شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تغییر قبله مسلمانان از بیت ‏المقدس به كعبه

حوزه/ آیه صد و پانزده سوره بقره در پاسخ به شبهه یهود یك حقیقت مهم را بیان مى‏دارد كه خداوند مكان و محّل خاصى ندارد بلكه مشرق و مغرب از آن اوست و به هر سو كه رو كنید، خدا آنجاست.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه صد و پانزده سوره بقره پرداخته است.

 وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَسِعٌ عَلیمٌ

  مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هرطرف  رو كنید، آنجا روى خداست. همانا خداوند گشایشگر داناست.

 بعد از آنكه به دستور خداوند قبله مسلمانان، از بیت‏ المقدس به مكّه، تغییر یافت، یهود شبهه ه‏اىی را مطرح كردند كه در برنامه‏ هاى قبل گفتیم و آن این بود كه اگر قبله اول درست بود چرا آن را تغییر دادید و اگر درست نبود پس اعمالِ قبلى شما چه می شود؟

 این آیه در پاسخ این شبهه یك حقیقت مهم را بیان مى‏ دارد كه خداوند مكان و محّل خاصى ندارد بلكه مشرق و مغرب از آن اوست و به هر سو كه رو كنید، خدا آنجاست.

 اگر كعبه و یا بیت‏ المقدس، به عنوان قبله قرار داده شده، از آن جهت است كه نماز و عباداتِ جمعى باید جهتى داشته باشد كه سبب وحدت و هماهنگى مسلمانان گردد و همواره توجه آنان را به خود جلب كند.

 تا وقتى كه یهود از بیت‏ المقدس به عنوان قبله خود، علیه مسلمانان سوءاستفاده نمى‏ كردند مسلمانان نیز به آن سوى نماز مى‏ خواندند اما وقتى این قبله، مایه تضعیف و تحقیر مسلمانان گردید، خداوند كعبه را كه یادگار ابراهیم بود قبله مسلمانان قرار داد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha