباحث ارائه شده در برخی کرسی‌ها و تسریع در بررسی طرح نامه‌های تخصصی تأکید کردند.

ارائه گزارش فعالیت‌ها و عملکرد سازمان بسیج اساتید در حوزه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دستور بعدی جلسه 92 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌ پردازی، نقد و مناظره بود.

در این گزارش با اشاره به بررسی انتقادی حدود 150 نظریه رایج در علوم انسانی، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مقالات انتقادی ارائه شده، راه‌اندازی پژوهشکده مجازی، انتشار 7 شماره نشریه در حوزه علوم انسانی با امتیاز علمی پژوهشی و استفاده از همه ظرفیت‌های علمی اساتید بسیجی مورد تاکید قرار گرفت.

در بخش پایانی این جلسه همچنین گزارش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پیرامون برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به حضور حدود 7 هزار عضو هیئت علمی شاغل به تدریس در دروس معارف اسلامی در قالب 54 گروه علمی در سطح دانشگاه‌های کشور، گسترش مباحث و حوزه‌های علمی مورد تأکید قرار گرفت.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha