جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دعای افتتاح

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین خوانساری گفت: تزکیه نفس، همراه با دعا و مناجات، مسیر انسان را برای ارتباط معنوی با حضرت ولی‌عصر(عج) هموار می‌سازد.براین اساس قرائت دعای افتتاح در ماه مبارک رمضان در واقع ورود به جرگه‌ منتظران امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدي خوانساری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که ماه رمضان، ماه تطهیر قلوب است، اظهار داشت: واژه رمضان از ریشه «رمض» به معنای بارانی است که اول پاییز ببارد و هوا را از خاک و غبارهای تابستانی پاک کند.

وی با بیان این که در حدیث نبوی(ص) از رمضان به شهر الله تعبیر شده است، افزود: اینگونه تعابیر بیانگر عظمت و بزرگی این ماه نزد خدا و رسول الله(ص) است. همچنین نزول قرآن بر قلب پیامبر(ص) در ماه رمضان، بر ارزش و اهمیت آن افزوده است.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است «إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِينَ‏ أَلْفَ‏ أَلْفِ‏ عَتِيقٍ‏ مِنَ‏ النَّارِ»؛ خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان، هنگام افطار هفتاد هزار هزار شخص را که همه مستوجب آتش هستند از آتش نجات می‌دهد، و در شب آخر ماه رمضان، به مقدار تمام آنچه که در ماه رمضان از آتش نجات داده است، نجات می‌‌دهد.

وی با بیان این که ماه رمضان، ماه تزکیه و تهذیب نفس است، اضافه کرد: البته برای رسیدن به این هدف موانع بزرگی پیش روی بندگان خدا قرار دارد و آن مانع، شیطان و هوای نفس است. ولی این مانع در ماه رمضان تا حد بسیار زیادی محدود شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوانساری افزود: سبب حبس شدن شیطان در ماه مبارک رمضان، عمل روزه‌ داری است، چرا که گرسنگیِ ناشی از روزه، راه ورود شیطان را مسدود می‌‌کند. پیامبر(ص) در این زمینه می‌فرمایند «شیطان مانند خون در انسان جارى مى‌‏شود، پس با روزه‌داری و گرسنگى، مجارى او را تنگ كنید».

وی تصریح کرد: روزه، زمینه‌ای را که شیطان بر اساس آن انسان را به گمراهی می‌کشاند از بین می برد. رسول خدا(ص) در این رابطه می‌فرماید «جاهدوا انفسکم بالجوع و العطش، فإنّ الأجر فی ذلک کأجر المجاهد فی سبیل الله و إنّه لیس من عمل احبّ إلی الله تعالی من جوع و عطش» یعنی «به وسیله‌ی گرسنگی و تشنگی با نفس خود مجاهده کنید، زیرا که اجر و پاداش آن به مانند اجر و پاداش مجاهده در راه خداست، بی گمان هیچ کاری نزد خدا محبوب تر از (تحمل) گرسنگی و تشنگی (در راه او) نیست».

مدیر مدرسه علمیه ثقلین تهران افزود: تزکیه نفس، همراه با دعا و مناجات، مسیر انسان را برای ارتباط معنوی با حضرت ولی‌عصر(عج) هموار می‌سازد. بدین ترتیب قرائت دعای افتتاح در ماه مبارک رمضان در واقع ورود به جرگه‌ی منتظران امام زمان(عج) است. در بخشی از این دعا می‌خوانیم «اللهمََّ صَلِّ عَلى‏ وَلِی امْرِکَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ» یعنی «خداوندا! درود فرست بر ولیّ امرت، همان قائمی که امیدش می‌برند و عدالتی که انتظارش می‌کشند».

حجت‌الاسلام والمسلمین خوانساری در پایان با اشاره به سنت حسنه افطاری در مساجد، اظهار داشت: افطاری دادن به مؤمنین روزه‌دار از جمله کارهای شایسته‌ای است که باید تداوم یابد، ولی تجمل گرایی و اسراف در این رابطه قطعاً مورد رضایت خداوند نخواهد بود، لذا کسانی که تمکّن مالی بیشتری دارند سعی کنند ضمن حفظ سادگی سفره‌های افطار، تعداد بیشتری از روزه‌داران را اطعام کنند تا از ثواب معنوی آن بهرمند شوند.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha