پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
فیلم سینمایی نقطه کور

حوزه/ کم کاری عوامل سینما در پرداختن به آسیب های اجتماعی جامعه از جمله طلاق، باعث گردیده تا افراد جامعه نسبت به این مسأله حساسیت قابل توجهی نداشته و بی تفاوت باشند.

مهدی گلستانه کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری «حوزه» گفت: دلایل بالا رفتن آمار طلاق در جامعه را نمی توان در یک جمله خلاصه کرد، بلکه دلایل بسیاری وجود دارد که در مجموع می‌توان با عنوان آسیب های سبک زندگی غیرایرانی از آن نام برد. یعنی تمامی موضوعاتی که باعث فروپاشی زندگی خانواده ها می‌شود در سبک زندگی ایرانی – اسلامی مذموم شمرده شده اند، پس به نوعی با پرداختن به برخی از این معضلات در فیلم «نقطه کور» خواسته‌ایم به برخی آسیب‌های دوری از سبک زندگی ایرانی – اسلامی اشاره کنیم.

وی افزود: نکته تاثرآور اینکه، وقتی می‌خواستم این فیلم را بسازم، با گروه‌های مختلفی به مشاوره پرداختم. و در دادگاه‌های خانواده رفت و آمد داشتم و متوجه شدم، بسیاری از جدایی‌ها به دلایلی که شاید بیانش خنده دار باشد، سبب متلاشی شدن خانواده‌ می‌شود. از این قبیل توجیهات در جامعه امروز کم رنگ نیست. برای همین اگر بتوانیم در فیلم‌های سینمایی، تصویرگر این اتفاقات باشیم، توانسته‌ایم بخشی از مشکلات پیش روی جامعه را کمتر کنیم.

*ضرورت حضور بازیگران متعهد در فیلم های اجتماعی

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازیگران توانسته اند به اهداف شما در فیلم نزدیک شوند، گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از هنرمندان ما بازیگری را به عنوان شغل می بینند و بازیگر تنها در پی بستن قرار داد و کسب در آمد است، لذا کمتر هنرمندی پیدا می شود علاوه بر دستمزد به فکر ایفای نقشی اثرگذار باشد، بنابراین در تولید آثاری مانند نقطه کور بازیگر به جای این که به فکر کمک به مخاطب برای درک فیلم نماید، بیشترین دغدغه خود را معطوف به درآمدزایی می نماید.

وی در پاسخ به این سئوال که بازخورد تماشاگران از تماشای فیلم چگونه بوده؟ گفت عموم تماشاگران آن را پسندیده و راضی از سالن بیرون می‌آیند. این استقبال مثبت در شرایطی است که  تعداد تیزرها و ساعت پخش آنها در صدا و سیما مطلوب نبود.

*نگاه غیرمنطقی به معظلات اجتماعی

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که آیا پرداختن به موضوعاتی چون خیانت، نیاز امروز سینما و مردم ایران است؟ گفت: پرداختن به تمامی معضلات اجتماعی در سینما ضروری است، چون نپرداختن به آسیب‌ها به معنای نبود آنها نیست، البته قبول دارم نگاه به این موضوعات باید به شکلی منطقی باشد، اتفاقی که متاسفانه این روزها در سینمای کشورمان رخ نمی‌دهد، اما درباره فیلم باید بگویم، به هیچ وجه محور آن خیانت نیست، بلکه شک و قضاوت است که باعث می‌شود خانواده‌ای در معرض فروپاشی قرار گیرد.

گلستانه در پایان گفت: برای ساخت یک فیلم دینی، نیازی نیست پیام مورد نظر را مستقیم به بینندگان منتقل کنیم، بلکه بیان‌های امروزی و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی به نوعی می‌تواندبه این امر کمک نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha