جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده امام‌جمعه مانه و سملقان

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر دوری از آسیب‌های مذهبی و خرافه گرایی در برنامه‌های ماه رمضان، گفت: باید با خرافه گرایی به هر نحو ممکن برخورد شود، چرا که خرافه گرایی، آفت دین است.

حجت‌الاسلام عباسعلی احمدزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: همه ما باید به‌عنوان عضوی از جامعه اسلامی نگهبان دین اسلام و قرآن باشیم و از خرافه گرایی جلوگیری کنیم.

وی افزود: آمیخته شدن آموزه‌های اصیل دینی با خرافات، بدعت‌ها و مسائل خارج از دایره دین و عقل، سبب ایجاد تصویر غیر واقعی و غیرقابل‌قبول از دین خواهد شد که نتیجه‌اش طردشدن دین است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی یادآور شد: انسان‌هایی که از دانش لازم در زمینه‌های فکری و عقیدتی برخوردار نبوده‌، برای حل مشکلات زندگی خود و یا در پی توهمات و خیالات خویش راه خرافه‌پرستی را در پیش گرفته و آن را به‌ مثابه آسان‌ترین و نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به مقصود برگزیده‌اند که در این میان افراد سودجو و خودکامه نیز به این آفت خرد سوز دامن زده و از آن دستاویزی برای رسیدن به مطامع و مقاصد خود ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه اسلام خرافات را به‌منزلۀ غل و زنجیرهایی می‌داند که بشر بر دست و پای فکر و روح خود بسته است، گفت: از دید اسلام، هر عملی اعم از گفتار، رفتار و اعتقاد که برخلاف مبانی دینی و عقلی باشد، خرافه است و کسانی که خرافات را با دین مرتبط می‌دانند، یا دین را درست نشناخته‌اند یا مغرضانی هستند که با ایجاد شبهه و شائبه می‌خواهند چهره پاک دین را آلوده و مشوه سازند.

حجت الاسلام احمد زاده با اشاره به نفوذ خرافه گرایی در بعضی از جلسات بانوان، افزود: اسلام از بدو ظهور با تمام قدرت و توان با خرافه‌پرستی به مبارزه برخاست و درصدد برآمد تا فکر بشر را از آلودگی‌ها و اوهام پاک و در جهت تعقل گرایی و حکمت و منطق هدایت کند که نمونه عملی آن را می‌توان در برخورد با بعضی از اوهام از سوی پیامبر«ص» اسلام مشاهده کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در ماه مبارک رمضان با همت روحانیان و مبلغان بخشی از مشکلات موجود در زمینهٔ فرهنگ‌سازی دینی و خرافه گرایی‌ها برطرف شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha