جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

حوزه/ «طرح تعمیق سطوح عالی» ویژه استعدادهای برتر پایه۷ در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ و با تدبیر مدیر حوزه های علمیه اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در نشستی که امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین ملکی، معاون تهذیب حوزه های علمیه در ساختمان شهید مطهری مدرسه معصومیه قم برگزار شد،اهداف و چگونگی «طرح تعمیق سطوح عالی» تبیین و تشریح شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ابتدای این نشست گفت: سنت تحصیلی حوزه، مبتنی بر ارتباط آزادانه و انتخاب اساتید از سوی طلاب بوده و این ویژگی زمینه‌ساز ایجاد انگیزه بیشتر در طلبه و نیز تلاش و تکاپوی اساتید برای ارتقاء کیفیت آموزشی است.

وی افزود: گسترش کمی حوزه و ضرورت برنامه‌ریزی کلان، برای نظام آموزشی آن، سازوکار تحصیل در فضای عمومی و آزاد حوزه را دستخوش آسیب‌ها و نقصان‌هایی کرده  و خوشبختانه تاسیس مدارس تخصصی فقه و اصول توانسته تا حدودی این نقیصه را جبران نماید و با اجرای متمرکز برنامه آموزشی سطوح عالی، زمینه رشد تحصیلی مناسب را برای جمعی از طلاب مستعدفراهم آورد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت:برخی طلاب،علاقه مند به برنامه‌ریزی شخصی برای تحصیل دروس سطح عالی خود، خواهان شرکت در برنامه‌ای آزادتر و منعطف‌تر می‌باشند.

حجت الاسلام سید فرید سید جوادی،  نیز در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی های خوب این طرح گفت: از جمله خواسته‌های طلاب، برخورداری از فراغت کافی برای پیگیری مطالعات در شاخه‌های دیگر علوم اسلامی است، عموما در مدارس فقهی به آنها توجه کافی نمی‌شود؛ مانند فلسفه، حدیث و کلام که از جمله علاقه مندی‌های این طلاب به شمار می‌رود.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه با اجرای طرح تعمیق، در پی احیای مزایای سنت آموزشی حوزه با افزودن برنامه‌ها و فعالیت‌های تکمیلی به منظور جبران کاستی‌های موجود است، علاوه بر این؛ تلاش خواهد شد، با اجرای برنامه‌های مطالعاتی و برگزاری نشست‌های علمی، طلاب شرکت کننده در طرح تعمیق با ظرفیت‌های علوم اسلامی در گستره نظریه‌پردازی علوم انسانی آشنا شوند.

مزیت های طرح تعمیق سطوح عالی

حجت الاسلام سید جوادی در تشریح  مزایا و ویژگی‌ها طرح تعمیق گفت: انتخاب آزاد استاد فقه و اصول با سابقه 3سال تدریس سطح،برگزاری حداقل 130 جلسه درسی در سال و شرکت حداقل 4 نفر از طلاب طرح در درس از ویژگی های خوب این طرح می باشد.

وی برگزاری جلسات هفتگی یادگیری مشارکتی را مهم ترین مزیت این طرح دانست و گفت: برگزاری هفتگی حلقه‌های یادگیری مشارکتی با محوریت فعالیت علمی طلاب و راهنمایی استاد، ارائه و بررسی تقریر طلاب، پایش و ارزیابی رشد و پیشرفت تحصیلی،هدایت و مشاوره تحصیلی، برگزاری ماهانه جلسات فردی با مشاور تحصیلی  برای ابهامات و نارسایی‌های تحصیلی و استفاده از رهنمودهای صاحب‌نظران تحصیلی حوزه و برخورداری از کمک‌هزینه تحصیلی از دیگر مزایای طرح تعمیق سطوح عالی می باشد.

تعهدات طلاب در طرح تعمیق سطوح عالی

حجت الاسلام سید جوادی در پایان با اشاره به تعهدات طلاب در طول اجرای این طرح خاطر نشان ساخت: شرکت منظم در حداقل یک درس فقه و یک درس اصول در قالب طرح تعمیق، شرکت منظم در جلسات یادگیری مشارکتی، ارائه تقریر از درس‌ اصلی در جلسات یادگیری مشارکتی و مباحثه مستمر و روزانه با حلقه درسی از جمله تعهداتی است، طلاب شرکت کننده در این طرح باید آنان را اجرا کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha