پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله صافی

حوزه / در اين ايام مبارک، بايد به عمق برنامه‌ها و ابعاد مفيد و معنوی آن که از هر جهت، سازنده و فراگير است توجه شود و نقاط ضعف و قوّت جامعه مطرح گردد، و منابر و مقالات و سخنرانی‌ها و نشريات، همه، اجتماع را به سوی فرهنگ مهدويت و انتظار، دعوت نمايند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آيت الله العظمی صافي گلپایگانی در سلسله نوشتارهایی به مناسبت دهه مبارکه مهدویت  با موضوع: «به سوی جامعه جهانی اسلام» به تبیین برکات تعظيم مکتب آگاهی و بیداری مهدویت پرداخته اند .

متن نوشتار این مرجع تقلید در ذیل می آید:

بسم الله الرحمن الرحيم

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(1)

اللهم صل علی محمّد و ال محمّد السلام علی مولانا المهدي صاحب الزّمان و معلن أحکام القرآن و باسط الأمن والأمان بقيّة‌الله في أرضه و خليفته علی عباده أرواح العالمين له الفدا و السّلام علی  شیعته الثابتين علی ولايته المنتظرين لظهوره

با عرض تبريک و تهنيت به مناسبت ايّام الهي و خجسته مهدويت، اين سعادت بزرگ را که همه ساله جهت تعظيم و تکريم از عيد سعيد ولادت غوث امان و يگانه دوران و صاحب عصر و زمان، امام جهان و جهانيان و موعود همه اديان و پيامبران، نعمت الله العامة و کلمته التامة، النور المبين و الکهف الحصين، حضرت مولانا المهدي الحجة بن الحسن العسکري عليه و علی آبائه الطاهرين افضل صلوات المصلين، برگزار می‌گردد و توفيق ابراز احساسات ولايی و مذهبی و اعلان و اعلام حيات و وجود اسلامی فراهم می‌شود گرامی می‌داريم.

* برکات تعظيم مکتب آگاهی و بیداری مهدویت

تعظيم و تجليل از فرهنگ و مکتب مهدويت و انتظار فرج از افضل و اعظم حسنات و اشرف قربات است. در ايام مهدويت، مکتب حيات بخش اسلام و قرآن کريم، مکتب آگاهی و بيداری، مکتب ايمان و حيات و رشد و شعور، مکتب گرايش به عدل و داد و انصاف و احسان و برادری، مکتب علم و معرفت و بصيرت، ترويج می‌شود و درس‌ها و پيام‌هايی از اين مکتب به همگان ابلاغ می‌گردد که نااميدی‌ها را به امّيد و توقف‌ها را به حرکت و افسردگی‌ها را به نشاط و شور و شوق، مبدّل می‌سازد. در اين ايام مبارک، بايد به عمق برنامه‌ها و ابعاد مفيد و معنوی آن که از هر جهت، سازنده و فراگير است توجه شود و نقاط ضعف و قوّت جامعه مطرح گردد، و منابر و مقالات و سخنرانی‌ها و نشريات، همه، اجتماع را به سوی فرهنگ مهدويت و انتظار، دعوت نمايند.

* عصر امتحانات خطیر

فرهنگ انتظار و مهدويت که همان فرهنگ راستين اسلام و قرآن است در عصر ما - که عصر ارتباطات است - مورد هجوم سياستمداران و رياست‌طلبان و جهانخوارانی که اسلام را مانع بزرگ رسيدن به اهدافشان می‌دانند قرارگرفته است، و از هر طرف به اسلام و جامعه مسلمانان، حمله می‌کنند و همان‌گونه که دراحاديث شريفه از آن خبر داده شده است برای اين امّت و شيعيان اهل بيت عليهم السلام، امتحانات خطيری پيش خواهد آمد و آنان تخليص وتمحيص می‌شوند تا حدّی که جز آنان ‌که ثبات قدم و استقامت می‌ورزند و مانند کوه بر جای خويش استوار می‌مانند ‌کسی بر جای نمی‌ماند و ديگران، هويّت مذهبی و استقامت دينی خود را از دست می‌دهند.

* مهم‌ترين وظيفه منتظران

چنان‌که از احاديث شريف استفاده می‌شود مهم‌ترين وظيفه‌ای که هر مسلمانی در عصر غيبت دارد حفظ هويِت و شخصيت اسلامی است، همان چيزی که دنيای استکبار و کفر برای مخدوش کردن و کم رنگ کردن آن با همه عوامل تبليغاتی و ايادی مزدور و سياست‌های مزوّرانه در همه کشورهای اسلامی و هر کجا که مسلمانی باشد تلاش می‌کند.

* سياست اسلام‌زدايی نقشه اصلی دشمن

اگر کسی به همين تاريخ اسلام در يکصد سال پيش تا کنون رجوع نمايد می‌فهمد که دشمنان اسلام برای اسلام زدايی و محو هويت مسلمانی و مهجور شدن شعارها و سنت‌های دينی چه نقشه‌هايي را پياده کرده و چه دست‌هايي در کار بوده و هست که التزامات و تعهدات مسلمانان را به اسلام و قرآن، ضعيف نمايند، و آنها را در اظهار وجود و استقلال اسلامی و اجرای قوانين اسلامی بی‌تعهد نمايند، هرکدام از دولت‌های استعمارگر در بخشی از جهان وسيع اسلام، اين سياست را دنبال کردند، و تا آنجا پيش رفتند که در بعضی نقاط، مسلمانان را به تغيير اسم‌های اسلامی مجبور نمودند. در اينجا مجال شرح سياست‌هاي به اصطلاح اسلام برانداز آنها و خيانت عوامل به اصطلاح روشنفکر و افرادی، مثل رضاخان و مصطفی کمال و... و روزنامه‌ها و قلم به‌ دست‌های مزدور نيست؛ اجمالاً مشروطه منهای مشروعه، کشف حجاب، ممنوع شدن شعاير دينی و مجالس تبليغی و روضه و حتی همين برنامه های مهدويت و آزادی منکرات و اختلاط فيزيکی زن و مرد، همه وهمه برای نفی هويت اسلامي بود و اکنون هم ادامه دارد، و اين، اسلام و مسلمانان متعهّد و فداکار و مخلص هستند که در برابر اين اعمال‌ مقاومت نموده و برحساسيت اسلامی خود پايداری مي‌نمايند و شعار الله اکبر را بلندتر و رساتر در قول و عمل، زنده نگاه می‌دارند.

* تأکيد بر استقامت در امر ولایت

در اين عصر غيبت و امتحان، وظيفه همگان است که در حفظ شخصيت اسلامی خود و نفی اين سياست‌ها استقامت ورزند، و اعلام وجود و حيثيت و شخصيت بنمايند. در اخبار و احاديث در مورد حفظ هويت اسلامی در عصر غيبت تأکيد و سفارش بسيار شده است؛ اين روايت را ملاحظه فرماييد: در کتاب شريف کمال الدين، شيخ اجل صدوق از امام زين‌العابدين عليه السلام، روايت نموده است که فرمود: «من ثبت علی موالاتنا (ولايتنا) في غيبة قائمنا اعطاه الله عزوجل اجر الف شهيد من شهداء بدر و احد؛ هرکس در غيبت قائم ما بر موالات و ولايت ما ثابت بماند خداوند متعال اجر هزار شهيد از شهدای بدر و احد را به او عطا می‌فرمايد.»(2)

* جهان به سوی اسلام پیش می رود

اين ثبات بر ولايت که آن همه ثواب دارد ثبات بر هويّت و بر شخصيت دينی و استقامت بر تعهّدات اسلامی است، و بر همين حفظ هويّت دينی و استقلال مذهبي و صبر و پايداری تأکيد دارد. مسلمان صاحب الزمانی تحت تأثير هيچ جوّی تن به ذلّت نمی‌دهد؛ با شجاعت، با قدرت و همّت و با نيروی ايمان و علم، با شعارهای توحيدی الله اکبر و لا إله إلّا الله با اقتدار بايد به پيش برود، و بداند ‌که جهان، به سوی اسلام، به سوی جامعه جهانی اسلام وبه سوی مدنيت قرآنی و جامعه مهدوی است، و اين، وعده الهی تخلّف ناپذير است.

 پی نوشت ها:

1. آل عمران، 200؛ اي کساني که ايمان آورده‌ايد! (در برابر مشکلات و هوس‌ها) استقامت کنيد و در برابر دشمنان نيز پايدار باشيد و از مرزهای خود، مراقبت کنيد و تقوای خدا را پيشه کنيد تا رستگار شويد.

2. شیخ صدوق، کمال الدين و تمام النعمة، 323؛ منتخب الأثر، ح 1256.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha