جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/انسان در مقابل اشرف از خودش متواضعانه می ایستد و کوچکی می کند، لذا انسان همیشه خودش را کوچک می بیند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله محمد علی ناصری، صبح امروز در ادامه سلسله جلسات اخلاقی، در جمع اقشار مردم اصفهان، در توضیح این که چه طور همه را بهتر از خود بدانيم، اظهار کرد: یک مؤمن همه را بهتر از خودش می بیند.

وی با بیان اینکه چطور همه را بهتر از خودش می بیند، گفت: مثلاً من شما را بهتر از خودم می بینم؛ چون وضعيت سني شما از سه حالت خارج نیست؛ یا سن شما برابر با من است، یا بیشتر از من و یا کمتر از من، اگر سن شما برابر با من باشد، از معاصیِ یقینی خودم خبر دارم، ولي از معاصی شما هیچ خبر ندارم.

استاد اخلاق ادامه داد:  به معصيت‌هاي خودم يقين دارم؛ اما يقين ندارم شما معصيت كرده باشيد، پس شما اشرف از من هستید. اگر سن شما بیشتر باشد، عبادات شما بیشتر از من بوده، من عباداتم کمتر بوده؛ پس شما اشرف از من هستید، اگر سن شما کمتر از من باشد، گناهان شما کمتر از من است؛ در نتیجه همه شما اشرف از من هستید.

وی تصریح کرد: انسان در مقابل اشرف از خودش متواضعانه می ایستد و کوچکی می کند، لذا انسان همیشه خودش را کوچک می بیند.

آیت الله ناصری اشاره ای به  روزهای پایانی ماه شعبان کرد و افزود: حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم در فضيلت ماه شعبان فرمودند، به عباداتي که در اين ماه انجام بگيرد، هفتاد برابر ثواب عنايت مي‌شود.(ثواب الاعمال، ص 62.)

وی همچنین اضافه کرد: از امام صادق علیه السلام پرسيدند،  بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: تصدّق و استغفار، هر که در اين ماه صدقه دهد خداوند آن عمل را تربيت کند، همچنان که يکى از شما بچه شترش را تربيت مى‌کند تا آن‌که در روز قيامت به صاحبش برسد.( الخصال، شيخ صدوق، ج ۲، ص 605.)

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: هر که در هر روز ماه (شعبان) هفتاد مرتبه استغفار کند، مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌هاى ديگر استغفار کرده است، عمل ديگرى که در اين ماه سفارش شده، صدقه دادن است.

وی اذعان داشت:  انسان به هر اندازه‌اي که مي‌تواند، بايد در اين ماه صدقه بدهد؛ حتي اگر به اندازة نصف دانة خرما باشد؛ زيرا خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام مي‌گرداند.(بحارالانوار، ج ۹۴، ص ۷۲.)

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha