چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نماز جماعت

حوزه/ یکی از موضوعات روز امروز دنیای بشری بحث اسکتبار و استعمار است، لذا خود نماز و خواندن آن به صورت جماعت می تواند باعث شکسته شدن حصارهای استبدادی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، حجت الاسلام شهرام رضوانی زاده شب گذشته در جشن نیمه شعبان، در کرمانشاه، اظهار داشت: در تمام ادیان الهی وعده منجی آخرالزمان آمده است و بی شک این مهم روزی به تحقق خواهد پیوست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید زمینه ظهور منجی عالم بشریت مهیا شود، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که ما شیعیان برای آمدن حضرت قائم (عج) باید انجام دهیم، انتظار است.

این کارشناس مذهبی در ادامه به برخی از مسایل روز در بین جوانان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از وظایف مسلمان به ویژه جوانان اقامه نماز جماعت است. ادای فریضه نماز ثمرات و نیایج بسیار زیادی از نظراجتماعی در جامعه دارد و تحقیقات نشان داده، جامعه ای که نمازخوان آن بیشتر از دیگر جوامع می باشد، میزان بزهکاری و .... آن بسیار ناچیز و حتی نایاب است.

وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از برکات نماز آزادی انسان از قید و بند زندگی روزمره و رسیدن به معبود واقعی است، کسی که در حالت نماز در مقابل معبود خود می ایستد، تمام مشکلات و غم ها را فراموش می کند، لذا یکی مورد یکی از هزاران فواید خواندن نماز به ویژه برای از سوی جوانان است.

حجت الاسلام رضوانی زاده افزود: یکی از موضوعات روز امروز دنیای بشری بحث اسکتبار و استعمار است، لذا خود نماز و خواندن آن به صورت جماعت می تواند باعث شکسته شدن حصارهای استبدادی شود.

این کارشناس حوزوی در ادامه به پیامدهای اجتماعی برپایی نماز اشاره کرد و عنوان نمود:  در یکی از پژوهش های صورت گرفته این نتیجه به دست آمد که نماز میان دو امر مهم در اسلام، ارتباط برقرار می کند. این دو مهم عبارتند از «نماز به عنوان ستون دین اسلام» و «برقراری آزادی و عدالت»، هدف اساسی آن.

وی تاکید کرد: نماز در لغت به معنای پرستش و بندگی و در اصطلاح فقه عملی عبادی با اجزاء و شرایط خاص است. عدالت، از عدل گرفته شده و به معنی راستی، درستی و دادگری می باشد. آزادی در زبان فارسی به معنای خلاص، رهایی، قدرت انتخاب و.....به کار می رود.

حجت الاسلام رضوانی زاده تاکید کرد:  نماز یکی از مناسک دینی است، لذا مطالعۀ نظری رابطه میان نماز با متغیرهای وابسته، نیازمندِ نیم نگاهی به دین و کشف امکان وجود کارکردهای اجتماعی برای دین و سبک خاص آن، نماز، می باشد.

وی افزود: مهم ترین پیامدهای اجتماعی دین، حفظ همستگی و وفاق اجتماعی، تقدیم منافع مهم جمعی بر منافع شخصی، اعتراض به وضع موجود و دعوت به وضع مطلوب و کنترل افراد جامعه، می باشد. این کارکردها در تحقق آزادی و عدالت اجتماعی مؤثرند.

حجت الاسلام رضوانی زاده تاکید کرد: مهمترین اثر نماز از منظر قرآن بازدارندگی از فحشا و منکر است. نماز، انسان را به یاد حضور خداوند می اندازد و بدین سان بهترین بازدارنده از کارهای ناشایسته می باشد. این بازداری بسته به رعایت شرایط نماز و کیفیت اقامۀ آن، دارای مراتب است. هر چه روح نماز بیشتر بر زندگی حاکم باشد، این نقش قوی تر خواهد بود.

این کارشناس مذهبی گفت: محتوای نماز، قدرت را تنها از آن خدا می داند و خداوند را واحد مالک و قادر مطلق معرفی می کند. بنابراین نمازگزار بر او تکیه می کند و دیگر جایی برای ترس و پذیرش ذلت و حاکمیت غیر، در روح خود باقی نمی گذارد. بنابراین از یک طرف نماز نقش به سزایی در تأمین آزادی و عدالت اجتماعی دارد و از طرف دیگر، بدون اعتقاد به خداوند و بندگی او و کنترل درونی، تحقق نمی یابد. کنترل درون نیز بدون اقامه نماز، ناقص است.

حجت الاسلام رضوانی زاده ادامه داد: برقراری عدالت و آزادی، بدون سر سپردن به درگاه حق، امکان وقوع حقیقی ندارد. بدین سان، مکاتب، ایدئولوژی ها و سیاستمدارانی که بخواهند بدون توجه به امور قدسی، به شعارهای خود جامۀ عمل بپوشانند، دیر یا زود شکست خواهند خورد.

وی در پایان سخنان خود گفت: نماز از بهترين طاعات و عباداتی است که اگر مقبول درگاه حق باشد همه‌ عبادات نيز قبول است و اگر مردود گشت همه­ آن‌ها مردود است. رابطه‌ي‌ نماز و اخلاق همانند اين است كه انسان گرسنه در وجود خود احساس ميل به غذايي را مي‌كند و اين ميل، نيرويي است در انسان كه او را به سوي آن غذا مي‌كشاند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha