سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام قلعه بالایی

حوزه/ بایسته حوزه های علمیه شیعه که مبتنی بر وحی و انسان کامل می باشد، این است که قرآن ناطق و کلام وحی بیشترین توجه و کانونیت را داشته باشد، لذا لازم است در متون درسی حوزه و پژوهش های حوزوی، بازنگری شود و کلام الهی بیشتر در کانون توجه و استفاده طلاب و فضلاء حوزه قرار گیرد.

حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه، اظهار داشت: حوزه های علمیه شیعه از دیرباز محل پژوهش و تحقیق بوده اند.

وی، قرآن را منبع فقهی سیاسی و اجتماعی و کتاب پرفروغ الهی دانست که دارای ظاهری شگفت انگیز و باطنی عمیق ماست، افزود: بدون شک پرداختن به کتاب الهی اولین و مهمترین رسالت حوزه و روحانیت می باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه ادامه داد: انگارهای بی انتهای کتاب وحی باعث می شود هر چقدر در انسان در آن تحقیق کند، منابع نکات بالاتری بروز و ظهور نماید. البته متاسفانه با اینکه قرآن بالاترین منبع برای تحقیق و تفحص است، آن طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

حجت الاسلام قلعه بالایی افزود: بایسته حوزه های علمیه شیعه که مبتنی بر وحی و انسان کامل می باشد، این است که قرآن ناطق و کلام وحی بیشترین توجه و کانونیت را داشته باشد، لذا لازم است در متون درسی حوزه و پژوهش های حوزوی، بازنگری شود و کلام الهی بیشتر در کانون توجه و استفاده طلاب و فضلاء حوزه قرار گیرد.

وی یادآور شد: قرآن مشحون و مملو از نظریه های اجتماعی، روانشناسی، سیاسی، تجاری، بین المللی و دیگر نظریه هاست که باید مورد واکاری جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام قلعه بالایی تاکید کرد: با پیشرفت علوم جدید انگارهای جدیدی مبتنی بر کتاب الهی کشف و ضبط می شود که حوزه های علمیه باید در این مورد هم پیشگام جهان باشد و بتوانند نظریه و قوانین جدید علمی را منطبق با قرآن برای جامعه شیعه بومی سازی کنند که این مهم هنوز محقق نشده است. 

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha