پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احمد شایانفر

حوزه/ مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر وابسته به حوزه های علمیه خواهران ضمن تاکید بر لزوم اصلاح سیستم توزیع کتاب در کشور گفت: خلاقیت مستمر و به روز بودن از جمله مهم ترین رموز و بایسته های توفیق نشر دینی و حوزوی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در یکی از روزهای میانی هفته جاری و در ایام برپایی سی اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، فرصتی دست تا با احمد شایانفر، مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر وابسته به حوزه های علمیه خواهران  گفتگو کنیم .

شایانفر که سال های سال است در حوزه چاپ و نشر حوزوی و به خصوص حوزه های علمیه خواهران، فعالیت می کند در این گفتگو ضمن اشاره به بیان دغدغه های خود در باب تقویت نشر دینی و حوزوی توصیه هایی هم به مردم و خانواده ها و نیز مسئولان در جهت ارتقای سطح فرهنگ کتاب خوانی در کشور داشت.آنچه در ادامه می آید، مشروح این گفتگوست؛

نشر هاجر امسال با چه تعداد کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است؟!

امسال ما با بیش از 45 عنوان کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کرده ایم و هدف اصلی ما نیز این بوده که در چنین نمایشگاهی که می توان آن را بزرگترین رویداد فرهنگی سالانه هم توصیف کرد، علاوه بر عرضه کتب منتشر شده در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، به ترویج سبک زندگی مومنانه از منظر بانوان طلبه و نویسندگان فعال بپردازیم.

علاوه بر دانشنامه 29 جلدی شعر مهدوی، کتاب هایی درباره سبک زندگی فاطمی و نیز با توجه به این که در آستانه نیمه شعبان هستیم، موسوعه الامام المنتظر نیز از سوی این انتشارات در نمایشگاه امسال عرضه شده است.

علاوه بر کتاب ها نیز بیش از ۳۰ عنوان نرم افزار با موضوعات احکام، تربيتی و آموزشی در نمایشگاه عرضه کرده ایم که تا به امروز از سوی مخاطبان و به خصوص نسل جوان مورد استقبال خوبی قرار گرفته است.

به نظر شما برای تقویت نشر دینی و حوزوی چه باید کرد؟!

در درجه اول این خود ناشران هستند که باید در این زمینه به تحلیل جامع و آسیب شناسی دقیق بپردازند. به اعتقاد بنده، پرداختن به موضوعات تکراری و عدم خلاقیت لازم در تولید و عرضه کتاب به ویژه از حیث محتوایی از جمله آسیب های نشر حوزوی و دینی است.

آنچه ضرورت دارد این که ما باید خود را به روز کرده و هم از حیث محتوا و هم از حیث فرم و ظاهر جذابیت برای مخاطب ایجاد کنیم. در این خصوص می بایست باید به نیازسنجی برای عموم مردم پرداخته و فقط به فکر مخاطب خاص نباشیم چرا که باید این گستره را برای عموم وسیع کنیم.

به لطف الهی ما در حوزه های علمیه و نهاد مقدس روحانیت ، صاحب نظران و نویسندگان بسیار خوبی داریم که باید ناشران از توان آن ها در ایجاد و تولید اثر خلاقانه نهایت استفاده را ببرند. واقعاً جالب است که اکثر آثار نویسندگان حوزوی در انتشارات دیگر خوب فروخته می شود اما سوال ما این است که چرا از این ظرفیت در ناشران حوزوی و دینی استفاده بیش از پیش صورت نگیرد؟!

بسیاری از ناشران اعم از حوزوی و غیر حوزوی از مشکل جدی در بحث سیستم توزیع کتاب صحبت می کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

بله متاسفانه این یک واقعیت است. البته نظام توزیعی یک مشکل کلی و نسبتاً فراگیر در صنعت نشر است که باید حل شود اما در بحث کتب دینی و حوزوی این مشکل بیشتر خود را نشان می دهد.

از دیگر سو ، ناشران حوزوی بیشتر در کتاب فروشی های مخصوص خود به عرضه آثار می پردازند و حال آن که ما نیاز داریم که در کتاب فروشی های سراسر کشور این مهم انجام شود و آثار خلق شده از سوی حوزه و ناشران دینی و حوزوی در همه جای ایران عزیز رویت شده  و خریداری گردد.

با توجه به این که ترویج سبک زندگی دینی یکی از جدی ترین دغدغه های مقام معظم رهبری و علما و مراجع تقلید است، بفرمایید که نشر هاجر در این راستا در نمایشگاه کتاب چه آثاری را عرضه کرده است؟

قبل از پاسخ به سوال شما لازم است که به یک ایراد کلی دیگر اشاره کنم و آن هم این که متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که کتب دینی و حوزوی دارای حجم سنگین و محتوای ثقیلی هستند و لذا ما در سال گذشته به سمت تولید کتاب های کم حجم و به روز روی آوردیم به طوری که هم در قطع و فونت حروف و هم متن محتوا سعی کردیم که به اصل به روز بودن و کاربردی بودن کتب توجه شود و در آن ها جذابیت لازم برای مخاطب پدید آید. خوشبختانه از سال گذشته تاکنون چه در نمایشگاه کتاب تهران و چه در نمایشگاه های کتاب استانی از این دست کتب کم حجم و پرمحتوا و به روز استقبال خوبی به عمل آمد که مایه اُمیدواری ما به ادامه راه در آینده شده است.

و اما در خصوص سوال شما باید عرض کنم که ما یک مجموعه پنج جلدی با عنوان "انسان برای زندگی بهتر" آماده و عرضه کرده ایم که هر سال به یک موضوع خاصی در این مجموعه پرداخته ایم. البته کتب و آثار دیگری هم در مجموعه تولید و منتشر شده که از نگاه آیات قرآنی و همچنین کلام و سیره اهل بیت(ع) به بحث ترویج سبک زندگی دینی و اسلامی در آن ها توجه ویژه شده است.

همچنین باید بگویم که ما علاوه بر مباحث تخصصی در این باره به مباحث عمومی تر نیز توجه داریم و به عنوان مثال در بحث زن و خانواده آثار زیادی تولید کرده ایم.علاوه بر این ها در عرصه داستان و رمان کوتاه مذهبی وارد شده و کارهای خوبی منتشر کرده ایم که برای مخاطبان نسل جدید هم جذاب و مفید بوده است.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha